Göra vissa delar av en jpg-bild svartvita i photoshop?!

Permalänk
Medlem

Göra vissa delar av en jpg-bild svartvita i photoshop?!

Hej!
Som topic säger så undrar jag hur jag i photoshop kan göra vissa delar på en bild svartvita. En kompis visade mig en gng men kommer inte ihåg riktigt hur han gjorde förutom att han skapade två lager och ändrade läge från RGB till gråskala på ett utav dom och sedan suddade ut de färgområdena som han ville ha bort.....jag får det inte o fungera då båda lagrerna blir svart vita när jag bara vill att det ena ska bli det.

Snälla hjälp mig! Har en sån bra idé med en bild jag har här men jag är inge bra på photoshop!

Permalänk
Hedersmedlem

Ett sätt är följande:

Markera det som skall vara svart-vit och välj Image/Adjustments/Desaturate (shift+ctrl+U).

Permalänk
Medlem

ok...har svensk photoshop...vad är översättningen på desaturate?

det finns ingen som vet hur man gör med två olika lager som jag sa i förra inlägget?

Permalänk
Medlem

Testa shift+ctrl+u ^^

Edit: Jag vet hur du gör med flera lager.
Lägg på ett lager med "Nyans/Mättnad", dra ner mättnaden till 0.
Sen markerar du den vite fyrkanten i lagerpaletten, den precis till höger om "nyans/mättnad", och måla sen som vanligt på bilden med en svart eller vit pensel (minns inte vilken, testa båda) där du vill ha färg så fungerar det.
Glöm inte att ha markerat den vita fyrkanten innan du börjar måla!!

Permalänk
Medlem

men vad snackar ni om ?
gör ett nytt lager på det första, tryck ctr-u och dra ner saturation till 0
och sudda på

Visa signatur

Keep it real

Permalänk
Medlem

annars kan du använda sponge-verktyget, ligger på samma ställe som dodge- och burn-verktygen

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är att skapa ett nytt lager, sätt att lagret ska använda "Color/Färg" (rullistan över lagerna) och använd svart färg och börja rita över det du vill ha svartvitt.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

ett annat sätt är att gå in i kanaler.. ligger i samma ruta som lager. (default) av bocka alla utom green. då blir det grå..

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viddo
Ett annat sätt är att skapa ett nytt lager, sätt att lagret ska använda "Color/Färg" (rullistan över lagerna) och använd svart färg och börja rita över det du vill ha svartvitt.

du hann före!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.