Permalänk
Medlem

Bygga AVR starterkit hjälp

Ibland så vill man ju modda utan datorn så jag tänker börja leka lite med avr men stötte på problem redan vid inköpen, eftersom jag inte vet ngn annan butik än elfa som har allt jag behöver så tänkte jag köpa därifrån. Men då upptäckte jag att det fanns en he del kondensatorer av olika typer :-/
Så det är typ detta jag inte hittar:
Ceramic Capacitor 27pF
Film Capacitor 0.1uF / 10V
Voltage Detector (4.5 Volt) Seiko S-80845ANY, Texas Instruments TL7757 or similar <-- Svårast att hitta tror jag
samt Tantalum Capacitor 1uF/20V Till en seriell mojjäng

Jag hittade allt detta HÄR

Jag antar att man ska använda t.ex. 74-501-82 som kristall, eller?

Hmm, hoppas jag får någon rätsida på detta svarta hål av smådatorer och att jag postat i rätt forum.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

vad är en AVR? :S

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

undrar jag med

Permalänk
Medlem

Det är som en vanlig processor fast med minne inbyggt och har pinnar som en paralellport (+ en massa till) så att man kan koppla in den att göra en massa roliga (och tråkiga) saker. Ett vanligt DigitalTV-kort har ungefär en sådan processor i sig för att göra en jämförelse.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

a.k.a. enchipsdator

Voltage Detector (4.5 Volt) Seiko S-80845ANY, Texas Instruments TL7757 or similar
hmm vad kan det vara? spänningsregulator kanske? det behöver man då oftast i sånna byggen om man vill ha den stabil

Permalänk
Medlem

Jupp, det har jag också fårstått Därför finns det en "Integrated Voltage Regulator 78L05" med i inköpslistan på sidan jag länkade till. Som jag har förstått så är den kopplad till reset pinnen/knappen och startar om datorn ifall spänningen blir för låg => att det händer inget speciellt om man skippar den men ifall spänningen blir låg så kan datorn få krupp och gå bärsärkargång

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

Jag har letat lite i elfakatalogen åt dig.
Som 27 pF-kondensator blir 65-848-74 eller 65-691-64 bra.
Som 0,1 uF-kondensator kan 65-716-81, 65-736-87 eller 65-741-80 bli bra (ingen av dem är visserligen plastfilm som han skrev, men det spelar ingen roll här).

Voltage Detector är som du mycket riktigt säger en krets som kollar om matningsspänningen blir för låg och resettar processorn i så fall. Elfa har till exempel DS1233D (73-767-59), DS1813-10 (73-773-28) och TL7705AP (73-770-54).
En underspänningsdetektor är mycket viktig om man har ett eeprom för att lagra data i. Jag kommer ihåg ett projekt på jobbet där vi inte hade någon och processorn kunde skena och skriva sönder eepromet ibland när man slog av spänningen.

Permalänk
Medlem

aha det var det det var

jag kör en PIC utan underspänningsdetektor och det funkar fint, har varit ner på låga spänningar när man lekt lite
den funkar då fint fortfarande.
kör dock inga EEPROMar eller liknande..

btw sikmeister, snygg avatar, jag som tagit bilden

Permalänk
Medlem

Ahh, då kanske man äntligen kan beställa
Jag tror det endast "Tantalum Capacitor" är kvar (se HÄR Någon idé om vad det är eller vad man kan använda istället?
Vad är den igentliga skillnaden mellan keramisk, film, och alla andra konstiga kondensatorer?

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

hmm den där sista ser ut som en vanlig elektrolytkondensator

skillnaden på alla dom vet jag inte, bara på "vanliga" och elektrolyt där vanliga är alla dom du skrev typ

Permalänk
Medlem

aja det är vellan bara att köra på "Friskt kopplat, hälften brunnet" då

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

joo det brukar bli bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Ahh, då kanske man äntligen kan beställa
Jag tror det endast "Tantalum Capacitor" är kvar (se HÄR Någon idé om vad det är eller vad man kan använda istället?

Det är som VikHe säger en sorts elektrolytkondensator. Anledningen till att han har valt den är nog för att de är fysiskt små vid kapacitanser runt 1 uF som det är frågan om här. Du kan kog välja vilken typ av kondensator du vill där. Det står mer hur man väljer kondensatorer i databladet för MAX232 som kan vara intressant att läsa.

Citat:

Vad är den igentliga skillnaden mellan keramisk, film, och alla andra konstiga kondensatorer?

Materialet som kondensatorn är tillverkad i och tillverkningsmetod ger olika egenskaper, till exempel vad gäller storlek, frekvensegenskaper, stabilitet och så vidare. Det står ganska mycket om det i Elfakatalogens faktasidor (2,2 MB).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
btw sikmeister, snygg avatar, jag som tagit bilden

Tack. Jag tyckte om bilden direkt jag såg den, det lät så slutgiltigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sikmeister

Tack. Jag tyckte om bilden direkt jag såg den, det lät så slutgiltigt.

hehe mja det gör det

CseeZ: om du vill ha mer hjälp med elektronik finns ett forum speciellt för det

www.geekjoan/forum/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
www.geekjoan.com/forum/

Permalänk

Du kan ju ta en koll på Avr Freaks också om du inte gjort det...

Finns mycket matnyttigt där

Visa signatur

Allmänt virrig.