Permalänk
Medlem

Bästa minnen

Hejsan !
Nu är det så, att jag vet inte mycket om minnen så därför låter jag er mer vetande bestämma saken .....

Vilka minnen är d bästa ,
Vilka borde jag köpa ? :

Kingston HyperX 512MB DDR500 PC4000 (KIT OF 2)
Corsair DDR TWINX512-4000PT 2x256mb
TwinMosTwister 256MB PC4000 DDR500 2st
A-Data Vitesta 256MB PC4000 DDR500 2st

Köper samtidigt ett DFI Lanparty NFII Ultra B.

Permalänk
Medlem

Är de till din AMD XP2500 du köper dem till? Om de är så är inget av dem bäst och de kostar minst lika mycket som minnen som presterar mycket bättre än dem. Du har DDR500 på alla minnen, vilket skulle vara bra för en Intel CPU om man vill klocka. AMD presterar bättre om du köper tex DDR400-433 minnen med bättre timings. Ger mera prestanda i alla fall jag sett iaf.

Permalänk

Kan bara tipsa om att Twinmos minnen inte passar så bra ihop med nForce chipset. Har själv två 512 400ddr minnen, men det går inte att klocka CPU/DRAM ratio till 400mhz tydligen. Bara en varning.

Permalänk
Medlem

Jag har dessa minnen:
http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=22_...
De ska gå i 240Mhz+ i 2-6-2-2 (jag har dock inte fått upp mina i mer än 231Mhz, ska kanske ner och snacka med dem )
Hur som helst, höjer du timingsen en aning lär du ju komma högre om det är möjligt med den processormodell du väljer. får drygt 5700Mb/s i sandra med mina i 231Mhz.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Är de till din AMD XP2500 du köper dem till? Om de är så är inget av dem bäst och de kostar minst lika mycket som minnen som presterar mycket bättre än dem. Du har DDR500 på alla minnen, vilket skulle vara bra för en Intel CPU om man vill klocka. AMD presterar bättre om du köper tex DDR400-433 minnen med bättre timings. Ger mera prestanda i alla fall jag sett iaf.

Faktunm är ju att om du köper ett par PC4000 med timings runt 3-4-4-8 så är det ju i 250Mhz, inte sant. Det innebär att dem garanterat klarar av mycket tajtare timing i t.ex. 200Mhz. Men det vet man ju oftast inte om man inte vet exakt vilka minnen som företaget använder.

exile: Om du jagar timings så kanske du ska satsa på OCZTechnology eller Corsair, dem har värsting modeller som du nog skulle gilla. www.minnesbutiken.com här har dem många högpresterande modeller...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

tack för all eran möd och besvär !

Permalänk
Medlem

Ett minne som klarar av PC4000 med timings runt 3-4-4-8 behöver inte klara av lägre timings om man drar ner dem till tex PC3200. Timings har inget med hastigheten att göra men visst är risken större att man kan dra ner timings lite men det är inte självklart. Om de skulle vara så skulle alla köpa tex DDR500 minnen för att få bra timings i lägre hastighet men så är inte fallet, varför?
Därför bättre att köpa bättre timings direkt och strunta i overkill som tex PC4000 till en AMD. Se mitt första inlägg.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Ett minne som klarar av PC4000 med timings runt 3-4-4-8 behöver inte klara av lägre timings om man drar ner dem till tex PC3200. Timings har inget med hastigheten att göra men visst är risken större att man kan dra ner timings lite men det är inte självklart. Om de skulle vara så skulle alla köpa tex DDR500 minnen för att få bra timings i lägre hastighet men så är inte fallet, varför?
Därför bättre att köpa bättre timings direkt och strunta i overkill som tex PC4000 till en AMD. Se mitt första inlägg.

Hur vore det om du började sätta dig in i vad fan du snackar om? Ett minne som klarar av att köras i 3-4-4-8 i 250Mhz kan du garanterat köra i lägra timings i lägre hastighet. Allt annat är osanning...!!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Dinoman de kan oftast göra det men det är inget man ska ta för givet, som tex att en XP2500 kan köras i 3200+ är vanligt men inget man ska ta för givet. Men visst chansen att du kan köra dem med aggresivare timings i lägre hastighet är stor men inte 100 procentig.
Kollar du alla som klockar bra med sina AMD-system här så har de dyra PC3200 minnen oftast, varför? Jo de är minnen som klarar av aggresiva timings. Om de skulle vara som du säger så skulle de nog hellre köpa PC4000 som är billigare för att sedan dra ner dem till PC3200 med aggresiva timings. Och nu är det så att han verkar ha en XP2500 och den presterar bättre med tex PC3200 Corsair LL minnen än de han har nämnt, iaf tippar jag de när man ser vad andra kör med.
Däremot när man klockar Intel så är de bra med tex PC4000 minnen eftersom de inte är riktigt lika beroende av aggresiva timings som AMD för att prestera bra.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Visst. Klart att inte ALLA Pc4000 klarar av aggresiva timings i lägre hastigheter, men majoriteten kommer garanterat att klara av lägre timings. Det är ju det du aldrig kan veta. För företaget är ju knappast intresserade av att presentera vilka timings ett minne klarar av i LÄGRE hastigheter än vad som minnet är "avsett" för. Ett exempel.

Jag har OCZPC3500EL dem har följande specifikationer:

2-3-3-7 @ 217Mhz

Dem klarar av följande:

2-3-2-5 @ 200Mhz.

Som jag har nämnt innan, om exile är ute efter timings så ska han satsa på OCZ, Corsair eller dylikt. Inget NoName skit.

Och MIN åsikt är att han skall köpa OCZ. Sedan är jag inte insatt i vilket minne som är bsät till ett AMD-system. MEn om han ska ha Intel ska han köpa OCZPC4000EL...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det håller jag däremot med dig om att köper man minnen som är kända att överklocka bra så kan man ofta, eller iaf chansen är större, att kunna köra dem i bra timings om man drar ner hastigheten. Fast som både du och jag säger så finns ingen garanti.

Bästa AMD minnet just nu verkar omöjligt att få tag i, Kingston KHX3200. Fast även Corsairs LL serie är mycket bra till AMD.

Permalänk
Avstängd

Det här a-data minne som någon här snackade om förut är det något att hänga i julgranen?

Permalänk
Medlem

Finns många olika A-data, kolla vad de är för minneshastighet, cas, timings samt chip på det så vet man bättre vad du menar för något.

Permalänk
Avstängd

det var något som hette a-data pc3200 bh-5 på overclocers.se men han verkar inte skriva bh-5 längre kanske har han glömt det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Kan bara tipsa om att Twinmos minnen inte passar så bra ihop med nForce chipset. Har själv två 512 400ddr minnen, men det går inte att klocka CPU/DRAM ratio till 400mhz tydligen. Bara en varning.

mina funkar "klock"rent..

Permalänk

Säger bara OCZ PC3200 Limited Edition med BH-6

Klarar 2-2-2-7

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Kör med AN7 + Twinmos winbond 2 x 512, 2-3-3-5, 200mhz. Funkar bra!!

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

brevmapp det är CH5 nu på dem som de har.

Permalänk
Medlem

jag har kingston khx3200, dom körde jag i 2-2-2-11 med mitt amd system, som numera är pentium system

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Kan bara tipsa om att Twinmos minnen inte passar så bra ihop med nForce chipset. Har själv två 512 400ddr minnen, men det går inte att klocka CPU/DRAM ratio till 400mhz tydligen. Bara en varning.

Jag har TwinMos med winbond på mitt DFILanparty och dom går jävligt bra här.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
brevmapp det är CH5 nu på dem som de har.

ja är det bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag kör mina kingston pc2700 i 380 mhz och min 2500+ @ 3200+

Visa signatur

Hallojsan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Sämre.

Var säljer dom de med bh5 någonstans då?

Permalänk
Medlem

KHX3200 med BH5 verkar lika svåra att få tag i som en nykter alkis, dvs mycket svårt

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara att A-data killen tillverkar upp mer än att sitta och fika?

Permalänk
Medlem

Nu är det så att det är inte tillverkningen hos a-data som är problemet. Verkar svårt för alla tillverkare att få tag i BH5-chip att tillverka minnen av.

Permalänk
Avstängd

var tillverkar inte bh5killen upp sina chip då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opiumlarv
Jag kör mina kingston pc2700 i 380 mhz och min 2500+ @ 3200+

Den dagen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
var tillverkar inte bh5killen upp sina chip då?

Antagligen för att Winbond inte tjänar på att tillverka BH-5 chip längre. Marknaden är antagligen mycket större för billigare och mindre effektiva minnen, även om en viss dos BH-6 chip också tillverkades.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

bh-6 är det bättre än bh-5? winbond vilken röv