Installation av XP och 98

Permalänk
Medlem

Installation av XP och 98

Jag ska formatera om min dator framöver och lägga in XP igen. Samtidigt så hade jag tänkt lägga in win 98 SE och ev. dos 6.0.
Men jag vet inte i vilken ordning bör jag lägga in dem för att få en meny i början så att jag kan välja nån av de tre operativsystemen.

Jag ska använda 98:a och dos för att spela spel som inte fungerar under XP. XP ska användas till allt annat.

Är det nån som vet i vilken ordning jag ska installera dem?

Permalänk
Medlem

Installera XP efter w98. Allt rörande dos lämnar jag åt någon annan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag rekommenderar denna ordningsföljd:

1: Dos 6

2: Win9X

3: W2K/XP

Om du nu måste ha dos... Lägg då dos på en egen partition (dos använder filsystemet "Fat16" och har en begränsning i storleken = max: ehh.. var det 2 Gb? eller var det 4Gb...?? Kommer inte i håg.. dessutom har fat 16 inte stöd för långa filnamn + att filsystmet är jämförelsevis mer instalilt.
Därför bör varken win9X eller XP installeras till samma partition som DOS.

Installera sedan win9X till en annan partition för att erhålla FAT32 som filsystem (med långa filnamn & bättre stabilitet) Döp dock om "Windows-mappen" till win9x då XP installeras till Windows, detta för att separera dessa åt!
Win9x Kan dessutom ge en uppstartmeny där du väljer Dos eller Win9X

Om du därefter installerar W2K eller XP så väljer du själv om det sker till egen partiton (med NTFS) eller till Win9X partitionen.

W2K/XP bygger själv upp en uppstartsmeny där alla tidigare OS finns som val.. (& sparar deras bootsektorer till en speciell fil som används när du bootar till dessa OS)

Permalänk
Medlem

Du skall absolut INTE installera w98 & 2k/xp på samma partition!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
jag rekommenderar denna ordningsföljd:

1: Dos 6

2: Win9X

3: W2K/XP

Om du nu måste ha dos... Lägg då dos på en egen partition (dos använder filsystemet "Fat16" och har en begränsning i storleken = max: ehh.. var det 2 Gb? eller var det 4Gb...?? Kommer inte i håg.. dessutom har fat 16 inte stöd för långa filnamn + att filsystmet är jämförelsevis mer instalilt.
Därför bör varken win9X eller XP installeras till samma partition som DOS.

Installera sedan win9X till en annan partition för att erhålla FAT32 som filsystem (med långa filnamn & bättre stabilitet) Döp dock om "Windows-mappen" till win9x då XP installeras till Windows, detta för att separera dessa åt!
Win9x Kan dessutom ge en uppstartmeny där du väljer Dos eller Win9X

Om du därefter installerar W2K eller XP så väljer du själv om det sker till egen partiton (med NTFS) eller till Win9X partitionen.

W2K/XP bygger själv upp en uppstartsmeny där alla tidigare OS finns som val.. (& sparar deras bootsektorer till en speciell fil som används när du bootar till dessa OS)

Tackar för ett bra inlägg!

Jag hade tänkt att lägga de tre OS:erna på varsin partition, hade dock inte tänkt på de olika filsystemerna.

Det blir så här:

1: Dos 6 - 2 gigs Fat16-partition.

2: Win9X - 10 gigs Fat32-partition.

3: W2K/XP - 10 gigs NTFS-partition.

Sen blir det en partition (NTFS) till som ska ha program och spel till XP

Dock är jag lite osäker på om partitionerna behöver vara så stora eller om de är för små?

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Du skall absolut INTE installera w98 & 2k/xp på samma partition!!!

Ok, tack för att du påpekade det. Det blir en partition till varje OS.

Permalänk
Medlem

Jag har min Windows partition på 4 gb. Eftersom jag installerar alla pogram och spel på en annan partition så krävs det inte speciellt mycket plats.
Dessutom om du använder dig av en patitionspogram (tex Patition Magic) så är det lätt att ändra storleken senare om du upptäcker att du skulle vilja ha lite mer plats.

Visa signatur

<m00x> "Är inte c++ en kupstorlek??"
Svenska citatdatabasen

Permalänk
Medlem

jag har kört med många olika os på flera olika datorer och jag tycker det är bättre att försöka undvika köra ntfs för rätt som det är sitter man i ett os som inte kan läsa just den partitionen som "den där filen" ligger på , mycket irriterande när det väl inträffar

ser man till att inte spara saker på OS-partitionerna går det bättre...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krycke
Jag har min Windows partition på 4 gb. Eftersom jag installerar alla pogram och spel på en annan partition så krävs det inte speciellt mycket plats.
Dessutom om du använder dig av en patitionspogram (tex Patition Magic) så är det lätt att ändra storleken senare om du upptäcker att du skulle vilja ha lite mer plats.

Ok, då kan jag ju sänka storleken på de två win-diskarna.
Bra förslag angående Patition Magic, tackar för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag har kört med många olika os på flera olika datorer och jag tycker det är bättre att försöka undvika köra ntfs för rätt som det är sitter man i ett os som inte kan läsa just den partitionen som "den där filen" ligger på , mycket irriterande när det väl inträffar

ser man till att inte spara saker på OS-partitionerna går det bättre...

Jag har tänkt att ha en partition för temp filer och dokument osv. Win 98 och Dos kommer bara att användas för spel som ej går att spela i XP. XP ska jag ha till som jag har idag, allt annat. Så det är nog ingen risk (inte nu iallafall ) att det blir "konflikt" mellan filformaten.

Tack för rådet iallafall.

Permalänk

Ta det lite försiktigt med PartitionMagic bara, tänker du ändra partitionerna en gång i veckan så kan jag lova att dina partitioner är helt trasiga efter en liten strund. Kanske är bättre i de sernare versionerna dock.
Om du ska använda DOS och 98 till att spela några spel så tror jag inte de behöver 2 resp. 10 GB, snarare 256MB till DOS och kanske 2 GB till Win 98.

EDIT: Spelet i min avatar (som förövrigt är världshistoreins bästa spel) går att spela i Win XP också... om man står ut med en mussensitivity som kräver ca 8 musmattor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Ta det lite försiktigt med PartitionMagic bara, tänker du ändra partitionerna en gång i veckan så kan jag lova att dina partitioner är helt trasiga efter en liten strund. Kanske är bättre i de sernare versionerna dock.
Om du ska använda DOS och 98 till att spela några spel så tror jag inte de behöver 2 resp. 10 GB, snarare 256MB till DOS och kanske 2 GB till Win 98.

EDIT: Spelet i min avatar (som förövrigt är världshistoreins bästa spel) går att spela i Win XP också... om man står ut med en mussensitivity som kräver ca 8 musmattor.

Meningen är att jag ska fixa i ordning så att jag inte behöver röra partitionerna. Dock kan det vara bra att ändra om man märker att man har mycket ledigt på en partition. Kommer dock inte ske ofta (nån gång per år).
Har inte rört mina partition (eller installerat om XP) på mer än ett år nu

Till Dos och win 98 partitionerna tänkte jag lägga in spelen på samma partition, därav de höga siffrorna. Kanske borde testa med 512 mb till DOS och 2 gig på gig på win 98.

Jag har faktiskt testat simcity 2000 i XP och som du skrev, det kräver några musmattor