Permalänk
Medlem

fw+iptables sölar ner?

Jag har en p200 som jag kör debian på, och en iptables brandvägg. Kan denna söla ner min uppkoppling?
Varje paket måste ju gå igenom brandväggen o då datorn inte är så snabb kanske detta påverkar min hastighet på nedladdningar o sånt!? Jag har dessutom filtrerat utgående trafik.

När jag kör en test på
http://web.bitnet.net/dimension/index.html
så kommer jag knappt upp i 4900kbps
(Jag har BBB 10Mbit)

Nu så testade jag utan brandvägg o då fick jag 9000kbps
Kan mina nätverkskort i brandväggen vara dåliga (ett pci o ett isa)?

Permalänk
Medlem

Det verkar ju onekligen som om du har en flaskhals någonstans. Spontant så gissar jag på isa-kortet. Vad får du för resultat om du kör testet från din debianburk?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen kde el likande på den datorn. Bara textbaserat så testet går ej att köra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perund
Jag har ingen kde el likande på den datorn. Bara textbaserat så testet går ej att köra.

Logga in mot shellet och wgetta hem valfri lagom stor fil från en server med vilken BBB har bra peering, förslagsvis någon av dina BBB-utrustade polare?

W

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med ISA är att det suger jättehårt, mest troligt att det är där flaskhalsen ligger.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Kan vara isa kortet, dessutom så är det nog inte riktigt rätt drivisar till den. Jag kör med Ne2000 kompatibla drivisar.

Permalänk
Medlem

Vilken kernel kör du? Jag har för mig att stödet för Ne2k blev vesäntligt bättre i och med 2.4, kommer inte riktigt ihåg kan någon bekräfta?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2.4

Jag ska nog iväg o köpa ett pci kort idag. Är det klurigt att installera ett nytt kort i en linux burk? Har aldrig gjort det tidigare. Måste man kompilera om kärnan?
Funderar på ett D-link DFE-530TX som använder sig av via-rhine-modulen.
Jag har via-rhine.o under /lib/modules...../net/
Är det bara o köra modprobe via-rhine då?

Permalänk
Medlem

Min 486:66a med två ISA kort peakade på ca 700Kbyte/s med 2.2 Kernel, ipchains och en sjuhelvettes lång config.

Din hårdvara borde räcka gott och väl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perund
Jag kör med 2.4

Jag ska nog iväg o köpa ett pci kort idag. Är det klurigt att installera ett nytt kort i en linux burk? Har aldrig gjort det tidigare. Måste man kompilera om kärnan?
Funderar på ett D-link DFE-530TX som använder sig av via-rhine-modulen.
Jag har via-rhine.o under /lib/modules...../net/
Är det bara o köra modprobe via-rhine då?

det borde det vara ja, annars är väl 3com att rekommendera, så slipper processorn jobba så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
det borde det vara ja, annars är väl 3com att rekommendera, så slipper processorn jobba så mycket

3C509 är ett riktigt bra kort. Borde finnas massor begagnade efter företag uppgraderat från 10Mbit.

Permalänk
Medlem

Låter ju onekerligen som det är en ordentlig flaskhals då jag körde en p75 med iptables på min lina ett bra tag. Gamla nätverkskort är inte direkt svårt att få tag i, har du ett finger med i spelet på ett företag brukar dom har lådvis med gamla 10mbit-kort. Jag tog en hel låda med 3com från ett.

Permalänk
Medlem

Kan direkt meddela att dlink 530TX inte fungerar särskillt bra med via-rhine driversen, ta istället hem ifrån deras ftp på ftp.dlink.co.uk, bara att packa upp & make sen cp rhinefet.o /lib/modules/ker.version/kernel/drivers/net/

sen kör du bara en insmod rhinefet & drivern är laddad & klar. lägg till rhinefet i /etc/modules (i debian) om du vill att den ska laddas vid boot.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Kan direkt meddela att dlink 530TX inte fungerar särskillt bra med via-rhine driversen.....snip

Har aldrig haft några problem med det. Har ett sånt kort både i min fw (plus ett 3Com ISA) och i min arbetsstation. Maxar min 10Mbps-lina utan problem så det går ju med ISA. Men det beror väl på vilket ISA-kort och vilken driver man har antar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu skaffade jag ett Netgear FA311 (PCI) kör med modul natsemi
och sen tidigare ett Realtek RTL-8029 med modul ne (ne2000)
Nu blev hastigheten lite bättre men fortfarande sämre än min andra dator. 5500kbps, borde vara >8000kbps
Är det fel moduler jag har laddat?

Har också testat med FA311 och 3com EtherLink III(ISA) 3c509 modul, men samma dåliga hastighet.
Har jag fel modul till mitt FA311 kort?

EDIT: FELET ÄR HITTAT!!
Det fungerar perfekt med Netgear kortet och ett Surecom, båda 10/100. Nu kommer jag upp i >9000kbps

Tack för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem

Load Under full trafik?
Prövat mot annat än det där testet?

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Tja, alla anklagelser om att ISA är dåligt tycker jag ni kan spola, då ISA klarar i teorin att 8 MBytes/s skickas igenom bussen, rent generellt tycker jag att gamla 10MBit/s ISA-kort fungerar bättre än PCI-korten på 10MBit.. :-|

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
3C509 är ett riktigt bra kort. Borde finnas massor begagnade efter företag uppgraderat från 10Mbit.

Sant.. jag har en 6-7st sånna med...
Dom korten ja har gör typ 1130kB/sek

Permalänk
Medlem

Det är en viss skillnad mellan söla ner och slöa ner.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sant.. jag har en 6-7st sånna med...
Dom korten ja har gör typ 1130kB/sek

jo 3com kan man lita på, men vissa "ne2000-kompatibla" fungerar inget vidare

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är en viss skillnad mellan söla ner och slöa ner.

Ja, men ISA-kort gör ingetdera..

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334