Permalänk

Fräsa i plexi

ööö jag undrar hur man ska göra för att fräsa ett motiv i plexiglas på bäst sätt?? och hur små kan motiven vara utan att det se kladigt ut? och hur djupt ska man gå?

Permalänk
Medlem

tror att gravera är ett smidigare och bättre sätt att få fina motiv i plexi.
iaf om det ska vara mycket detaljer och/eller mindre motiv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
tror att gravera är ett smidigare och bättre sätt att få fina motiv i plexi.
iaf om det ska vara mycket detaljer och/eller mindre motiv

och hur gör jag det????

Permalänk
Medlem

gravyrpenna eller gravyrstift till dremel eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
gravyrpenna eller gravyrstift till dremel eller liknande.

men hur djupt ska jag gå halva plexit???

Permalänk
Medlem

jag har inte graverat mycket, men 1-2mm...
motivet syns mera juh djupare du går.

Permalänk
Avstängd

va fräsit

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

jag testade lite att fräsa i plexi en gång:

fräste ungefär en halv millimeter djupt...

om man vill ha finare resultat får man testa med olika spindel- och matningshastigheter antar jag...

/Johan

Permalänk

ok men hur bra såg kaninen ut på ca 1.5\2,0 meters avstånd. för jag funderar på att gravera in Herman Hedning i mitt http://www.shuttle.com/share/Simages/productimages/pf14.jpg som ni ser så är ju inte fönstret så super stort ca 10\15cm hög ca 7 utan hålen.

Permalänk
Medlem

bara det är mörkt så syns det på håll ...

/Johan

Permalänk

det plexi fönstret är inte så tjockt(om jag inte minns fel) och då får du vara J'vligt försiktigt med att inte göra det för djupt så att det spricker vid berörning;)....gravera ungefär i 1/4 av tjockleken blir helt okej då.....

GLHF//Wombat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmilThaQenan
det plexi fönstret är inte så tjockt(om jag inte minns fel) och då får du vara J'vligt försiktigt med att inte göra det för djupt så att det spricker vid berörning;)....gravera ungefär i 1/4 av tjockleken blir helt okej då.....

GLHF//Wombat

jag kan ju plocka bort det och sätta dit ett tjockare det borde ju gå hur tjokt ska man ha det för att det inte ska sprika när man graverar 5/6mm????