Dataspelen blir allt våldsammare!

Permalänk

Mer dataspelsmatcher på teve !!!

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den viktigaste och mest förbisedda faktorn i till exempel columbine-skjutningarna och den där tyska snubben är att de begick självmord efteråt. Det betyder alltså att de hade bestämt sig sen långt tillbaka för att dö och det har knappast dataspel inverkan på. Här är det fråga om helt uppgivna, desperata och störda personer med djupt liggande problem, visst kan spel ha en viss inverkan men då är det en fråga om påverkan på deras sätt att döda folk och inget annat, inte om de skulle ha dödat nån eller inte.

Håller även med om att filmer påverkar mycket mer än spel, för där ser man riktiga människor reagera på situationer man själv ställs inför i livet. Ta tex scenen i maffiabröder när huvudpersonen har fått höra att några snubbar har tafsat på hans brud och han går och nitar en av dem med sin revolver och hotar dem. Sånt tycker folk är skitcoolt och tänker "så där skulle jag kunna tänka mig att agera själv i den situationen".
I dataspel blir det aldrig samma identifiering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beengalas
Jag tycker inte så såklart, men enligt dokumentären så låter det som "högutbildade" forskare vill det...

*pust* blev nästan orolig där ett tag

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
Kan hända att jag är fjortis. men jag har ändå ett mer socialt liv utanför datorn än vad du lär ha som sitter med Counterstrike. jag förstog att någon liten idiot skulle ta åt sig.

Hehe...jodå, frugan går upp kl 05:00 och har gått och lagt sig, mina två barn gick och la sig kl 19:45. Japp - jag är en liten fjortis på drygt 30 år, närmare 35....

Nej - jag har inga vänner och det enda jag gör är att spela CS...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Mer dataspelsmatcher på teve !!!

precis! rätt sjukt att det inte finns ett enda program på svt1/svt2/tv4 som handlar om datorer/spel/teknik ... finns ju iofs i tv4+, men ändå... tillbaka med sajber!

Permalänk
Avstängd

fortfarande som alla vet är fjortis en livsstil. skryter du om att du är 34 år?.. min pappa är 44.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
precis! rätt sjukt att det inte finns ett enda program på svt1/svt2/tv4 som handlar om datorer/spel/teknik ... finns ju iofs i tv4+, men ändå... tillbaka med sajber!

sajber är dött.. LÄNGE LEVE SAJBER!!

tihi, nejdå. men det var det man längtade till när man va liten knudd

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
fortfarande som alla vet är fjortis en livsstil. skryter du om att du är 34 år?.. min pappa är 44.

Nej, jag kommenterade ditt inlägg.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
Kan hända att jag är fjortis. men jag har ändå ett mer socialt liv utanför datorn än vad du lär ha som sitter med Counterstrike. jag förstog att någon liten idiot skulle ta åt sig.

Personangrepp är inget att rekommendera för det första...

Det finns faktiskt olika nöjen, spela shack, spela dator, titta på tv eller vara med polare. Jag som för det mesta använder min fritid till datorer och polare tycker givetvis att det är konstigt med personer som roar sig genom att titta på tv eller sitta och sy. Du hör tydligen till dem som inte roar sig med datorspel men jag tycker du ska respektera de som gör det...

BTW: Ser jag Counter-Strike, GTA, Carmageddon med mera som bra spel för mig... Här kan jag döda och köra ihjäl människor utan att någon tar skada av det... Hade de här spelen inte funnits hade jag kanske velat testa effekterna av vad som skulle hända om jag kör i 200 km/h in i en vägg...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Eh va? Vad grundar du detta på?

Att de får folket att tro att man kan gå in på en bank i vilken delstat som helst och säga, hej, öppnar jag ett bankkonto så får jag ett vapen va?, eller hur, va bra. Orkar inte ta upp detta igen. Har en polare i texas, där vapen är vanligare att ha hemma än en ugn. Där är det inte ens så. Har tjötat lite om filmen med honom, "Thats totally bullshieet"

Permalänk
Medlem

sajber är dött.. LÄNGE LEVE SAJBER!!

tihi, nejdå. men det var nåt man längtade till när man va liten knudd

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
Att de får folket att tro att man kan gå in på en bank i vilken delstat som helst och säga, hej, öppnar jag ett bankkonto så får jag ett vapen va?, eller hur, va bra. Orkar inte ta upp detta igen. Har en polare i texas, där vapen är vanligare att ha hemma än en ugn. Där är det inte ens så. Har tjötat lite om filmen med honom, "Thats totally bullshieet"

Du tar upp 2 argument mot de kanske 100 som finns i filmen... Skulle alla vara fejk? Sånt här med ungdomar som löper amok häner ju typ bara i USA, då måste det väl ändå vara fel på USA? Eller?

Men det ligger nog lite ironi bakom det där med "vanligare än en ugn" och förresten, Texas är stort!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Du tar upp 2 argument mot de kanske 100 som finns i filmen... Skulle alla vara fejk? Sånt här med ungdomar som löper amok häner ju typ bara i USA, då måste det väl ändå vara fel på USA? Eller?

Men det ligger nog lite ironi bakom det där med "vanligare än en ugn" och förresten, Texas är stort!

Händer bara i USA, okay.
Det ÄR fel på USAs vapenlagar. mest pga att ungdomarna kan lätt få tag i sina tex föräldrars vapen. Inget är direkt lögn, men det är ungefär som att man på en svensk bank på sitt 50årsjubileum bjuder alla på tårta. Tårta på bank, hmhmhmhm. Vinklat som as.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
Händer bara i USA, okay.
Det ÄR fel på USAs vapenlagar. mest pga att ungdomarna kan lätt få tag i sina tex föräldrars vapen. Inget är direkt lögn, men det är ungefär som att man på en svensk bank på sitt 50årsjubileum bjuder alla på tårta. Tårta på bank, hmhmhmhm. Vinklat som as.

Ja? Var händer det mer då? Ett fall i Tyskland, sen då? Var mer?

Du hävdar alltså stenhårt att när man visar scenen där Michael får hålla i ett hagelgevär när han ska öppna ett nytt bankkonto är helt jättefejkad?

Jag säger inte att den är det eller inte är det, bara undrar varför det inte skulle kunna vara sanning och varför man i en dokumentär inte skulle visa relevant fakta.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Ja? Var händer det mer då? Ett fall i Tyskland, sen då? Var mer?

Du hävdar alltså stenhårt att när man visar scenen där Michael får hålla i ett hagelgevär när han ska öppna ett nytt bankkonto är helt jättefejkad?

Jag säger inte att den är det eller inte är det, bara undrar varför det inte skulle kunna vara sanning och varför man i en dokumentär inte skulle visa relevant fakta.

Ett fall i tyskland, enligt vem?, michael moore, TV4?

Det med hagelbössan vet jag inte riktigt, ska prata med min bekanta texasian.

Hela ideen med dokumentärer är att vinkla faktan, och dra upp helt irrelevanta saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
Ett fall i tyskland, enligt vem?, michael moore, TV4?

Det med hagelbössan vet jag inte riktigt, ska prata med min bekanta texasian.

Hela ideen med dokumentärer är att vinkla faktan, och dra upp helt irrelevanta saker.

Nu när jag läser det här undrar jag om du verkligen sett varesig dokumentären på 4:an eller Bowling For Columbine överhuvudtaget...

Michael försöker ta reda på varför såna saker händer i hans land, han kommer fram till att det har en hel del med politikerna och lagarna att göra. Det är kanske inte hela sanningen men mycket av problemet ligger tydligen där... Förstår inte hur man kan vinkla det på ett eller annat sätt...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
Kan hända att jag är fjortis. men jag har ändå ett mer socialt liv utanför datorn än vad du lär ha som sitter med Counterstrike. jag förstog att någon liten idiot skulle ta åt sig.

du drar slutsaten att han ska spela CS för att han uppdaterar steam? det finn otaligt andra stora moddar till halflife/steam än just CS.

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk

lol kul dokumentär, synd att dom ska förvränga det hela skulle varit intressantare med lite mer fakta istället för "påhitt"
Btw spelade in den på datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Nu när jag läser det här undrar jag om du verkligen sett varesig dokumentären på 4:an eller Bowling For Columbine överhuvudtaget...

Michael försöker ta reda på varför såna saker händer i hans land, han kommer fram till att det har en hel del med politikerna och lagarna att göra. Det är kanske inte hela sanningen men mycket av problemet ligger tydligen där... Förstår inte hur man kan vinkla det på ett eller annat sätt...

Auch, du är en sån som saknar källkritik.
Prata med en Amerikan om Bownling For Columbine, svårt för en vanlig svensk att avgöra igentligen när allt vi vet är att "De bombar irak och skjuter varandra!"

Permalänk
Medlem

tycker att amerikanarna ser det hela med våld från lite fel håll. Angående vapenlagen. "Om folk har vapen så måste jag också ha vapen för att skydda mig" Istället för "Om folk inte har vapen så behöver jag inte skydda mig"....

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Angående vapen diskussion i amerika borde dom väl ställa frågan "kan du skydda mig från dig med det där vapnet?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
Auch, du är en sån som saknar källkritik.
Prata med en Amerikan om Bownling For Columbine, svårt för en vanlig svensk att avgöra igentligen när allt vi vet är att "De bombar irak och skjuter varandra!"

Haha nej... Alltid när jag hör eller ser något tänker jag alltid till minst 3 gånger om det verkligen var såhär, vad kan dom ha tagit bort, vad kan man ha lagt till? Hur har man klippt det hela? Är man intresserad av politik och av hur media kan vinkla saker så tänker man på sånt. Och sån är jag. Jag har pratat med amerikaner, vissa medger att det är så, men inget dom tänkt på. Andra säger "nej så är det verkligen inte" men då får man tänka på om dom oxå talar sanning? Jag menar landet USA och dess invånare gör ju alltid reklam om hur j*vla bra deras land är och då är det väl självklart att en sån här dokumentär väcker tankar hos både folk över världen och amerikanare?

Dessutom är jag mycket medveten om att USA gör mycket mer än bombar irak och skjuter varandra men du verkar på något sätt skydda landet som om det vore paradiset. Och ja, jag vet om att dokumentärer från USA är ofta väldigt vinklade men det finns oxå objektiva dokumentärer från USA. (War On Drugs)

EDIT: Kille som kollat upp om det där med banken var sant... Det var det, fast inte exakt som det visades i filmen.
http://www.cwob.com/movies/oscars2003/bfc.html

EDIT2: En mycket intressant tanke slog mig nyss.
Är det inte konstigt att 10 personer dör av något man tror kan ha orsakats av ett datorspel och då vill man förbjuda alla datorspel, men varje dag dör fler än 10 personer av någon som MAN VET är relaterat till alkohol och ändå bryr man sig inte?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Vi gör en jämförelse med filmvärlden:
På 80-talet trodde dom konservativa moralkärringarna att alla problemen berodde på videovåld. Man visade dokumentärer som fick föräldrarna att tro att det enda kidsen gjorde var att titta på egenimporterade våldsfilmer, bli avtrubbade och sedan "göra karatesparkar" och slå med "karatepinnar" på varandra. Nuförtiden flinar tom. dom värsta Hem & Skola-anhängarna lite skamset när den gamla debatten dras upp, och inser att det kanske var både naivt och överilat att vilja totalförbjuda och lagstifta bort allting som inte var mainstream Hollywood.

På 00-talet har vi exakt samma fenomen men nu gäller det datorspel. Vad är grejen liksom? Lär sig aldrig folk? Är det så jobbigt att erkänna att man kanske har betydligt allvarligare problem i samhället som skapar rädsla, kriminalitet och våld? Tror dom att fattigdom, stress, knark, social utslagning osv. försvinner om man förbjuder hårdrock, videovåld och GTA VC?

GTA får förresten alltid sån orättvis vinkling. Hela idén med icke-linjära spel är ju ffs att man presenteras för en game world som man själv bestämmer vad man vill göra med. En annan dokumentär jag såg menade att "spelaren plockar upp prostituerade och har sex med dem. Sedan kan man slå ihjäl dom och stjäla deras pengar". Det är ju ungefär som att beskriva MS Flight Simulator som "spelaren kan välja att krasha sin jumbojet rakt ner på en hårt trafikerad motorväg med hundratals döda som följd".

Och att dra upp ett sadistiskt skitspel som Postal 2 är ju bara löjligt. Ingen spelar det, eftersom det är en halvtaskig FPS med massa förnedrande våld som kanske är lite chockerande skoj i 5 minuter. Det är ungefär som att visa några vidriga klipp från nån obskyr japansk exploatation-film och få det att låta som om det är sånt kidsen kollar på i DVD-spelaren.

Suck...jag visste ju att jag skulle bli arg. Varför kollade jag ens på "dokumentären"

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Nu när jag läser det här undrar jag om du verkligen sett varesig dokumentären på 4:an eller Bowling For Columbine överhuvudtaget...

Michael försöker ta reda på varför såna saker händer i hans land, han kommer fram till att det har en hel del med politikerna och lagarna att göra. Det är kanske inte hela sanningen men mycket av problemet ligger tydligen där... Förstår inte hur man kan vinkla det på ett eller annat sätt...

Läs detta:
http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
tycker att amerikanarna ser det hela med våld från lite fel håll. Angående vapenlagen. "Om folk har vapen så måste jag också ha vapen för att skydda mig" Istället för "Om folk inte har vapen så behöver jag inte skydda mig"....

Problemet är ju att brottslingar har vapen och om du har ett sätt att se till att de inte har det rekommenderar jag att du skriver en bok snarast. Att resonera som så att "Om folk inte har vapen så behöver jag inte skydda mig" går inte, problemet ligger inte hos de laglydiga medborgarna som införskaffat licens och köpt vapen utan hos brottslingarna som skulle ha ett vapen oavsett hur lagen såg ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
Läs detta:
http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

Killen som har gjort den sidan skriver vidare:
"My work now largely focuses on firearms and first and second amendment issues -- rights to free speech and to bear arms."

Låter som nån slags NRA-advokat. Jag tycker inte det känns som en särskilt trovärdig källa. Men alltså, lägg ner Michael Moore-debatten, det finns hur mycket "bevis" för vad som är sant eller inte sant från "Bowling for Columbine" på nätet som helst om folk vill läsa.

Datorspelsdebatten är väl intressantare?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

Det finns en hel del datorspelare, "Gamers" och jag är ganska säker på att den delen spelare som tar åt sig våldet i spel skulle likaväl göra det från ngt annat media tex. Tv, video, ljud eller kanske en hård rocks konssert!
Som morden i columbine visst han kanske va "beroende" av CS men om han inte hade haft datorn då? Då hade han väll kollat på Jhon Woo filmer istället. Man får ju inte glömma att de var utfrysta och mobbade barn!
Ne skyll inte på datorspel då får ni med mig att göra

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
[B]Märkligt då att man inte är en psycho-mördare idag, efter över 10 års spelande av våldsamma spel

Precis. För 20 år sedan var hårdrocken farlig, för 15 år sen videovåldet, för 10 år sedan rollspel och nu till sist datorspelen.

Jag har sysslat med allt ovanstående sen jag var liten, och jag är ingen mentalt labil seriemördare (än ). Det hela handlar om människans största rädsla; rädslan för det okända.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på Gothmusik, jag lajvar, jag spelar rollspel, jag kan tycka att Postal 2 är underhållande, och jag är med i Deathgame. MEN! Jag har fortfarande inte dödat någon, jag har bra betyg, jag har många vänner som tycker om mig. Föräldrar måste ALLTID ha en syndabock. Nu är det visst datorspel. Rollspel får också ofta ta smällen när någon dör. Diddi och Björn tog det bara ett steg längre.. Jag missade förövrigt dokumentären. Var det något att se?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
Läs detta:
http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

Och hur vet du att detta är sann fakta? Jag säger inte att det är eller inte är.
Ord står mot ord :/

Och sen vill jag fråga varför i hela h*lvete du citerar något som jag absolut INTE har skrivit! Det gjorde mig faktiskt lite sur Jag som alltid är glad och trevlig annars...

Men jag har en lösning på det du skrev... Och det behövs inte en hel bok för det, det är så simpelt...
Antingen förstör man alla vapen och utrotar ord som krig osv. osv., det är den svåra vägen som nog aldrig kommer funka eftersom tex. en spade eller en tandborste kan användas som vapen, bara man går rätt tillväga

Den andra vägen är att försöka skapa ett bättre samhälle där man inte behöver vara brottsling för att överleva. Brottsling är inget vad väljer att vara utan något man tvingas vara för att klara sig. Däremot att försöka se hur drömsamhället ska se ut kan ju diskuteras och någon bok för det behövs inte skrivas eftersom det finns redan så många, synd att det inte är någon som kan användas bara...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Och hur vet du att detta är sann fakta? Jag säger inte att det är eller inte är.
Ord står mot ord :/

Och sen vill jag fråga varför i hela h*lvete du citerar något som jag absolut INTE har skrivit! Det gjorde mig faktiskt lite sur Jag som alltid är glad och trevlig annars...

Men jag har en lösning på det du skrev... Och det behövs inte en hel bok för det, det är så simpelt...
Antingen förstör man alla vapen och utrotar ord som krig osv. osv., det är den svåra vägen som nog aldrig kommer funka eftersom tex. en spade eller en tandborste kan användas som vapen, bara man går rätt tillväga

Den andra vägen är att försöka skapa ett bättre samhälle där man inte behöver vara brottsling för att överleva. Brottsling är inget vad väljer att vara utan något man tvingas vara för att klara sig. Däremot att försöka se hur drömsamhället ska se ut kan ju diskuteras och någon bok för det behövs inte skrivas eftersom det finns redan så många, synd att det inte är någon som kan användas bara...

Fan du får ursäkta, jag hade skrivit sista inlägget och så skulle jag citera en annan. Det går ju inte att citera då så jag fick klippa och klistra och jag klantade mig.