Inloggningar till Linuxburk långsamma!

Permalänk

Inloggningar till Linuxburk långsamma!

Jag har problem med att alla inloggningar till min Linuxburk (Debian - Woody) går långsamt, tycker jag.

Jag vet inte vart jag skall leta, men symtomen är följande:

* Inloggning via ftp tar 5-10 sekunder, men "Connected to _datornamnet_" kommer upp direkt
* Telnet samma sak
* På en websida har jag ett FORM som utnyttjar php och dess mailfunktion. När man klickar på knappen för att skicka formuläret tar det ett antal sekunder (ca 10 tror jag) innan den är klar med det.

Datorn har en Athlon 700, 40 GB disk, 256MB RAM.

Jag har kollat i /var/log/messages, men hittade inget märkligt där tycker jag...

Tips om vad jag bör kolla upp?

EDIT: Även lokala telnetsessioner på linuxdatorn tar tid att få igång, "Trying 127.0.0.1" och "Escape character is '^]'" kommer upp direkt, men sedan tar det några sekunder innan inloggningsraderna kommer upp.

Permalänk

Trasslig DNS, som timear ur?

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Trasslig DNS, som timear ur?

W

Några tips hur jag tar reda på det? Jag försöker lära mig det här...går sådär...

Permalänk
Medlem

Jag har problem med min Slackware-burk med FTP:n som tar en himla tid men SSH går snabbt. Fattar inte varför heller...

Permalänk
Medlem

FTPn är troligtvis seg på grund av identlookups.

Om ni kör proftpd är det bara att lägga till dessa rader i /etc/proftpd.conf så kommer det funka bättre

UseReverseDNS off
IdentLookups off

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tirithen
Jag har problem med min Slackware-burk med FTP:n som tar en himla tid men SSH går snabbt. Fattar inte varför heller...

Testade med SSH mha PuTTy från XP. Det verkar gå snabbt för mig med.

Permalänk
Medlem

ibland när ja ska logga in på min server(med SSH) så tar det 30-40sekunder mellan username och password.. kan va lite segt om man har brått ibland..

Permalänk
Medlem

med all säkerhet, DNS-problem, kolla /etc/resolv.conf så du inte har ställt in någon dns-server som inte finns.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
med all säkerhet, DNS-problem, kolla /etc/resolv.conf så du inte har ställt in någon dns-server som inte finns.

Hmm, jag har comhem och har därför 10.0.0.1 och 10.0.0.2, men bara 10.0.0.2 svarar på ping. Kan det ha något med detta att göra?

EDIT: bytte plats på 10.0.0.1 och 10.0.0.2 så att 10.0.0.2 kom först, nu går inloggning blixtsnabbt! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
med all säkerhet, DNS-problem, kolla /etc/resolv.conf så du inte har ställt in någon dns-server som inte finns.

Alternativt, kika i /etc/hosts om du har några felinställningar där.
Det var där skon klämde för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Alternativt, kika i /etc/hosts om du har några felinställningar där.
Det var där skon klämde för mig.

Nä, tror inte det. Det verkade vara DNS-grejer (se ovan). Hur som helst, i min /etc/hosts har jag bara min egen host (127.0.0.1 mitt_server_namn localhost) och comhems loginserver som jag la till idag (10.0.0.6 login1.comhem.se) och lite IPv6-krafs som är autogenererat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Hmm, jag har comhem och har därför 10.0.0.1 och 10.0.0.2, men bara 10.0.0.2 svarar på ping. Kan det ha något med detta att göra?

EDIT: bytte plats på 10.0.0.1 och 10.0.0.2 så att 10.0.0.2 kom först, nu går inloggning blixtsnabbt! Tack för hjälpen!

np

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
ibland när ja ska logga in på min server(med SSH) så tar det 30-40sekunder mellan username och password.. kan va lite segt om man har brått ibland..

Du kör inte någon äldre version av sshd? Märkt att de senare versionerna är mycket snabbare vid inloggning.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.