Permalänk
Medlem

Irriterande problem...

Hej alla.. har sedan 2 veckor ett mkt irriterande problem...
Jag är inte säker , men jag misstänker att det är HDn.

I windows , så fort datorn ska öppna upp krävande program etc så "laggar" musen.. Vet inte hur jag ska förklara..
Den rör sig normalt , men var 3e sekund så hakar den sig , sen fortsätter den normalt i 3s.

Har även märkt att när jag ska extrakta filer från .rar arkiv tar det 10x längre tid än vad det har gjort tidigare.
T.ex. en 700 megs film tar upp mot en halvtimma att extracta.
Även när jag "kallstartar" datorn så fastnar den när windows laddas. Det får jag lösa med att reboota ett par gånger...

Någon som har en aning om det kan vara HDn (hoppas , billigt iaf) eller om det är något annat?

Min dator förresten (ganska gammal):

P4 2ghz
512 sdram
geforce 3 ti200
Seagate 60 gigs HD

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

hur ser d ut med CPU användningen?

Permalänk
Medlem

CPU användningen är helt normal :/

Permalänk
Medlem

Och hur mår minnet? (datorns minne alltså :P, kolla med memtest)
Och processorn? Blir P4or för varma så throttlar (underklockar) de sig för att inte bli överhettade, kanske detta som händer.

Permalänk
Medlem

Railer: Snackar vi först laggar lite i 2 sek, sen fryslagg i 3 sen forsätter normalt i 4 ?

Permalänk

Jag skulle kolla upp hårddisken

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat inaktivera DMA?

Plocka hem nåt testprogram från hårddisktillverkaren och kör det. Kör oxå MemTest för att testa minnena (finns i filarkivet).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde Memtest och minnet mådde utmärkt.
Och tempen på CPU'n ligger runt 40-50 grader + att jag har varningsljud om den går över 60 grader.

"Railer: Snackar vi först laggar lite i 2 sek, sen fryslagg i 3 sen forsätter normalt i 4 ?"

Typ. Först lite lagg i 2 sek , sen fryslagg i 1 sekund , normalt i 4 sen fryset igen sen normalt osv i flera minuter.

Ska in på Seagate's sida och se om jag hittar något man kan testa HDDn med.

Permalänk
Medlem

Brukar AMD processorer oxå throttla för att inte bli överhettade? (syftar på en 2600+ XP)

Permalänk
Medlem

Typ. Först lite lagg i 2 sek , sen fryslagg i 1 sekund , normalt i 4 sen fryset igen sen normalt osv i flera minuter:
Jasså, min dator (i ALLA spel.. inte i windows) laggar först lite i 2 sek, sen typ fryslagg i 3 sek o sen normalt i 4... de e cp...
Nån som har nån aning.... allt e normalt i windows... men typ om jag drar igång CS eller vad som helst så laggar det... jobbigt!

Permalänk
Medlem

Mart: Hur kollar jag om jag har DMA igång i Windows? Vet att jag hade liknande problem i linux innan jag satte på DMA i Linux.

Permalänk
Medlem

ram: AMDs processorer throttlar ej.

vanellus: Testa att ladda hem senaste DirectX samt senaste grafikdrivrutinerna. Sen så kan en händelse inte ha cp.

Railer: Kolla på tillverkarens hemsida, brukar finnas program för det där. Annars kanske man kan kolla med SiSoft Sandra (osäker)?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man kollar om man kör HDDn i DMA ?
Hittar inget på Seagates sida.

Permalänk
Medlem

I Sisoft Sandra kan du kolla det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm.. Det enda jag hittar i Sisoft Sandra är att HDDn har support för DMA , men står inget om det är på eller av..

SiSoftware Sandra General Capabilities Channel : Master Type : ATA Removable : No Model : ST360021A Revision : 3.05 Serial Number : 3HR08Q6J ATA/ATAPI Approved Version : 5.00 Cache Size : 2048kB (4096 sectors) Drive Geometry CHS Geometry : 16383 x 16 x 63 CHS Total Sectors : 16514064 LBA Total Sectors : 117231408 Number of ECC Bytes : 4 Capacity : 55.9GB Translation Mode Geometry CHS Geometry : 16383 x 16 x 63 CHS Total Sectors : 16514064 Properties IORDY Support : Yes IORDY Disableable : Yes LBA Support : Yes DMA Support : Yes Features SMART Support : Yes Security Support : Yes Power Management Support : Yes ACPI Power Management Support : No Power-up in Standby : No Packet Command Interface : No Removable Media : No Look-Ahead Buffer : Yes Write-Back Cache : Yes Host Protect Area : Yes Microcode Update : Yes Acoustic Management : Yes 48-bit LBA : No Device Config Overlay : Yes Active Features SMART Enabled : Yes Security Enabled : No Power Management Enabled : Yes Look-Ahead Buffer Enabled : Yes Write-Back Cache Enabled : Yes Host Protect Area Enabled : Yes Acoustic Management Enabled : Yes SMART Information Version : 1.01 ATA Commands Support : Yes ATAPI Commands Support : Yes SMART Commands Support : Yes SMART Data Raw Read Error Rate (01) : 25909 (Threshold 34; Worst 79; Maximum 71) Spin-up Time (03) : 0 (Threshold 0; Worst 79; Maximum 70) Start/Stop Count (04) : 35 (Threshold 20; Worst 100; Maximum 100) Re-Allocated Sector Count (05) : 1 (Threshold 36; Worst 100; Maximum 100) Seek Error Rate (07) : 64195 (Threshold 30; Worst 82; Maximum 60) Power-On Time Count (09) : 11627 (Threshold 0; Worst 87; Maximum 87) Spin Retry Count (0A) : 0 (Threshold 97; Worst 100; Maximum 100) Power Cycle Count (0C) : 517 (Threshold 20; Worst 100; Maximum 100) Drive Temperature (C2) : 39 (Threshold 0; Worst 39; Maximum 50) ECC Corrected Count (C3) : 25909 (Threshold 0; Worst 79; Maximum 71) Pending Sector Count (C5) : 0 (Threshold 0; Worst 100; Maximum 100) Un-Correctable Sector Count (C6) : 0 (Threshold 0; Worst 100; Maximum 100) CRC Error Count (C7) : 0 (Threshold 0; Worst 200; Maximum 200) Write Error Rate (C8) : 0 (Threshold 0; Worst 100; Maximum 253) TCA : 0 (Threshold 0; Worst 100; Maximum 253) Environment Monitor(s) HD / Aux Temperature : 39.0°C / 102.2°F Transfer Modes Support Block Size : 16 Width : 16-bit Maximum PIO Mode : PIO-4 Maximum DMA MW Mode : MWDMA-2 Maximum UDMA Mode : UDMA-5 Transfer Modes Active Current Block Transfer : 16 Current Active Mode : UDMA-5 Performance Tips Warning 3103 : Acoustic Management enabled. Peformance may be impaired.

Permalänk
Medlem

powerstrip ?

kör du med power strip? det programmet gjorde att min data fick fryslagg för mindre saker.. om du har de programmet.. ta bort det, efter de funkar de stenhårt

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk

"current active mode udma-5" =dma på... du kan kolla i device man. under ide/atapi controllers, advanced settings, det står device 0 och 1, längst ner står det "current transfer mode". står det udma-5 så är det dma (ultra)

Visa signatur

JPA