Permalänk

Andas en hårddisk?

Om en hårddisk är vätskekyld, kan man då stänga in den helt och hållet i ex dämpmatta för att få den HELT tyst? Eller måste den ha "andningsutrymme" trots att den är kall?

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk

Re: Andas en hårddisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAXfactor
Om en hårddisk är vätskekyld, kan man då stänga in den helt och hållet i ex dämpmatta för att få den HELT tyst? Eller måste den ha "andningsutrymme" trots att den är kall?

Ja det kan man.

Hur ser ditt vattenblock ut ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Finns det inte ett litet hål på ovansidan av dom flesta diskar som det står att man absolut inte får täckas över? Vad är det till för då?

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk

Det hålet är väl till för att inte hårddisken ska deformeras pga tryck vid flygtransporter osv.
Rätta mig gärna om jag har fel...

Permalänk
Medlem

Under hålet sitter ett litet membran som utjämnar tryckskillnader, men så länge man inte flyger med datorn så lär det inte vara några problem...

Visa signatur

[ Acer Aspire 1315 2500+ | 512 MB | 60 GB | 250 GB ]
[ Duron 800@950 | 640 MB | 80 GB CudaIV | 46 GB 75GXP | Radeon 8500LE ]
[ alphafish.com | christiansson.net | IR-mottagare till salu ]

Permalänk

Okaj, gött!

Nja, tänkte försöka mig på en liten specialare. Jag o en oplare har satt ihop en ritning på ett plexichassi. Baktanken är naturligtvis att få burken så TYST som möjligt UTAN att köpa en massa dyra block m.m. Vi tänker därför göra burken tillräckligt bred för att kunna montera in två hårddiskar bredvidvarandra, under en vattentank med värmeledande botten. Hela hårddiskutrymmet skall sedan fyllas/tätas med dämpmatta. Enligt våra beräkningar skall vattentankens storlek+flöde+CPUns värmeutveckling hållas på hyffsade temps med en rätt enkel radiatorlösning.

Har oxå hört det där om ett hål som inte får täckas över, men det är bara för tryck då, och inget annat? HDn kommer ju att va HELT inpackad i dämpmatta asså!,..

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk

När jag fick en vattenläcka i min HDD kylare så rann det inn vatten i det hålet.... men det kanske var vattnet som löste upp något lim eller så. Kan också meddela att den drabbade HDD låter som ett tröskverk nu.

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester -- A8N-SLI-Deluxe -- 1024MB PC3200 -- XFX Geforce 6800Gt -- 746Gb HDD

Permalänk

Hehe, fan, att den klarade sig trots allt.

Jo, bävar lite inför konstruktionen av tanken, en plexitank med kopparbotten, gäller juh att ha nåt slags lim som förenar båda utan risk för läckor osv. Sånt där härligt plexi-härdar lim tänkte jag använda till övriga fogar, men bottnen,.. hm,.. man vill ju inte ha läckor på ett såpass känsligt ställe! inga förslag?

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

Alltså så länge din HDD ligger under 40 grader så är det inga problem med att bygga in den men oftast så måste man kunna transportera bort värmen som den skapar på ngt sätt, om du nu har vätskekylt system med hdd kylare eller en tyst fläkt.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAXfactor
Hehe, fan, att den klarade sig trots allt.

Jo, bävar lite inför konstruktionen av tanken, en plexitank med kopparbotten, gäller juh att ha nåt slags lim som förenar båda utan risk för läckor osv. Sånt där härligt plexi-härdar lim tänkte jag använda till övriga fogar, men bottnen,.. hm,.. man vill ju inte ha läckor på ett såpass känsligt ställe! inga förslag?

Nej den klarade sig inte, så testa inte!
Uttryckte mig inte så bra!

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester -- A8N-SLI-Deluxe -- 1024MB PC3200 -- XFX Geforce 6800Gt -- 746Gb HDD

Permalänk

du kan ju alltid bygga hela tanken i koppar och bara ha ett fönster som är tätat med sikaflex

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Avstängd

Hålet har lite med flygtransport att göra. Tryckskillnader uppsår även av temperaturförändringar och väder. Hålet har som sagts ett membran för att utjämna tryckskillnader. Jag tror inte att ett vattenblock stör denna funktion nämnvärt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jo, man skulle ju kunna bygga hela tanken i koppar, fast blir det verkligen lättare att konstruera?,... Har ju ingen speciell funktion att bygga HELA tanken i koppar direkt, mer än att man kan svetsa ihop hela tanken. Håller mig helst till ursprungsidén, fast problemet kvarstår ju med tätning och fäste mellan koppar och plexi!,... ingen som gjort något med liknande materiel i samma konstruktion?

Visa signatur

the power of ART compells me!