Permalänk
Medlem

Athlon64 eller Prescott?

Jag ska snart köpa en ny dator och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken processor som jag ska välja, Prescott (2,8 eller 3,0) eller en Athlon64 (3000+ eller 3200+). Jag vill ha datorn till att spela nya spel. Vilken ska jag välja?

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Prescott är inte ute än så det är svårt att uttala sig, men jag lovar att väljer du en AMD64 3000+ så blir du varken besviken eller lurad på pengar. Skulle jag köpa nytt idag så vore en sådan mitt val utan att blinka

Permalänk
Medlem

Okej Men 3000+ har en cache på 512 kB och Prescott har 1 mb... men jag får se när tester osv kommer ut

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Hedersmedlem

Cache är långt ifrån allt. 3200+ har 1MB cache för den delen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag vet men den kostar för mycket för mig i dagsläget... Prescott kommer att bli riktigt billig... iaf dom lägre klockfrekvenserna

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Inaktiv

Athlon 64 3200+ går ju att få under 2700:- numera kolla här för billigaste ställe - http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=Athlon+64+3200%2B

Permalänk
Medlem

3000+ presterar nästan exakt lika bra som 3200+
3000+ kostar som billigast 2140:-
3200+ kostar 2688:-
enligt buggy.no-ip.com

Permalänk
Medlem

Athlon 64 finns ju på markanden redan nu medans Prescott inte kommer förens i februari nån gång, och det kommer ju dröja ytterligare nån vecka från det att den släpps till att den kommer

personligen skulle jag ha is i magen och vänta på prescott, och då gämföra
inte för att jag tror att Prescott kommer vara nån monster processor, utan för att jag tycker det är så kort tid att vänta, och för att det inte finns några vettiga Athlon 64 moderkort på marknaden
för både VIAs K8T800-chipset och nVidias nForce 3 150 har sina stora brister, och fortfarande finns det inga moderkort som tillåter en att klocka ordentligt (det kan i och försig bero på processorn oxå)

men ska du köpa just nu så tycker jag att Athlon 64 3000+ detta pga att jag anser att det är den mest prisvärda processorn just nu

här har du ett test om du vill se hur dom olika processorerna presterar
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-3400.ht...
som du ser så är det skilnad mellan 3000+ och 3200+, det är bara du som kan avgöra om den är värd 500kr

en sista sak med prescott, det är inte bara L2 cachen som kommer bli större, utan även L1 cachen kommer växa från 8kb till 16kb, vilket jag tycker är mer intressant, för det är nämligen betydligt mer sällan som L1 cachen ändras, och detta framförallt för att den sitter närmare kärnan och därav är svårare att ändra på

Permalänk
Medlem

Vänta på test av Prescott. Tror själv inte att den kommer vara så mycket bättre än Northwood.

Gämföra = fel
Jämföra = rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Dubbelpostning är inte tillåtet
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?postid=2650027#po...

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor