Myst 4 - Uru - Någon som har spelat det?

Permalänk
Avstängd

Myst 4 - Uru - Någon som har spelat det?

Noterade att Uru faktiskt har släppts.

Eftersom jag gillade föregångarna köper jag nog det här också.

Är det någon här som spelat det redan?

vad tyckte ni?

en rec här:
http://www.fragzone.se/view.php?id=13455

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

Jag och min flickvän har suttit många timmar framför detta spel. Va har kommit en bra bit och båda tycker det är ett bra spel. Dock är det svårt.. vilket inte kom som en överraskning då man spelat föregångarna. Detta känns dock ännu svårare.
Det ända negativa som jag kan komma på är kontrollerna. Känns inte helt optimerade.
Om du gillar de andra spelen i serien så tycker jag du ska införskaffa även detta.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Testade demon, jävligt grymt var det. Sen är jag lite nyfiken på hur multiplayer delen funkar...

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schluug
Jag och min flickvän har suttit många timmar framför detta spel. Va har kommit en bra bit och båda tycker det är ett bra spel. Dock är det svårt.. vilket inte kom som en överraskning då man spelat föregångarna. Detta känns dock ännu svårare.
Det ända negativa som jag kan komma på är kontrollerna. Känns inte helt optimerade.
Om du gillar de andra spelen i serien så tycker jag du ska införskaffa även detta.

Jag och min flickvän hade ruggigt kul med Myst 3 Exile.

slutet när 'bob' gubben hotar en är så bra...

Vi klarade faktiskt Myst 3 utan att ta någon hjälp av walk through.

Det här verkar ännu svårare dock och tyvärr blir man väl tvungen att ta hjälp då. Det är tråkigt när sådana här spel blir för svåra. och framförallt när lösningarna är ologiska. Så länge allt är logiskt är det bra. Fanns vissa ologiska inslag i trean. annars tycker jag det spelet far fulländat.

Kan man ta bort gubben som man styr så man får den klassiska Myst looken i Uru förresten? Tycker det varit det bästa med myst serierna. Det har liksom kännts som man varit inne i själva spelmiljön. Tycker detta försvinner i spel där man styr en gubbe.

P.S. Vad jag vet så är Live delen försenad och än så länge kan man inte spela online. kan ha fel dock.

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

Är det en bra julklapp till frasan?

(Har int julhandlat ännu, börjar bli lite brådis )

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Hehe skaffade demot för inte länge sen o de va riktigt kul men lite svårt...de e ju bara för snygg grafik ochså skaffade hela men tänker inte installera de fören jag har fått nytt graffe orkar inte sitta me skit grafik hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViperBoyy
Hehe skaffade demot för inte länge sen o de va riktigt kul men lite svårt...de e ju bara för snygg grafik ochså skaffade hela men tänker inte installera de fören jag har fått nytt graffe orkar inte sitta me skit grafik hehe

vart laddade du ner det=???

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

hmm blir att ta en titt på detta..hoppas bara det flyter på hyffsat^_-

edit:
ok har spelat det lite nu..var rätt grymt faktiskt och störde mig inte direkt på styrningen(sakna iof strafe) förrutom att det var lite halvsvårt att göra precisions hopp med en slö dator^_- och var svårt att läsa lappen som låg på sängen..bara jag som har problem eller funkar det bättre i fullscreen/högre res?
känns som om det här kommer vara mycket svårare än föregångnarna
(spelar på 900mhz t-bird, radeon 9600, 1024mb ram)
(spelet tar ca 350mb virtuellt minne för mig)

Permalänk
Inaktiv

Jag testade Urk-Myst hos min polarer. För det första kändes det inte som Myst och all mystik var borta, sedan har de tagit bort konceptet att det är Du/Jag som löser saker utan istället är det en gubbe som skall företsälla dig. Styrningen var libbig, förut klickade man och på ett stålle och gubben gick dit, nu måste man sitta och styra gubben långa sträckor och ibland måste man hoppa som i ett attans arkad spel.

Jag hittade ingen Save funktion och spelet skötte detta själv, men när du startade om var du på start possitionen och inte där du avslutade spelat. Och bara idén om att det finns en fet gubbe vid en husvagn som står i en amerikansk öken som man kan få ledtrådar av är ju patetiskt och sänker nivån på spelet till ett barn spel. För harla idén men Myst innan denna skit variant var att du själv skulle undersöka och komma på saker.

Jag gjorde som polaren, fick igång en fläkt efter lekt hitta bilder gömda i en öken (kanppast att lösa en gåta, mer att gå långa sträckor för att leta).

Jag skulle ge detta spel ett minus och ni som spelat hela Myst serien kommer nog att med en tår i ögat sakna Myst.

Permalänk
Medlem

En sak är det i alla fall, ruggigt snyggt. Kör allt på högsta och man får typ orgasm på vissa banor, t.ex. på den med höga träd. Tyckte det var rätt kul, men vissa pussel är lite tråkiga behöver typ ta printscreen på vissa ledtrådar för att inte behöva springa tillbaka hundra mil om man missat nått. Sedan tycker jag att det är dåligt att spel ska behöva vara så linjära, man borde kunna plocka upp grejer och använda. Möta lite mer människor, slå dom på käften om man nu känner för det osv..

BTW: Hoppas det görs ett rpg med den här grafiken snart, kunde inte låta bli att tänka på att, ska det göras ett lord of the rings spel så ska det se ut såhär. Tänker framförallt på trädbanan med trasiga stenblock. Tänk att kasta in lite orcher där och ett tvåhandssvärd, grymt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
sedan har de tagit bort konceptet att det är Du/Jag som löser saker utan istället är det en gubbe som skall företsälla dig.

Du kan ju ändra view så slipper du gubben..

Permalänk
Inaktiv

Det var just det som var charmen i Myst att man aldrig mötte människor och att det gick ut på att lösa gåtor, inte att hoppa omkring med massor med saker. Skulle det vart sp kunde man spelat vilket annan adventure spel som bygger på detta.

Håller med om att maf får printa och rita lite för mycket ifall man skulle glömt nått och vissa lösningar ör för uppenbara medans angra är så töntiga som att man måste leta ett tygstycke som kan vara gömd bakom en sten så man måste springa omkring ock leta efter.

Om det är snygt eller inte låter jag vara osagt, men det går inte att jämnföra gamla myst renderade spel med detta som använder 3D med ganska kantiga landskap.

Det jag säger är inte att detta är ett dåligt spel, det är bara inte myst och själva Myst konceptet är borta. Så folk fom vill ha en uppföljare på Myst kommer bli grymt besvikna.

Och vist kan man ändra viwe så man ser first person, men man slipper inte gubben, den dyker ändå upp ibland. Sedan slukar spelet minne och detta gör att det käns ryckit och att load tiderna blir pinsamt långa.

Permalänk
Medlem

mja asså saknar du minne kan du köpa det riktigt billigt..
tycker det är riktigt snyggt och flyter helt ok på min 900t-bird (1024mb sdram), men är aning fördröjningnar på vissa ställen pgr av kass cpu

sant att det inte riktigt är myst..men tycker fortfarande att det år kul och samma svåra/konstiga pussel som vanligt. fast lite jobbigt att man måste ta print screen(jag bryr mig inte direkt men säkert andra gör det)

btw när du väl klarat dig förbi öknen med husvagnen kommer du se flera grymma världar, och tycker save systemet fungerar ok

Permalänk
Medlem

ett av världens svåraste spel.. coolt men svårrttttt..

Visa signatur

DaRNe

Permalänk
Inaktiv

Måste förtydliga att spelet inte är dåligt även jag inte gillade det. Det är bara det att det inte är Myst och man skall inte vänta sig Myst känslan när man spelar det. Nu börjar det mer likna ett adventure där man går mellan gåtor och ibland käns det som amn springer i en timme och tänker på gåtor ändast i 2 minuter. Online har jag inte testat spelet, men då jag har spelat Myst har jag alltid utgått ifrån att det är ett spel som är gjort för att man endsam och i lång och ro skall lösa gåtor samtidigt som en storry rullas upp och nästan blir begriplig på slutet.

Nu kommer våll en nude patch till Myst-uru och om man lägger till ett vapen har man snart Myst-CS