[HD problem] bootflagga?

Permalänk
Medlem

[HD problem] bootflagga?

Jag har köpt en WD 160 GB som jag har partitionerat. Jag har en XP partition och 3 andra partitioner.
Jag har sen tidigare en Seagate Barracude 40GB också.

Det första jag gjorde när jag fick hem den vilket inte var riktigt korrekt var att jag satte WDen som slave och SGn som master.
Därefter partitionerade jag upp den och installerade XP på en av partitionerna.
Efter det så formaterade jag den gamla XP partitionen på SGn. Detta gjorde jag genom Partition Magic 8.0.
Jag startar sedan om datorn och självklart kommer BOOT DISK FAILIUR upp.

Kom på varför det hade blivit såhär och kände mig lite dum

Så jag jumprar om dom så att WDen är master och SGn är slave, därefter startar jag om datorn. BOOT DISK FAILIUR kommer upp och jag försöker installera om XP genom DOS men då kommer jag inte in på någon CD-rom (prövade 2st).

Så jag gjorde om allt detta hos en kompis fast nu i den rätta ordningen men det fungerar inte ändå... det fungerade hos honom men inte hos mig. Jag har prövat att flasha om min BIOS men utan resultat.

Då kommer frågan, behöver man sätta "bootflagga" på den nya XP primär partitionen och i såna fall hur gör man det?? (har bara läst ordet bootflagga någon gång, aldrig hört talas om det tidigare!)

jäkligt tacksam för hjälp...

//zeelo

Visa signatur

//zeelo

Permalänk
Medlem

Plocka ur den gamla hårddisken. Installera XP på den nya (partitionera som du vill, men formatera bara partitionen som du kommer använda). Sen när du har fått XP att fungera, stoppa i den andra hddn och formatera de andra partitionerna.

Då tycker jag det borde fungera. =/

Permalänk
Medlem

nu har jag installerat XP på en partition...
Men MIN dator vill ändå inte boota upp XP...

Hur jag gör för att få datorn förstå att han ska boota upp från den partitionen?

Visa signatur

//zeelo