Permalänk
Medlem

bränd eller krossad barton?

Köpte en beg barton 2500+ och en ny zalman CNPS7000A-Cu.
Kylaren passade inte på mitt mobo (RDA+) så jag plockade av "clippet" från kylaren och sågade av den yttersta biten av fästet. När jag satte tillbaks det så placerade jag det fel! Jag placerade det för högt så det vilade på ett par små tappar som sticker ut (svårt att förklara). När jag sedan skruvade fast den så spännde jag den tills det inte gick att spänna den mer, när jag sedan tittar ifrån sidan så ser jag att hela moderkortet böjt sig. Jag släpper på skruvarna tills det nästan inte böjer på sig alls (trodde att det berode på den stora vikten). När jag slår på datorn så piper den två korta o en lång signal o sen får skärmen ingen signal. Jag sätter dit min gamla cpu (1700+) och min gamla kylare (taisol) o sen bootar den utan problem.
Testar sedan min barton med min gamla kylare men den funkar inte. Datorn fungerar inte riktigt som innan nu heller, den har krashat i bios på låg klockning vilket den aldrig någonsin gjort innan.
Nu undrar jag om jag har råkat bränna eller krossa min barton?
Den luktar inte konstigt och den ser inte alls skadad ut.
Jag blir tokig!!!

Permalänk
Medlem

Säker på att den funkade av den du köpte den av? Du kanske har blivit blåst!

Permalänk
Medlem

Ja det gjorde den. Har kört den i ca en vecka med min gamla kylare utan problem. Så den fungerade som en klocka när jag fick den. Blev dock lite väl varm när jag skulle klocka rejält så idag fick jag för mig att montera min nya kylare...o det gick som det gick..:(

Permalänk
Medlem

Smidigt, är det enda jag har och säga dig.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Smidigt, är det enda jag har och säga dig.

Tack, vad snäll du är. Precis vad jag behöver höra nu.

Permalänk
Medlem

man ska inte pilla på sakor man inte kan otur. Tror att du har förstört den, du ar antagligen bockt själva processor kärnan. När det gäller moderkortet kommr det hålla, men inte fullt så bra, detta pga att trådarna kanske fortfarande nuddar varandra, men de är utdragna pga din "moddning"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hickclub
Säker på att den funkade av den du köpte den av? Du kanske har blivit blåst!

Hickclub.. jag skulle aldrig blåsa nån..

Tråkigt o höra lellky:(

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razmuz.p
man ska inte pilla på sakor man inte kan ..."

Fan va taskig du är. Alla har väl gjort misstag, man lär sig av att göra misstag. Jag har pysslat med överklockning nu i tre åt kanske. Jag har väl inga skillz direkt men att kalla mig n00b är orättvist. Fattar inte att jag kunde vara så dum idag!!! Har aldrig monterat en kylare med skruvar förut. Jag skruvade lite på ena sida och lite på den andra sidan som man ska göra. Tyckte inte att det tog imot särskilt och i manualen stog det att man skulle dra åt skruvarna rejält, så jag bara skruvade o skruvade. Fan att jag inte kollade från sidan från början, då hade det aldrig hänt. Det bästa av allt hade varit om jag hade monterat clippet rätt från början när jag satte ihop kylaren. Just nu är jag väldigt lack på mig själv!!! aahh!! Hade hoppats på att nån hade kunnat säga nåt i stil med "att den säkert inte har pajat, det ordnar sig ska du se"..men jag får nog helt enkelt ta o bita i det sura äpplet.
Ska nog ta o läsa lite mer i den där "klanttråden" o trösta mig med att jag inte är ensam om att förstöra komponenter.

Permalänk
Medlem

blir nästan tårögd..klandra inte dig själv...sånt händer men det var synd:(

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

vitalizer, jag visste väl inte att det var en kompis han köpt den av Han kunde ju fått tag på den via blocket eller vad som helst!

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta 2500an med din Taisolkylare? Jag råkade också dra åt min Alpha 8045 så moderkortet blev böjt men jag såg det innan jag startade datorn. Men kortet är fortfarande lite böjt trots att jag släppt på den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Mitt A7V333 gav samma pip när jag satte på min Barton, sen funkade inte kortet längre.
Processorn fungerar utmärkt däremot.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730