Chieftech låda: en sladd jag inte vet vad denär till

Permalänk

Chieftech låda: en sladd jag inte vet vad denär till

Hej,

håller på och monterat ihop en dator.

Chieftec PSU'n har en sladd med en sån kontakt som alla fläktar har men bara en svart och en gul tråd. Fläktar har ju tre trådar. Vad skall den vara till?

Chieftech BX-02B
Asus P4P800 deluxe
P4 2,8 (800) HT
2x256 MB
Matrox P650
Seagate SATA 80 GB
CD-brännare HP

fråga 2:
Hur gör jag för att formatera och installera XP på SATA disken?
Har last FAQ men hittar inte något om inst. av WIN XP på SATA disk.
Har läst 64-bits databyggarskola och där säger man att man skall ladda ner sata drivrutin från Mobo tillv. hemsida, lägga på diskett och installera innan man kan installera operativsystemet.
Men.. jag hittar inga sata drivisar på Asus hemsida. Var får jag tag i dom?

Visa signatur

Nisse p

Permalänk
Medlem

Sladden är till PSU-fläkten, finns en anslutning på moderkortet för den.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Du har drivrutiner på skivan som medflöjer kortet läs även vad som finns
under forumet lagringsmedia.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel ska du trycka på F7 eller F8 när Windows XP håller på att ladda in en massa drivrutiner och saker. Tror det kommer samtidigt som SCSI drivrutiner.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Undrade själv detta när jag fick mitt cheiftec-chassi och det är precis som Liftaren säger, den är till PSU-fläkten... Vill dock bara tillägga att sladden endast ger RPM-signal, inget annat.

Permalänk

Tackar för upplysningen om sladden.

Jag lyckades inte installera XP för jag kunde inte boota från CD. Lyckas överhuvudtaget inte komma in i BIOS.

Vad skall kag göra åt det?

Det är barra en massa gröna o blå streck när jag försöker. Har detta med P650 kortet att göra?.

Däremot kunde jag installlera Win2k för jag har startdisketter till det.
Och SATA drivisar finns på ASUS skivan, så de laddade jag ner på diskett. Hittade en instruktion på INTEL hur man skall installera dessa.

Jag skall skriva ett inlägg exkt hur det går till när jag är klar med datorn.

Så, hur kommer jag in i BIOS?

Visa signatur

Nisse p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Om jag inte minns fel ska du trycka på F7 eller F8 när Windows XP håller på att ladda in en massa drivrutiner och saker. Tror det kommer samtidigt som SCSI drivrutiner.

//Rille

Tryck ner F6 för att installera scsi eller raid drivrutiner

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk

Tack.
Jag har som sagt redan installerat OS'et.
Men hur kommer jag in i BIOS?

Visa signatur

Nisse p

Permalänk
Medlem

ska stå i manualen till moderkortet... prova att trycka på "del" när du startar upp...

Permalänk

Jag vet att jag skall trycka DEL för att komma in i BIOS men när jag gör det
så får jag bara en antydan till en bild (mest prickar och streck) i grönt och blått.
Datorn gör inte heller någon störrepower-on test.
Det brukar ju rassla förbi några sidor med "dos" liknande text när man startar up en dator.

Har för sökt återställa BIOS enl manualen men datorn tar inte emot det.

Visa signatur

Nisse p

Permalänk

du trycker på delete när den laddar ramminnet, det står längsner press del to enter bios eller nått liknande, men delete knappen är det iaf vid ramminnesberäkning.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du trycker på delete när den laddar ramminnet, det står längsner press del to enter bios eller nått liknande, men delete knappen är det iaf vid ramminnesberäkning.

Problemet är ju fortfarande att han inte kommer in i BIOS. Jag såg någon annan på forumet som hade samma problem, men jag kommer inte ihåg hur man löste det. Det är kanske något med grafikkortet, eftersom att det är bilden som blir knäpp? Testa att leta på moderkorttillverkarens hemsida? Eller maila dom och fråga..

Permalänk

Tack för tipset.
Jag skall maila Matrox . jag har dera P650 grafikkoret.

Visa signatur

Nisse p