StopShop.se går under jorden?

Permalänk
Hedersmedlem

StopShop.se går under jorden?

Jag och brorsan beställde måndag den 5:e januari 2004 datordelar ifrån StopShop.se för drygt 1000 kr.

För att spara in frakten på 50 kr gjorde jag en direktbetalning. Jag har aldrig tidigare haft problem med denna betalningsform, vare sig till företag eller privatpersoner.

Jag fick en orderbekräftelse, och allt verkade vara i ordning. Jag mailade en fråga om beställningen och fick ett kortfattat men dugligt svar den 7:e januari.

Några dagar senare ersattes Stopshop:s hemsida med en text förklarandes att företaget är under omstrukturering, men att "alla ordnar som är lagda kommer naturligtvis att levereras".

Nu har det snart gått två veckor sedan jag beställde. Jag har inte sett till något paket, och på de tre mail jag skickat Patrik Nordström har jag inte fått något svar. Snart blir jag tvungen att göra en anmälan...

Dessa är uppgifterna som Patrik Nordström själv publicerat på StopShop.se:

Juridiskt namn: Stopshop

Org.nr: 820817-4253
Momsreg.nr: SE820817425301
Säte: Malmö
Företaget innehar F-skattebevis
Postgiro: 19 79 50-9

Patrik Nordström

Eftersom jag inte vet om jag får ett paket efter lång tid, om jag kan avbeställa ordern eller om jag någonsin ens hör av Partrik Nordström igen så vågar jag inte köpa de saker jag beställt i annan butik heller.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk

Skrev i en annan tråd om Stopshop.
Kanske kan hjälpa dig få kontakt. Ring nummerupplysningen, PRV, skattemyndigheten för mer info. Tjänster som Bizbook, kreditfakta etc går också använda om du betalar för det.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=21136...
"Det finns tre [...] i Malmökatalogen. Inte många att ringa runt till. Kan visserligen vara så att han har hemligt nummer.
Eniro: http://privatpersoner.eniro.se/query?firstname=Patrik+&firstn...

Har försökt kolla det postgironummer han uppger och även sökt via företagsnamn och privatnamn och org.nr men utan att lyckas hitta mer än adressen.
Besöksadressen till stopshop är:
[...]
Bizbook: www.bizbook.se/ knappa in namnet i inlägget ovan.

Förövrigt ligger Stopshops sida nere just nu.

Det finns lag på att en fysiskadress ska finnas på hemsidan, men inte direkt ett telenr. Eftersom sidan ligger nere hittade jag via google dit, så det kan vara gamla uppgifter. Men där har butiken ingen adress angiven.
Rådet är som vanligt att åtminstone kolla att det finns en adress som stämmer innan man beställer."

Redigerat av Castor: Brott mot PUL

Permalänk

Ta reda på adressen till företaget och skicka ett riktigt brev, gärna i ganska arg ton, brukar göra susen. Eller så tar du reda på ett telefonnummer och ringer och klagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag funderar på att göra det. Kan man kolla upp org.nr/personnummer med rsv för att få adress och/eller telefonnummer?

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem

http://www.nic.se/domaner/domansok_result.shtml?domain=stopsh...
där har du lite info om företaget adress m.m.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för hjälpen, allihop! Mangan, där finns ju ett telefonnummer faktiskt. Suveränt

Får hoppas att det funkar, bara.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk

Det inte säkert man får allt på ett ställe utan måste gå vidare med ny info. Använd fantasin var det kan finnas personuppgifter.

Exemplet ovan är ju perfekt med mobilnummer o personnummer (han har väl enskild firma så org.nr = persnummer). Det är svårt att vara helt anonym även om vissa gör sitt bästa....

Permalänk
Medlem

passande domän detdär stopshop

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Om han är ute efter att blåsa folk så är det ju inte så smart att ha namn, adress, personnumer och telefonnumer tillgängligt.
Jag hoppas att det här bara är ett väldigt klantigt misstag ifrån hans sida.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem

Bege dig till skattemyndigheten, skriv in hans personnr i allmänhetens terminal så får du hans bokföringsadress. Du kan även beställa hem det via fax från skatteverkets telefonservice. Sedan ringer du 118118 eller använder dig av eniro.se för att ta reda på telefonnummer till bostaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipset!

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk

Re: StopShop.se går under jorden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin K
Några dagar senare ersattes Stopshop:s hemsida med en text förklarandes att företaget är under omstrukturering, men att "alla ordnar som är lagda kommer naturligtvis att levereras".

Nu har det snart gått två veckor sedan jag beställde. Jag har inte sett till något paket, och på de tre mail jag skickat Patrik Nordström har jag inte fått något svar. Snart blir jag tvungen att göra en anmälan...

Dessa är uppgifterna som Patrik Nordström själv publicerat på StopShop.se:

"under omstrukturering" betyder att företaget är i princip i konkurs men ägarna försöker nå en förlikning med leverantörerna ang. betalning eller liknande. 99% av omstruktureringar burkar gå vidare till konkurs. Men man får väl hoppas på det bästa.

Dock så verkar det vara en enskild firma så ägaren är personlig ansvarig så det är bara att kräva honom personligen trots konkurs.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

[...]

*idiot

Redigerat av Castor: Brott mot PUL

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra. Jag har försökt ringa idag, men har inte fått svar. Meddela om du får tag på honom!

Edit: Jag ringde och fick till slut tag på honom i lördags (04-01-17), men han verkade vara på väg någonstans och ville att jag skulle återkomma på måndag. Jag kände att det ändå inte var läge för honom att kunna ta mitt kontonummer eller dylikt, så jag hoppas att han är tillgänglig idag också.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity