Permalänk

olagligt att koppla upp sig mot ftp?

Jag har en ftp hemma, och när jag tittar på loggarna ser jag att det är många som sitter och försöker logga in på den.
Alltså folk som jag inte känner. Dom sitter och testar olika anvnamn/lösen.

Fråga: är detta lagligt? Är det nån mening att skicka abuse till deras isp?

Permalänk
Medlem

Det är folk som sitter och scannar ip och sedan försöker hitta öppna ftp utan pass m.m sedan laddar dom upp saker så som warez och sprider, inte säkert i ditt fall men det brukar vara så när massa connectar med olika pass hela tiden.

Sen om det skulle vara ett lagbrott kan jag knappast tro dom kan ju skriva fel m.m om det händer en gång men upprepas det alltid så är det väl ingen brott precis men du kan ju banna deras IP.

Sen om du ska anmäla dom är nog inte lönt för om det är folk som försöker ladda upp warez så kör dom garanterat genom proxy...

Mitt tips är bara skit i dom eller banna deras IP istället så slipper du det.

EDIT: ett annat tips är att byta port på ftpn till nån konstigt, för jag gissar på du kör på 21 nu som är standar och då är det lätt och hitta den för folk, byt till nån annan och se om dom försöker ändå.

Permalänk
Medlem

Om det stör dig så skaffa en firewall så dom inte kan se att du har en FTP.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Ok, det var ungefär som jag trodde då.

Coca: Jo det har jag, men jag måste ändå ha porten öppen om jag ska kunna komma åt den utifrån..

Permalänk
Medlem

Jo men du kan sätta så bara dom IP'n du anger når den.
Dock fungerar det dåligt om anslutande datorn kör med DHCP.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

japp, jag byta till en lite mera ovanlig port och då försvann mina ftp scannare

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Ja, nu har jag aldrig haft den på port 21 men ändå. Det som stör mig är att man inte kan få ha nånting ifred. Det är ju säkerligen inga "hackers" som sitter och scannar utan några snor-ungar med ett program som dom inte fattar ett skit av.. Hur som helst så har jag satta den att bara acceptera anslutningar från mina ip:n så.. Problemet=löst tack för svaren!

Permalänk
Korsordsguru

Annars kan du (antagligen) ställa in så ditt FTP-program bannar alla IPn som försöker ansluta med olika användarnamn men misslyckas inom en viss tid. Jag har så att om en person har försökt mer än 4 gånger inom 1 minut (med felaktiga användare/lösenord) så blir det perm ban.

Visa signatur
Permalänk

Det måste jag kolla. Lät som en mycket bättre lösning.