Behöver akut hjälp med min nya Shuttle!

Permalänk
Medlem

Behöver akut hjälp med min nya Shuttle!

För en vecka sedan köpte jag äntligen en Shuttle med diverse tillbehör. Glad i hågen kopplade jag in all ny hårdvara samt lite jag hade sen förrut, men ganska snart märkte jag att någonting inte var rätt ställt.

Först mitt datorsystem:
- Shuttle SN45G
- AMD Athlon XP2800+ Barton
- Standard 2x512 PC3200/DDR400
- Maxtor DiamondMax 200Gb
- Western Digital 200Gb
- ATI Radeon 9800pro 128Mb
- Windows XP + SP1

Saken är den att jag lider av ständiga spel-krashar, datoromstartar och bluescreens. Jag kan inte spela Call of Duty mer än ca 10 minuter innan spelet har utfört en förbjuden åtgärd, fryser, och behöver stängas ner. Samma sak gäller CS, Q3 och alla andra spel jag har testat.

Först trodde jag att det berodde på värmen i min Shuttle, den är ju inte känd för att vara direkt kall, så jag stack iväg och köpte lite Artic Silver 5 och applicerade på min CPU som mkt riktigt sjönk från 59 grader till ca 50-52. Men problemen kvarstod. Jag testade att uppdatera alla drivrutiner, laddade hem nyaste nForce2 3.12 drivisarna, nyaste Catalyst 3.10 till mitt grafikkort, men fortfarande samma problem. Jag formaterade slutligen min Win-partition och installerade WinXP på nytt, installerade drivisarna, installerade CoD, spelade ca 15 min innan det krashade igen! Då kom tankarna om värmen upp igen. Det kanske var för varmt ändå? Efter ett litet test som inkluderade öppet fönster, öppet chassi, iskallt, blåsigt väder och en dator på fönsterkarmen, så fick jag ner CPU:n till 22 grader(!). Gjorde ett test genom att köra igång CoD ännu en gång men även nu krashade det efter ca 10 minuter.

Så det jag har kommit fram till är att problemet inte kan bero på värmen, inte heller dåliga drivrutiner då jag har sett till att använda de allra senaste samt installerat dom helt korrekt. Det är inte heller fel på själva spelen då det även ibland förekommer helt oprovocerade omstartar av datorn när jag sitter och surfar. Jag har också sett fler bluescreens på en vecka än vad jag har sett under mina 2 år med min gamla dator. Givetvis har tanken om att mitt nätagg (200W) inte skulle vara tillräckligt för detta ganska krävande system förekommit, men jag har kollat upp på Shuttles hemsida och fått fram att det skall räcka väl ( http://www.shuttle.com/share/fae/hq/faq/sff/qa/XPC%20Barebone... första frågan).

Nu till proffsen (er): vad är felet?! Jag är otroligt missnöjd hittils med mitt datorköp som ni kanske förstår, men jag tänker inte ge mig förrens mina problem är lösta! Hjälp är _varmt_ välkommet.

/Scar

Permalänk

Jag ganska säkert säga det är ditt PSU som du själv misstänkte är problemet. Inte en chans det fixar driva allt det där på 200W.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Mm, säger samma sak. Även om det är "kvalitetsWatt" så lär det bli rätt segt att driva allt när processorn kräver mycket ström. Prova ta och logga spänningarna 3.3, 5 och 12V till en textfil (med mbm) när du spelar och titta sen om de sjönk märkbart.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är många saker som det stackars nätagget skall driva, men som jag skrev så hävdar Shuttle själva att det skall gå alldeles utmärkt och att de har testat med ett likvärdigt system (se pdf-filen). Jag har också läst andra som har proppat sina Shuttles med en massa snabba saker men inte har några problem med sin PSU för det...

Permalänk

Om du rycker ur en disk och DVD-enheten tex, blir den stabilare då?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Har själv en Shuttle SN45G och jag hade en massa bluescreens och ett jävla helvete i början. Det jag gjorde var att klockade ner mitt Twinmos PC3200-minne till 333MHz istället för 400MHz och då funkade det.
Jag vet inte varför det inte funkade i standardfrekvensen och jag har testat höjt timings som fan och det hjälpte inte.. jag ska sätta i minnet i en kompis dator och se om det funkar och om det inte funkar då ska jag skicka tillbaka minnet. (nu kör jag minnet på 340)
Vad jag vill komma till är att jag tycker att du kan testa att sänka klockfrekvensen på dina minnen ganska mycket och bara se om du har samma sjuka fel, men då är det ju inte fel på din Shuttle eller liknande iaf.
Att nätagget skulle vara för klent är bara skitsnack, samma sak med värmen. Som sagt, det bara SKA funka med de där grejerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Jag ganska säkert säga det är ditt PSU som du själv misstänkte är problemet. Inte en chans det fixar driva allt det där på 200W.

Att vara ute och svamla i nattmörkret gör sällan någon nytta! Det föreligger inget som helst problem att driva den uppsättningen med det nätagget, så till vida att det inte är defekt. Jag har sett många likadana system fast med värre processor som fungerar kanon. Inte heller har jag några problem med spänningar i min shuttle.

Vad jag funderar är om du har testat lite äldre drivrutiner istället för de allra nyaste.

Jag skulle om jag vore dig koppla in en diskettstation och köra Memtest86, som du hittar i vårat filarkiv. Det låter som ett problem som gott kan vara minnesrelaterat.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara vilja tacka er härliga sweclockare, nu är problemet funnet och det låg i minnena, precis som creel befarade. Om jag kör dom i 333 mhz så funkar datorn alldeles utmärk (blev så glad när jag fann att CoD äntligen funkade så jag sträckkörde det ), dock är det ju rätt tradigt att man ens skall behöva sänka hastigheten på ens minnen för att det skall funka. :/ Körde Prime95 (torture test: blend) för att verkligen pressa dom, och efter bara 3 minuter tog det stopp. Körde även minnena separat och då krashade dom båda efter mindre än en minut.

Är det bara att skicka tillbaka dom till db.se nu då? Hur skall jag gå tillväga för att få det att funka som det skall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scar
Är det bara att skicka tillbaka dom till db.se nu då? Hur skall jag gå tillväga för att få det att funka som det skall?

Undrar jag med...

Permalänk
Medlem

up
hoppas på svar

Permalänk
Medlem

Fråga db, det är dom som skall ta tillbaka dem.

Permalänk
Medlem

Scar, jag ska skicka tillbaka mina på måndag tror jag.. Kanske ska välja att lägga till 50 spänn så jag får winbond istället

Permalänk
Medlem

Får man verkligen byta ens minnen med lite pengar emellan sådär creel? Låter fint isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scar
Får man verkligen byta ens minnen med lite pengar emellan sådär creel? Låter fint isf.

Ja, det ska man få men du får ju tänka på att du får ge mellanskillnaden vad ditt minne är värt idag

Permalänk
Medlem

Låter definitivt som minnesfel, ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du skickat in minnena än creel? Skulle va intressant att se vad dom säger där borta på db, och vad du får för deal osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scar
Har du skickat in minnena än creel? Skulle va intressant att se vad dom säger där borta på db, och vad du får för deal osv

Skickade in mitt Twinmos Original PC3200 512MB och bad om ett Twinmos Winbond PC3200 512MB och fick det. Det tog dock två veckor från att ha skickat till att ha fått det på posten men det stod ju faktiskt "hanteringstid: 1-3 veckor". Jag behövde inte betala en enda krona för detta utan bara lite tid

Permalänk
Medlem

Hejsan blir lite orolig när ni skriver vad ni får för fel med era shuttlar eftersom jag själv har beställt:

Shuttle SB61G2 Aluminium Barebone i865G
Samsung CD-RW 52X/32X/52X IDE inkl. prog
Intel Pentium 4 - 3,0 GHz 800MHz
Diskettstation Samsung Svart floppy 1,44
Asus Radeon 9600XT 128MB AGP 8X
2 st Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.5 184p
Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB cache

nu undrar jag om jag också kommer få samma problem med att minnen bara kommer gå att köra i 333MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av praxz
Hejsan blir lite orolig när ni skriver vad ni får för fel med era shuttlar eftersom jag själv har beställt:

Shuttle SB61G2 Aluminium Barebone i865G
Samsung CD-RW 52X/32X/52X IDE inkl. prog
Intel Pentium 4 - 3,0 GHz 800MHz
Diskettstation Samsung Svart floppy 1,44
Asus Radeon 9600XT 128MB AGP 8X
2 st Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.5 184p
Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB cache

nu undrar jag om jag också kommer få samma problem med att minnen bara kommer gå att köra i 333MHz

Eh? Läser du inte?
Våra fel, iaf mitt fel, var att det var ett trasigt minne och det hade absolut ingenting med Shuttlen att göra eftersom det inte funkade i andra datorer med andra moderkort.

Permalänk

Många påstår att Western inte funkar så bra med Nforce2 och att nu shuttle har rapporterat att deras mobbo inte överhuvutaget inte gillar Western lite svårt där

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Så du har inga problem med att köra dina minnen i 400mhz nu creel? Problemet låg inte i kompabilitetsproblem med Shuttlen utan i att minnena helt enkelt var "trasiga"?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem typ, kan inte köra i 11x200. Men i 11x195 funkar det felfritt i memtest, prime95, 3dmark2001se ~~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scar
Så du har inga problem med att köra dina minnen i 400mhz nu creel? Problemet låg inte i kompabilitetsproblem med Shuttlen utan i att minnena helt enkelt var "trasiga"?

Svar ja

Permalänk
Medlem

Fint, då får ja väl fixa ett par reservminnen och skicka iväg mina kassa då.

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Många påstår att Western inte funkar så bra med Nforce2 och att nu shuttle har rapporterat att deras mobbo inte överhuvutaget inte gillar Western lite svårt där

Western fungerar prima med nForce 2, dock kan äldre moderkort baserade på nForce 2 ha problem med Western diskar. Men det åtgärdas med en bios-uppdatering :).

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Mina funkar ändå inte i 400MHz nu =(
eller i memtest får jag inga fel men i prime95 får jag fel skitfort..

Permalänk
Medlem

Ajaj det var ju inte bra nyheter... :/ Lutar åt kompabilitetsproblem då? Eller kanske att du rent av har fått kassa minnen _igen_?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scar
Ajaj det var ju inte bra nyheter... :/ Lutar åt kompabilitetsproblem då? Eller kanske att du rent av har fått kassa minnen _igen_?

Ingen aning.. jag tror det är kassa minnen. Förra minnet funkade ju nästan sämre i min polares dator..
Nu kör jag stabilt i 193x11,5 iaf. (386MHz DDR)