Permalänk
Medlem

WLAN, accesspunkt, hur?

En kompis farsa frågade angående trådlösa nätverk, för han hade tänkt och bygga ett på sitt företag.
Nu är jag väldigt okunnig när det gäller detta och hittar väl inga direkt bra svar på det jag undrar (har provat google och sök funktionen på detta forum, så inga såna svar tack!).

Lokalen det gäller är formad typ som en "banan" (sett uppifrån) så lite väggar kommer i vägen... avståndet från deras server till andra änden är dryga 100-150 m med diverse väggar och så.
Hur funkar det här med accesspunkter, kan dom i ena änden ansluta till en accesspunkt som i sin tur är ansluten till en annan accesspunkt som är ansluten till deras router (med internetuppkoppling) ?

Hoppas ni förstår frågan...
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

Frågan är varför dem skulle ha fler än en accesspunkt?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Frågan är varför dem skulle ha fler än en accesspunkt?

Snälla det heter de, i detta fallet, inte dem.

Anyway, ju fler accesspunkter desto bättre räckvidd och kapacitet självklart.

Permalänk

Oj vilket misstag, hoppas du inte dog? Förstår mig inte på alla dessa självutnämnda språkpoliser som springer runt och rättar. På 100m känns det kanske lite överdriver med fler än en accesspunkt vilket också var min poäng.

"Anyway" är för övrigt inte så snyggt i en svensk mening. Dessutom är din mening grammatiskt inkorrekt med 'självklart' på slutet. Snälla skärp dig.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Nja 100 meter med lite väggar ivägen är nog lite mycket tror jag. men om du ställer accesspunkten i mitten så funkar det nog. beror iofs på vad det är för väggar

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Avstängd

Skulle nog rekommendera 2st APs (802.11g såklart), be honom tänka på säkerheten då detta oftast försummas i trådlösa nätverk.

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Nja 100 meter med lite väggar ivägen är nog lite mycket tror jag. men om du ställer accesspunkten i mitten så funkar det nog. beror iofs på vad det är för väggar

Jo det var det jag menade Känns ologiskt att sätta den så nära ena punkten (klienterna) och så långt bort ifrån den andra punkten (servern) som möjligt hehehe

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Tänk också på att med flera accesspunkter så vinner du också i kapacitet. Viktigt om det rör sig om många klienter.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Lokalen i sig är inte den bästa för att ha ett trådlöst nätverk, därför blir det nog bra med två accesspunkter.

Jag har dock inte fått nåt särskilt bra svar på min fråga.

"Hur funkar det här med accesspunkter, kan dom i ena änden ansluta till en accesspunkt som i sin tur är ansluten till en annan accesspunkt som är ansluten till deras router (med internetuppkoppling) ?"

Finns det någon bra sida på internet om hur det här med trådlösa nätverk funkar ?

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

hm..... menar du att accesspunkterna ska prata trådlöst med varandra?

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu