Artikel / pressmeddelande: Bakom SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför kom denna artikel så plötsligt? Har ni precis blivit stämmda eller nåt? Det måste ju ligga nåt bakom detta...Jag uppskattar vad ni gör även om alla era recensioner inte är perfekta :). Forumet är dock viktigare för mig än recensioner. Mycket kunskap där och ärligt talat så utan forumet hade Swec varit död sedan länge. Senaste tiden har det blivit bättre men innnan dröjde det ibland flera dagar innan det hände nåt på första sidan.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Jag gillar humorn i vissa tester och sättet att skriva på. Era tester är inte fyllda med reklam överallt och på så vis blir det mycket text per sida. Jag tror det är på THG som sidorna kan vara fyllda med blinkande reklam.

Utan sweclockers så skulle jag inte ha nått liv känns det som... men det är kanske tvärt om... Jag gör inte mycket annat än surfa runt på sweclockers på min fritid...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Pressmeddelandet andas glorifiering och elitism.

Journalism? Storhetsvansinne låter bättre...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm... Läste det där meddelandet med lite blandade känslor. Känns som ganska självklara saker det som står där men kanske inte för alla läsare. En sak jag reagerar lite över är att det är Edin som postar artikeln men några få moderatorer som tappert besvarar kritiken och spekulationerna i den. Varför är det så?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tre frågor.

1. SweClockers.com drivs som ett företag, right? driver edin det på heltid och har han några betalda kollegor?

2. Verkar lite konstigt att de som skriver skarpast kritik är nyregistrerade. luktar konkurrenter och fiender på lång väg.

3.Vad för hot och stämmningar har ni fått? (Om du vill säga det.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag tycker att det är fascinerande att en nyregistrerad medlem som du har så heta åsikter i frågan!
Eftersom du tog dig friheten att tolka artikeln tar jag mig friheten att tolka ditt inlägg:
Du är en person/representant för ett företag som är direkt inblandad i frågan, och passar på att registrera dig anonymt för att tala i egen sak. På samma gång passar du på att ge sweclockers en känga. Betalt för gammal ost!

Jag jobbar inom, och brinner för, branschen som vi talar om. Att jag har "heta" åsikter är ganska naturligt.

Jag uppskattar din uppfinningsrikedom men måste tyvärr göra dig besviken. Det är ingen hemlig komplott, jag är inte från något av de onda företagen som beskrivs i Edins text.

Och angående SweClockers vs. tidningarnas upplaga så är ju SweClockers faktiskt större än många av dem sett till antalet besökare. Sedan tror jag också att man (Kennel och Kilroy tex.) ofta missuppfattar rollen som frilansjournalist. Jag har två huvudsakliga "uppdragsgivare" så att säga. Men allt material skaffar jag mer eller mindre på egen hand. Man säljer sina artiklar då de är klara oftast. Dvs. jag i min ensamhet skaffar material och skriver artikeln och försöker sedan hitta någon som vill köpa/publicera artikeln. Så jag har inget stort förlag i ryggen när jag ringer till någon och ber om en digitalkamera tex. Inga advokater att hota med, inga budgetar att vifta med, ingen möjlighet att påverka vilka reklamkampanjer som går i tryck och så vidare. På sätt och vis tror jag nästan att jag är mer maktlös än vad SweClockers skribenter är då de iaf. lär ha en nära personlig relation till sitens ägare/ansvariga utgivare/chefsredaktör och på så vis i viss mån kan påverka större beslut än vad jag kan på de tidningar som publicerar mina artiklar.

På tal om journalister så undrar jag ju också om SweClockers verkligen har sådana. Utbildade journalister det vill säga. Lite underligt att kalla dem det när de förmodligen inte är det. (Och ja det är en skillnad. Bara för att ställer dig bakom en bänk och håller en klubba i handen blir du inte en domare, dåligt exempel men ni förstår förmodligen poängen även om det inte alls är så grovt som min liknelse.) Det var också en av sakerna som i mina ögon bidrog till min bild av artikeln som självförhärligande och något högtrevande.

Som technognu säger har jag nog gått på för hårt och jag förstår att man inte alltid tar en nyregistrerad medlem på allvar. Men å andra sidan så tror jag nog att ni som kommer med den kritiken också själva någongång sett ett inlägg i ett forum där ni inte varit registrerade och känt "här måste jag registrera mig och skriva ett svar".
Men å andra sidan tycker jag också att det är ett underligt fenomen det här med hur hemsidor får "fans". Jag ser samma sak på de två svenska konkurrenterna NordicHardware och 64bits. Användarna är mycket snabba med att ta favoritsidans redaktion i försvar oftast innan de ens hunnit bekanta sig med ämnet.
Lite samma typ av blinda dyrkande som så kallade "fanboys" inom konsollvärlden blivit kända för. Men å andra sidan så får jag väl erkänna att jag också är lite avundsjuk på denna dyrkan. Vi inom tidningsvärlden, speciellt vi som "bara" frilansar, får sällan uppleva så dedikerade läsare.
Ursäkta, nu glider jag ifrån samtalsämnet här känner jag.

Det känns som jag har sagt mitt här idag och ska inte reta upp mer folk. Kanske borde jag formulerat mig "snällare" men jag hoppas att det ändå finns en gnutta rationalitet i texten som folk kan läsa och ta åt sig av. Oavsett om de är 14-åriga nybörjare, anställda på stora onda företag eller hårdnackade SweClockers-skribenter.

Tack för ordet.

Permalänk
Medlem

Om ni nu inte litar på det som våra skribenter/moderatorer skriver i forumen så kan man nästan alltid hitta någon form av recention i forumet, annars frågar man. Det finns till 99% alltid någon som vet något om fördelar nackdelar, kända fel osv. Man kan snabbt se om många instämmer.

Förövrigt tycker jag att sweclockers resentioner är bra. men om man tvekar får man ju ta det med en nypa salt. det går ju som sagt alltid att fråga.

EDIT: Citat: På tal om journalister så undrar jag ju också om SweClockers verkligen har sådana. Utbildade journalister det vill säga. Lite underligt att kalla dem det när de förmodligen inte är det. (Och ja det är en skillnad. Bara för att ställer dig bakom en bänk och håller en klubba i handen blir du inte en domare, dåligt exempel men ni förstår förmodligen poängen även om det inte alls är så grovt som min liknelse.) Det var också en av sakerna som i mina ögon bidrog till min bild av artikeln som självförhärligande och något högtrevande.

Um nu vill jag inte vara sådan men träning ger färdighet. även om dom inte har gått någotn form utav skola för att lära sig vara riktiga journalister. så lär man sig med tiden, i många fall så är våra journalister betydligt bättre än folk som precis har avklarat sina utbildningar och även dom som har hållt på ett tag. alla kan vara en dommare och alla kan vara journalister, frågan är om dom har det på pappor/betyg eller om dom bara har det som hoby och är väldigt bra på detta.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Bra att det kom på pränt!

Jag har, när jag läser en swec-artikel, oftast tyckt att den varit bra och opartisk och därigenom förstått swecs ståndpunkt, och det har nog andra med mig. Det har hos mig skapat en respekt hos swec, och jag jämställde ofta swec med procooling och overclockers. Bra dock att det har kommit på pränt så minskar eventuella otydligheter på den punkten.

Men som det har blivit i forumet nu på senare tiden så har det gått från sakligt och faktamässigt till någon form av chattliknande gissningsförfarande.
Detta verkar hända många forum med tiden (overclockers, xbox-scene mm.) och enda chansen att bli av med som jag tror är att man försöker behålla dom som växt upp med forumet och gått från amatörer till kunniga.

Kanske kan man skapa en del av forumet som är någon form av "proffs-forum". Där kan moderatorerna lägga upp intressanta frågeställingar som uppkommer i andra delar av forumet. Vem som helst får läsa men inte alla får posta. Man kan ha nån typ av högre medlemsnivå för medlemmar som visar en tydlig mognad och fakta intresse och också kunskap. Detta ökar naturligtvis arbetsbördan för moderatorerna då dom både måsta flytta in relevanta frågor i den nya delen samtidigt som dom måste autentiera och hålla koll på gruppen av högre medlemmar som får posta i denna del. Vinsten kan vara att man räddar forumet och lyckas behålla dom duktiga swecarna som anars riskerar lämna forumet eftersom dom känner att dom inte får ut nåt av det.

Detta är ett förslag. Det finns säkert flera både bättre och sämre lösningar men som jag ser det så är det viktiga att det sker en förändring! Annars kommer swec dö som många andra forum innan har gjort.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
Jag jobbar inom, och brinner för, branschen som vi talar om. Att jag har "heta" åsikter är ganska naturligt.

Jag uppskattar din uppfinningsrikedom men måste tyvärr göra dig besviken. Det är ingen hemlig komplott, jag är inte från något av de onda företagen som beskrivs i Edins text.

Och angående SweClockers vs. tidningarnas upplaga så är ju SweClockers faktiskt större än många av dem sett till antalet besökare. Sedan tror jag också att man (Kennel och Kilroy tex.) ofta missuppfattar rollen som frilansjournalist. Jag har två huvudsakliga "uppdragsgivare" så att säga. Men allt material skaffar jag mer eller mindre på egen hand. Man säljer sina artiklar då de är klara oftast. Dvs. jag i min ensa.. *klipp-klipp*

Det syns att du kan skriva, du har fakta och självförtroende i ryggen.
Tycker verkligen att man skall syna båda sidor på ett mynt och du ger mig genom dina
text "den andra sidan". Tack det uppskattas och behövs.

Edin mfl. förtjänar verkligen all uppskattning och respekt dom kan få, dom har gjort ett
underbart jobb och ni/vi har blivit riktigt stora nu. Men med storlek kommer också problem.
Jag som läsare har ingen som helst aning om vad som sker bakom kuliserna men är inte det
något som borde kunna ändras? Ge oss gärna lite mer information bakom Sweclockers, trots
allt så är det vi tillsammans som är "sveriges största sajt om överklockning och hårdvara".

*PuSs & KJaM*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Bra att det kom på pränt!

Jag har, när jag läser en swec-artikel, oftast tyckt att den varit bra och opartisk och därigenom förstått swecs ståndpunkt, och det har nog andra med mig. Det har hos mig skapat en respekt hos swec, och jag jämställde ofta swec med procooling och overclockers. Bra dock att det har kommit på pränt så minskar eventuella otydligheter på den punkten.

Men som det har blivit i forumet nu på senare tiden så har det gått från sakligt och faktamässigt till någon form av chattliknande gissningsförfarande.
Detta verkar hända många forum med tiden (overclockers, xbox-scene mm.) och enda chansen att bli av med som jag tror är att man försöker behålla dom som växt upp med forumet och gått från amatörer till kunniga.

Kanske kan man skapa en del av forumet som är någon form av "proffs-forum". Där kan moderatorerna lägga upp intressanta frågeställingar som uppkommer i andra delar av forumet. Vem som helst får läsa men inte alla får posta. Man kan ha nån typ av högre medlemsnivå för medlemmar som visar en tydlig mognad och fakta intresse och också kunskap. Detta ökar naturligtvis arbetsbördan för moderatorerna då dom både måsta flytta in relevanta frågor i den nya delen samtidigt som dom måste autentiera och hålla koll på gruppen av högre medlemmar som får posta i denna del. Vinsten kan vara att man räddar forumet och lyckas behålla dom duktiga swecarna som anars riskerar lämna forumet eftersom dom känner att dom inte får ut nåt av det.

Detta är ett förslag. Det finns säkert flera både bättre och sämre lösningar men som jag ser det så är det viktiga att det sker en förändring! Annars kommer swec dö som många andra forum innan har gjort.

mycket bra tankar, det skulle antagligen behövas fler moderatorer, iform av kunniga swec människor. Men hur ska man utse vem som faktiskt är lämplig att skriva i detta pro forum?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
mycket bra tankar, det skulle antagligen behövas fler moderatorer, iform av kunniga swec människor. Men hur ska man utse vem som faktiskt är lämplig att skriva i detta pro forum?

Kanske inte behöver vara så svårt... Man kan ju tänka sig att personen i fråga får ansöka om att bli det och då kan moderatorerna genom en snabb sökning på personens tidigare inlägg se om han en uppgradering är befogad. För att det inte skall bli orättvist å kan ju moderatorerna rösta i frågan angående uppgraderingen.

Som sagt så blir det mer jobb för moderatorerna...

En annan lösning kan vara att några av dom som har rätt att skriva i "proffs-forumet" också har rätt att uppgradera medlemmar. Naturligtvis måste då möjligheten finnas att öveklaga hos moderator så att allt går rätt till och personliga aspekter inte påverkar besluten mm.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Proffsforum? Vad skulle alla fjortisar göra i de andra forum då? Förvandla det till lunarforum som de har gjort i "Övrigt". Vad skulle hända med "fritt för alla"? Gillar inte ditt förlag alls och jag tycker inte det passar i den här tråden. Vill du förändra swec så skriv i " Förslag - Feedback - Frågor om forumet".

Edin berätta för oss vad som händer. Vi vill också veta och kanske kan hjälpa till på nåt sätt.

Permalänk
Medlem

Angående recensioner så tycker jag att Sweclockers recensioner är alldeles utmärkta. Dessutom är de lagom långa, enligt min mening. 30 sidor för "höstens stora grafikkortsjämförelse" är OK, 12 sidor åt "så fungerar Athlon64" är inte lika bra. Detta är en sida för folk som är intresserade framförallt av överklockning och hemmabyggen. Ny hårdvara är givetvis intressant, men som jag och de flesta på redaktionen verkar se det är Sweclockers filosofi inte att gå på djupet om hur nya komponenter fungerar teoretiskt - det kan man läsa om på andra ställen (som ofta länkas till från Sweclockers).

Det som är Sweclockers stora styrka är istället att de tar reda på saker som man inte kan få reda på ur ett produktblad eller en aldrig så bra tillverkarhemsida. Det kan vara hur bra det och det moderkortet kan klockas, det kan vara vilken temperatur man får med den och den fläkten, det kan vara hur lätt det är att montera en vattenkylning, det kan vara vilka skruvar man får med till det nya chassit osv. Användarvänlighet, enkel installation, bra manualer, ergonomi, kompabilitet osv premieras, vilket alltför ofta glöms bort i hårdvarutester.

Angående artikelns värde så kan jag dock hålla med om att den kanske egentligen inte borde ha publicerats. Förtroende för en tidning eller en hemsida får man av välskrivna och seriösa artiklar och recensioner, inte av att redaktionen slår sig för bröstet och säger "vi är trovärdiga!". Det riskerar att få motsatt effekt. Trovärdighet är ett intryck man bara kan få av själva innehållet.

Det om recensionerna. Minst lika viktigt, som Psionicist skriver, är nyheterna, övriga artiklar, marknaden, chassigalleriet och givetvis forumet. Detta är ingen datortidning utan en plats för datorintresserade att samlas och utbyta erfarenheter, frågor och åsikter. Medlemmarna är tusen gånger fler än de på redaktionen och man har därmed en närmast obegränsad kunskapsbas att söka i om man undrar något. Forumet är välmodererat och trevligt och är det klart bäst fungerande forumet av de jag har sett. Något proffsforum tror jag förresten inte på. Forumet ska vara till för alla.

Sammanfattningsvis kan man säga att Sweclockers är en komplett sida för dem som vill läsa om, fråga om och diskutera datorer.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

här kommer några punkter jag kan ta upp

1. Visst forumet kan vara knepigt ibland pga alla som postar dumma frågor t ex "hur mycket kan jag klocka?" även jag har gjort det man gör misstag innan man lär sig hur saker o ting funkar.. bättre o skriva en stor FAQ med precis allt som folk ska läsa innan dom postar.. orkar dom inte så behöver dom inte posta

2. Swec borde ha en paypal där man kan lämna pengar om man VILL på så sätt utnyttjar inte swec några av sina läsare.. jag t ex skulle aboslut kunna tänka mig att betala..

3. Swec,s forum är nog bland de bästa som finns.. jag har haft riktigt stora problem och utan swec skulle jag ha kvar problemen ännu idag..

4. Vore bra om vi kunde få en svartlista som någon nämnde med vilka/vad som försökt stämma er på så vis har dom som försökt det verkligne hamnat i skiten...

det var några punkter jag funderade på iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Angående recensioner så tycker jag att Sweclockers recensioner är alldeles utmärkta. Dessutom är de lagom långa, enligt min mening. 30 sidor för "höstens stora grafikkortsjämförelse" är OK, 12 sidor åt "så fungerar Athlon64" är inte lika bra. Detta är en sida för folk som är intresserade framförallt av överklockning och hemmabyggen. Ny hårdvara är givetvis intressant, men som jag och de flesta på redaktionen verkar se det är Sweclockers filosofi inte att gå på djupet om hur nya komponenter fungerar teoretiskt - det kan man läsa om på andra ställen (som ofta länkas till från Sweclockers).

Det som är Sweclockers stora styrka är istället att de tar reda på saker som man inte kan få reda på ur ett produktblad eller en aldrig så bra tillverkarhemsida. Det kan vara hur bra det och det moderkortet kan klockas, det kan vara vilken temperatur man får med den och den fläkten, det kan vara hur lätt det är att montera en vattenkylning, det kan vara vilka skruvar man får med till det nya chassit osv. Användarvänlighet, enkel installation, bra manualer, ergonomi, kompabilitet osv premieras, vilket alltför ofta glöms bort i hårdvarutester.

Angående artikelns värde så kan jag dock hålla med om att den kanske egentligen inte borde ha publicerats. Förtroende för en tidning eller en hemsida får man av välskrivna och seriösa artiklar och recensioner, inte av att redaktionen slår sig för bröstet och säger "vi är trovärdiga!". Det riskerar att få motsatt effekt. Trovärdighet är ett intryck man bara kan få av själva innehållet.

Det om recensionerna. Minst lika viktigt, som Psionicist skriver, är nyheterna, övriga artiklar, marknaden, chassigalleriet och givetvis forumet. Detta är ingen datortidning utan en plats för datorintresserade att samlas och utbyta erfarenheter, frågor och åsikter. Medlemmarna är tusen gånger fler än de på redaktionen och man har därmed en närmast obegränsad kunskapsbas att söka i om man undrar något. Forumet är välmodererat och trevligt och är det klart bäst fungerande forumet av de jag har sett. Något proffsforum tror jag förresten inte på. Forumet ska vara till för alla.

Sammanfattningsvis kan man säga att Sweclockers är en komplett sida för dem som vill läsa om, fråga om och diskutera datorer.

Äntligen! Ett vettigt inlägg om vad också jag tycker Sweclockers står för.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

En liten fråga appropå nyheter: Tar ni nyheter som ni gillar eller tar ni bara nått som finns när ni har tid över? För nyheterna tycker jag behövs updateras oftare!

Visst, det kanske inte blir så många nyheter om ni filtrerar bort alla recensioner från andra hårdvarusidor, men det borde finnas fler nyheter än några styckna i månaden.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

för det första vill jag säga en sak
den dagen sweclockers får en betalavdelning alla lunarstorms pro, den dagen är den sista jag överhuvudtaget läser nått här
en hårdvaru sida ska vara helt gratis, dock så är en shop som den ni har är helt okej

och för att kommentera lite andra grejer oxå
jag är inte nyregistrerad, jag har varit registrerad sedan forumet startade om får nått år sedan så kan jag tas på allvar då??

varför jag klagar på korta artiklar?
det är för att korta artiklar i mina ögon är lite halvhjärtade, och det blir som ett litet reklamblad för produkten, med en längre artikel får man både djup och plats för fler åsikter och kritik på ett helt annat sätt

en fråga, varför kan inte sweclockers vara den sidan som skriver bra artiklar?
varför ska ni behöva länka till andra sidor?

alla artiklar är inte dåliga, jag gillade era tester på nya Catalys drivrutiner från ATi, dock så vill jag även där ber er lägga till nya saker, tex så skulle det uppskattas om ni testa just det som ska ha uppdaterats i dom, tex har ATi sagt att Nascar 2004 ska få 10% bättre prestadard, testa då Nascar 2004 för att se om påståendet stämmer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
En liten fråga appropå nyheter: Tar ni nyheter som ni gillar eller tar ni bara nått som finns när ni har tid över? För nyheterna tycker jag behövs updateras oftare!

Visst, det kanske inte blir så många nyheter om ni filtrerar bort alla recensioner från andra hårdvarusidor, men det borde finnas fler nyheter än några styckna i månaden.

Vi tar nyheter som vi tror att våra läsare gillar. Själv tycker jag vi har en hyffsad blandning på länkar till recensioner, industrinyheter, produktnyheter och notiser. Vi söker alltid nya skribenter som kan jobba för SweClockers, speciellt då med nyhetsavdelningen då vi är grovt underbemmanade.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
Jag uppskattar din uppfinningsrikedom men måste tyvärr göra dig besviken. Det är ingen hemlig komplott, jag är inte från något av de onda företagen som beskrivs i Edins text.

På tal om journalister så undrar jag ju också om SweClockers verkligen har sådana. Utbildade journalister det vill säga. Lite underligt att kalla dem det när de förmodligen inte är det. (Och ja det är en skillnad. Bara för att ställer dig bakom en bänk och håller en klubba i handen blir du inte en domare, dåligt exempel men ni förstår förmodligen poängen även om det inte alls är så grovt som min liknelse.) Det var också en av sakerna som i mina ögon bidrog till min bild av artikeln som självförhärligande och något högtrevande.

Det känns som jag har sagt mitt här idag och ska inte reta upp mer folk. Kanske borde jag formulerat mig "snällare" men jag hoppas att det ändå finns en gnutta rationalitet i texten som folk kan läsa och ta åt sig av. Oavsett om de är 14-åriga nybörjare, anställda på stora onda företag eller hårdnackade SweClockers-skribenter.

Tack för ordet.

Hej

Jag har full förståelse för dina åsikter, så jag tänkte bara lämna min syn på det hela
Som skribent så möts jag heller i princip aldrig av det som Edin tar upp, men som chefredaktör händer det att han gör det. Sen om SweClockers drabbas av det mer än t.ex. tidningar med mycket större resurser har jag ingen som helst uppfattning om.

En sak som jag lärt mig av att skriva på SweClockers är att man ofta "måste" vara övertydlig.
Att kalla oss journalister är i princip för att förtydliga att vi agerar som sådana = Vi får faktiskt ha synpunkter på produkter och företag utan att det skall ses som om vi bryter mot någon form av lag. Det handlar ibland om att några inte alltid anser att vi "de facto" får skriva något som kan uppfattas som negativt för en produkt eller företag. Det finns olika regelverk beroende på om man är skribent eller anställd på ett datorföretag. Det handlar knappast om dagliga händelser och är det vettiga synpunkter som förmedlas så bör man naturligtvis se om det finns något man bör förändra osv.

Naturligtvis är det egentligen sådant som inte ens skulle behövas tas upp, men tyvärr så kanske det behövs ibland.

Min bakgrund är inte som journalist utan som akademiker och forskare. Jag arbetar utan betalning på SweClockers när jag får tid över till det. Har en son och ett jobb att ta hand om också. Men jag har mycket höga krav på mitt "arbete" som skribent. Ibland känns det som man lyckas och ibland inte.

Tack för dina synpunkter

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

Sweclocker för PRO och tidningar för Noobs..

Datortidningar är bra i skithuset, dom är så fulla av skit så att man sympatiserar med att skita snabbare, ja eller för att slippa läsa för mycket och förstöra kunskapen man redan har..

Swec i 10 dagar är mer givande än 10 månaders läsande i tidningar..

Jag har läst massor av datortidningar och byggde upp en dator efter deras "rekomentationer".. men den datorn har jag som dörrstopp idag, så jäkla fel blev den... senaste datorn fick jag lite hjälp med här på forumet, och den datorn fungerar prima, typ nästan pussar och omfamnar den innan jag lägger mig... Nästan

Den som snackar skit om Sweclockers knäcker jag knäskålarna på

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
Och angående SweClockers vs. tidningarnas upplaga så är ju SweClockers faktiskt större än många av dem sett till antalet besökare. Sedan tror jag också att man (Kennel och Kilroy tex.) ofta missuppfattar rollen som frilansjournalist. Jag har två huvudsakliga "uppdragsgivare" så att säga. Men allt material skaffar jag mer eller mindre på egen hand. Man säljer sina artiklar då de är klara oftast. Dvs. jag i min ensamhet skaffar material och skriver artikeln och försöker sedan hitta någon som vill köpa/publicera artikeln. Så jag har inget stort förlag i ryggen när jag ringer till någon och ber om en digitalkamera tex. Inga advokater att hota med, inga budgetar att vifta med, ingen möjlighet att påverka vilka reklamkampanjer som går i tryck och så vidare.

Jo, men du säljer väl rättigheterna att trycka artikeln till tidskriften? När företaget bakom produkten då inte gillar vad du skrivit lär de ta kontakt med den ansvariga utgivaren och inte dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
På tal om journalister så undrar jag ju också om SweClockers verkligen har sådana. Utbildade journalister det vill säga. Lite underligt att kalla dem det när de förmodligen inte är det. (Och ja det är en skillnad. Bara för att ställer dig bakom en bänk och håller en klubba i handen blir du inte en domare, dåligt exempel men ni förstår förmodligen poängen även om det inte alls är så grovt som min liknelse.) Det var också en av sakerna som i mina ögon bidrog till min bild av artikeln som självförhärligande och något högtrevande.

SweClockers har inga utbildade journalister vad jag vet (jag kan ha fel). Jag ser i gengäld inte vad som är så konstigt med det. Tror du alla som skriver för Expressen eller Dagens Nyheter är utbildade journalister? Jag tror antalet skribenter på dessa tidskrifter som faktiskt är utbildade journalister är skrämmande få. Ännu "värre" är det i mer specialiserade tidskrifter. Om man köper en tidning om teknik och vetenskap och däri hittar en artikel om t.ex. svarta hål, är det då inte bättre att skribenten är ingenjör än att han/hon läst ett par år journalistik på universitetet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
Men å andra sidan tycker jag också att det är ett underligt fenomen det här med hur hemsidor får "fans". Jag ser samma sak på de två svenska konkurrenterna NordicHardware och 64bits. Användarna är mycket snabba med att ta favoritsidans redaktion i försvar oftast innan de ens hunnit bekanta sig med ämnet.

Jag kan inte annat än hålla med. Det är ibland riktigt svårt att föra en vettig diskussion när folks första reaktion är att försvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
En liten fråga appropå nyheter: Tar ni nyheter som ni gillar eller tar ni bara nått som finns när ni har tid över? För nyheterna tycker jag behövs updateras oftare!

Visst, det kanske inte blir så många nyheter om ni filtrerar bort alla recensioner från andra hårdvarusidor, men det borde finnas fler nyheter än några styckna i månaden.

Som Herman påpekade nyss är nyhetsavdelningen kraftigt underbemannad. Jag tror minsann det är Herman som sköter den biten helt själv. Om du anser att du är "up for the job" får du gärna kontakta edin. Problemet med nyheter är att det tar tid. Det är svårt att hitta någon som helt ideellt kan skriva nyheter för en sida som Sweclockers. Det tar ändå någon timme eller några timmar varje dag och det gäller att inte tröttna efter en månad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
för det första vill jag säga en sak
den dagen sweclockers får en betalavdelning alla lunarstorms pro, den dagen är den sista jag överhuvudtaget läser nått här
en hårdvaru sida ska vara helt gratis, dock så är en shop som den ni har är helt okej

När/var/hur har du fått för dig att vi ska ha en "betalavdelning"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
och för att kommentera lite andra grejer oxå
jag är inte nyregistrerad, jag har varit registrerad sedan forumet startade om får nått år sedan så kan jag tas på allvar då??

Tas du inte på allvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
varför jag klagar på korta artiklar?
det är för att korta artiklar i mina ögon är lite halvhjärtade, och det blir som ett litet reklamblad för produkten, med en längre artikel får man både djup och plats för fler åsikter och kritik på ett helt annat sätt

en fråga, varför kan inte sweclockers vara den sidan som skriver bra artiklar?
varför ska ni behöva länka till andra sidor?

alla artiklar är inte dåliga, jag gillade era tester på nya Catalys drivrutiner från ATi, dock så vill jag även där ber er lägga till nya saker, tex så skulle det uppskattas om ni testa just det som ska ha uppdaterats i dom, tex har ATi sagt att Nascar 2004 ska få 10% bättre prestadard, testa då Nascar 2004 för att se om påståendet stämmer

Jag tror nästan du driver med oss. Givetvis hade vi velat göra uppföljningar på alla artiklar samt att göra så uttömmande recensioner som möjligt varenda gång, men vem ska göra detta? Det här kanske har gått dig obemärkt förbi, men SweClockers har inga anställda. Alla arbetar ideellt. Det hade varit en annan femma om folk kunde arbeta 8 timmar varje dag med SweClockers. Nu har vi dock andra arbeten och åtaganden, så det går inte.

Visst, vi kan skriva dubbelt så långa och djupgående artiklar, men då blir det i gengäld hälften så många. Och det tror jag minsann inte blir populärt bland övriga medlemmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ
Precis, tror faktiskt är en hel del som vill skänka en slant till dennes favoritsida.

Kan bara instämma!
Om det nu skulle uppstå brist på pengar nån gång.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Om alla skänker 1kr så får ni ju 30k!

Oskattat

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
Och angående SweClockers vs. tidningarnas upplaga så är ju SweClockers faktiskt större än många av dem sett till antalet besökare. Sedan tror jag också att man (Kennel och Kilroy tex.) ofta missuppfattar rollen som frilansjournalist.

Min sakpoäng kvarstår, du är utbildad respekterad yrkeserfaren "datajournalist" som publiceras i stora tidningar, sweclockers är en ideel liten skitsida som drivs av "vanliga killar"...

417?

Permalänk
Avstängd

vi kämpar, det är på allvar
hehehe no offence men fan va lökigt

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
3dfx Fanboy

allvarligt talat... vad är syftet med artikeln? den är tyvärr ganska meningslös...

att skriva att man är opartisk trots hot/påtryckningar från butiker/tillverkare är helt overflödigt... det ska vara en underförstådd självklarhet...

min teori om det hela är att någon tillverkare/butik hotat Sweclockers under den senaste tiden.. Edins artikel är:

1) en klar varning till butiken/tillverkaren ifråga att vid vidare hot så kommer man inte dra sig för att avslöja namnet på butiken/tillverkaren

2) en gardering mot en butik/tillverkare som funderar på att beskriva Sweclockers som partiskt och orättvist

I fallet med 1) så borde man ha postat namnet på butiken/tillverkaren direkt. I fallet med 2) så borde man förmodligen inte postat någon artikel alls utan avvaktat butikens/tillverkarens beteende.

Fast vad fan vet jag egentligen.......

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GatedCommunity
På tal om journalister så undrar jag ju också om SweClockers verkligen har sådana. Utbildade journalister det vill säga. Lite underligt att kalla dem det när de förmodligen inte är det. (Och ja det är en skillnad. Bara för att ställer dig bakom en bänk och håller en klubba i handen blir du inte en domare, dåligt exempel men ni förstår förmodligen poängen även om det inte alls är så grovt som min liknelse.) Det var också en av sakerna som i mina ögon bidrog till min bild av artikeln som självförhärligande och något högtrevande.

Där har du faktiskt fel. Att kunna kalla sig journalist kräver ingen formell utbildning eller liknande. Enligt en ordbok är det en person som skriver för en tidning eller tidskrift, och även fast "sajt" inte är med i definition är det fortfarande samma sak. Finns personer som till exempel anställs på Aftonbladet som inte har 5 minuter utbildning och kan kalla sig journalister. Vi jobbar normalt som vanliga journalister också, ringer företag, samlar information till artiklar, kollar upp källor och så vidare. Så det argumentet håller inte för 5 öre.

Edit: Och att vi inte har utbildning betyder inte att några av oss har planerna att utbilda sig.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att vi som bor på forumet bör få veta vad som händer. Vill inte flytta

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, känns bra att ni vill dela er till oss.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP