Permalänk
Medlem

Min dual Opteron workstation

Har fått lite mail med önskemål på bilder på min dual opteron burk så får la lägga upp lite bilder och info då.
Kan vara lite segt för dom ligger på min server med 30K/sek ut så tar några sekunder å ladda men ska fungera.

Systemet består av följande.

Chiftec Matrix Big Tower (blå)
5x 80mm Enemax, 1x 92mm Enemax + en 80mm noname.
Antec 550W EPS12V 24pins atx + 8 pin nätag.
2st Opteron 244 1800Mhz.
MSI Master2-FAR moderkort.
2Gb (4x512Mb) Kingston PC2100ECC/REG testat å godkänt för moderkortet och processorn.
ASUS V9950Ultra, GeForce 5900U grafikort.
Soundblaster Live 5.1. (ska bytas mot nytt ljudkort inom kort tänkte jag)
1st Firewire kort
1st CMD649 PCI ide ATA100 kontroller.
1st 30Gb IBM 75GXP
2st 120Gb 120GXP diskar
2st 160Gb WD 2Mb cahe 7200RPM
1st 160Gb Maxtor dimond 9 8Mb cache
en ASUS DVD och en samsung CD brännare. (Ska nog ersättas med en disk och en DVD brännare snart)
En extern maxtor Personal Storage 7000 250Gb.
2st Samsung 959NF skärmar.
Creative 550D högtalare.
MX500 och gammelt MS PRO keybord.

EDIT: Får tillägga att den kör Gentoo 1.4 amd64 alltså en linuxbaserad dist som är 64bitar.
Vad ska man med opteron till annars

Vattenkylning planeras därför valet av lådan så en BIX2 kan plaseras i toppen. Också därför jag inte orkat fixa till kablarna om det ändå måste rivas ut en del grejor då.

För er som undrar vad det kostat så la jag runt 20k på cpuer minne, mobo, chassi, nätag, kylning osv plus nu ytterligare 5.3k på nytt minne som var stabilt men vet ej om jag får några pengar tillbaks från DB för dom gammla. Man vet ju hur griniga dom är även om det nu har vissat sig vara allmänt usla minnen corsiar gör när det gäller deras PC3200 ECC/REG för athlon 64 FX-51 som ska passa opteron med så skiter la dom i det.

Laggt yterligare på nytt graffe och ett antal diskar tidigare och skärmar och högtalare. Räknade ut att skulle jag köpa allt nytt ny lika bara eller bättre med tanke på att det inte fins 16x brännare i dag osv så skulle det kostar just nu 44K nytt om jag skylle bygga ett från grunden.

Här är bilderna. Om dom fugerar

Permalänk
Hedersmedlem

Herre jävlar, kan tänka mig den datorn.

Fixa ormboet i datorn, städa skrivbordet och investera i mer tidstypiska 2x19" TFT skärmar så kan jag bli riktigt förbannat avundsjuk.

Noterade även detta i din profil: Yrke - inget

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Nice. Presterar prollarna bra då?

Visa signatur

Musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perfekt.ego
Nice. Presterar prollarna bra då?

hehe :D... ska recensera denna burk då blirt bencmark mot sekundärdärdatorn i sign men nåt säger mig att en opteron utpresterar min 2400+ lätt.
Rockar fett i alla fall.
Så snart memtest är klart ska jag kompilera lite å bencha dom mot varan osv.

jonasy:
Fixar ormboet när jag fixar H2o kylning tilld en då blirt snyggt årdnat men bara dumt å fixat nu så får man dra om å bela sedan om ma nfår riva halva datorn.

TFT jo det är nice men CRT har finare färger anser jag så blir TFT till sekundära.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Herre jävlar, kan tänka mig den datorn.

Fixa ormboet i datorn, städa skrivbordet och investera i mer tidstypiska 2x19" TFT skärmar så kan jag bli riktigt förbannat avundsjuk.

Noterade även detta i din profil: Yrke - inget

Heh, jag är grymt avundsjuk fast han inte har ordning i burken och även om han inte har 2 19" TFT

Visa signatur

Musik.

Permalänk
Hedersmedlem

Hörru nu noterade jag även något på din avatar.

Är det så att du kör Linux? Skulle vara väldigt kul om du testat en 64bits dist jämfört med 32bits.

Ursäkta läste inte det där om sladdarna i första inlägget.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hörru nu noterade jag även något på din avatar.

Är det så att du kör Linux? Skulle vara väldigt kul om du testat en 64bits dist jämfört med 32bits.

Ursäkta läste inte det där om sladdarna i första inlägget.

jag kör gentoo 1.4 32bit och gentoo 1.4 64bit så det ska testas.
Får gärna önksa olika test så ska jag se vad som kan göras men dom kommer dock köras på olika maskiner då eftersom ajg itne har 2 versioner av gentoo på denna. kommer bli 64bit vs 32bit i så fall.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Har du testat överklocka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Riktigt nice! Har du testat överklocka?

nepp men MSI:s mobo är bra på den pungten i alla fall för det stödjer steglös överklockning till 233Mhz FSB villket blir max 2.1Ghz och är detta som det spekuleras samma chip som Athlon FX-51 så bör dom inte maxa ut fören en bit över 2.2Ghz så borde gå då... är det inte det utan lika dåliga klockare som första exen som kom ut så är det en bit över 1.9Ghz.... bara testa å se i så fall...

EDIT: Den kompilerar ungifär 120% snabbare än min 2400+ kan jag tillägga det har jag testat nu. Rätt Ok får jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt pa!

Du får presentera några benchmarks sen då.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Snyggt pa!

Du får presentera några benchmarks sen då.

Får gärna ge förslag på benchmarks.
Linux så klart iga windows tester.

Permalänk
Medlem

släng in ett cad o kör nån enorm vy

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Re: Min dual Opteron workstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

1st 30Gb IBM 75GXP
2st 120Gb 120GXP diskar
2st 160Gb WD 2Mb cahe 7200RPM
1st 160Gb Maxtor dimond 9 8Mb cache
En extern maxtor Personal Storage 7000 250Gb.

= 1000 Gb

Herrejävlar vad har du allt till???? Om det är vad jag tror...finns det ens så mkt?!?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Min dual Opteron workstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
= 1000 Gb

Herrejävlar vad har du allt till???? Om det är vad jag tror...finns det ens så mkt?!?

Fins en OP som har 2Tb delat på en hub i ett nätverk av hubbar jag opar i... Vad han delar det har jag inte kollat men ej fejk det vet jag.
Sitter ofta å tankar.

Har som mål att få 1Tb internt minimum inom dom närmsta månaderna.

har 4st datorer med totalt 1.28Tb å tillgå,

Permalänk
Hedersmedlem

Ok hur var det då med yrket? Är du arbetslös? Isf hur har du råd.

Jäkligt bra dator må jag säga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vill ha oxååååååååå!

Heh, grym konfa. Inget snack om den saken. Det jag är intresserad av är följande:

1. Vad fick du pröjsa för moderkortet?
2. Vad är det för multiplikator på dina opterons?
3. Finns det AGP/PCI lås på ditt moderkort?
4. Kör man med dividers på samma sätt som man gör hos Intel?

/q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ok hur var det då med yrket? Är du arbetslös? Isf hur har du råd.

Jäkligt bra dator må jag säga.

Betongarbetar och bor hemma. 2K i hyra fast åker på 3.5K denna månadne.. ringa tjejen kostar
Får 18.2K ingångslön plus 1800Kr i OB så slutar på 20K före skatt å en 13K efter skatt typ.
Bruakr ha en 10K/månaden å leka med nu å är fast anstäld från och med förste februari så planerar TFT skärm till sekundära och vatten till opteronen men först blirt ett nytt ljudkort å DVD brännare till den. Kanske nån disk.

quadro:
Kostade nog 2.7K.. lger där omkrign 2.5-2.7K.
multiplyer 9 är det och 200Mhz bus, effecktiv 800Mhz.

har inte kollat det men det beror väll på om K8T800 stödjer det eller ej men kan ite välja nåt sånt men kan höja bussen steglöst till 233Mhz som mäst..

Vet inte ricktigt vad du menare med deviders på samma sätt som intel.

Men processorns systembus häger i hop med pci och agp osv men vissa moderkort kan nog låsa dom.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Min dual Opteron workstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Fins en OP som har 2Tb delat på en hub i ett nätverk av hubbar jag opar i... Vad han delar det har jag inte kollat men ej fejk det vet jag.
Sitter ofta å tankar.

Har som mål att få 1Tb internt minimum inom dom närmsta månaderna.

har 4st datorer med totalt 1.28Tb å tillgå,

Vadå vill du ha 1 Tb bara för att det är coolt? Spelar ingen roll vad det är?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Min dual Opteron workstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Vadå vill du ha 1 Tb bara för att det är coolt? Spelar ingen roll vad det är?

Klart det är coolt men så billigt å fylla är inga problem. 250Gb extern disk plus 40 i lappen... dra till nån eller på lan skaffa 170Gb... gjorde det fick beställa 1st 160Gb diskar efter förföra lanet för att få över det på denna emn den vart full på en vecka så skaffade 2st till så jag har lite marginal men nu är det bar en kvar av dom å fylla.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Min dual Opteron workstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Vadå vill du ha 1 Tb bara för att det är coolt? Spelar ingen roll vad det är?

folk semestrar ju hela tiden... iaf om man ska tro mängden semester-rullar som får plats på 1TB:D:D:D

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Herre jävlar, kan tänka mig den datorn.

Fixa ormboet i datorn, städa skrivbordet och investera i mer tidstypiska 2x19" TFT skärmar så kan jag bli riktigt förbannat avundsjuk.

Noterade även detta i din profil: Yrke - inget

Varför städa?
Ser juh väldigt rent o fint ut.

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete B>

Visa signatur

irl?

Permalänk
Medlem

Skulle bara villja veta ungefär hur gammal du är ?
Och hur du står ut med morsan ?

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
Skulle bara villja veta ungefär hur gammal du är ?
Och hur du står ut med morsan ?

20 bast. Farsan är värre

Permalänk
Medlem

Har du vunnit på hästar eller?

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör du minnena i 6:4 nu? 133FSB minnen lär ju dra ner prestandan en del.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Kör du minnena i 6:4 nu? 133FSB minnen lär ju dra ner prestandan en del.

FSB 200Mhz effecktiv 800Mhz.
Minnen 133Mhz Effecktivt 533Mhz 4.2Gb/sek i dual channel.
Må hända men märker igen skillnad förutom att dessa är stabila mot mina kassa corsiar PC3200.
Desutom är PC2700 max offecielt stöt för Opterons från 1.4-1.8Ghz alltså max 5.4Gb/sek.
Lider nog inte farligt av det med tanke på att en vanlig athlon 64 presterar lika bra som en opteron med singel channel PC3200.
Beror klart på vad man gör men heller stabil än lite snabbare ostabil dator.
2 CPU:er drar klart med banbred men tror det är ganska lugt. So msagt stabil nu så nöjd inte slö så det stör
smiskar min 2400+ med 120% i kompilering med båda CPU:Erna och med 26% med en typ.

Permalänk

44000:-!? Fan vad mycket kul man skulle kunna ha gjort för dem, istället för att köpa en skrytdator.

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att du körde på ett så trist moderkort

När du ändå slängde iväg så stora pengar skulle du ha satsat på ett mobo med stöd för separata minneskanaler för varje processor, vad det nu hette.. På ditt kort drar ena processorn minnet genom den andra, om jag nu inte missminner mig helt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OliT
Synd att du körde på ett så trist moderkort

När du ändå slängde iväg så stora pengar skulle du ha satsat på ett mobo med stöd för separata minneskanaler för varje processor, vad det nu hette.. På ditt kort drar ena processorn minnet genom den andra, om jag nu inte missminner mig helt.

förlusten anses minimal och är desutom mer kompackt. Trågt nogh som det är ändå å har då inte hittat nåt sånt mobo i sverige som har APG slot.