Permalänk

Annorlunda problem med Telia ADSL

Som topic säger, jag har problem med mitt ADSL, jag tankar ifrån nån sida t.ex. nvidia, börjar på 50kb/sek, går rätt fort ner till 1kb/sek sen dör förbindelsen, detta sker även i DC, i IRC blir jag med nerkopplad, även Explorer kan in hitta sidor, detta betyder ju att det är nånting som är alvarligt galet! Detta är på alla tre datorer btw. Jag ringde Telia, och nån tjej som antagligen inte visste va DHCP är sa till mig att koppla ur routern å plugga in modemet direkt till datorn efter 20 minuter, detta gör jag (fan) inte frivilligt, dvs modemet direkt in i datorn, har nån någon aning om vad som kan vara fel? Jag har en D-link DI-604 som router och ett D-Link DSL-300G Generation II som modem.....

Permalänk

tanka ner TCPoptimizer, den borde fixa problemen åt dig

Permalänk

Det tvekar jag ytterst på, vad gör den?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så kan det vara routern det är fel på. Varför inte koppla in modemet rakt in i datorn och testa?

Permalänk
Medlem

Skulle jag nog också föreslå
Om problemet dock kvarstår låna en kompis modem och se om det fungerar bra då, annars har det väl ANTAGLIGEN med Telia att göra? Förutom att det inte är så att det ringer hemma hos dig och det bryts då?

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk

Men så ni menar att routern helt plödsligt har gårr isönder? nu, när kjag kanppat använder mitt bredband längre?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som du. Har Telia 8000 och en dlink 604 D1.
Har nu testat att koppla direkt från modemet till datorn, och då funkar det som det ska. Kopplar jag däremot genom min router så uppstår problemet igen...

Permalänk

jag kopplade in modemet till datorn, kunde inte få ip elelr nånting, efter några försök så koppla ja in routern igen, då fungerade det, sen gjick strömmen i hela området, sen när strömmen kom tillbaka så fungerar allt ännu bättre.... mysko...

Permalänk
Medlem

oh fler en jag som har samma problem. Har Telia 8000 och en dlink 604 som börjar på fjuttiga 250kb/s och sjunker till 0 när routern är inkopplad. utan router går det som dte ska... det måste alltså vara fel på routern. någon som har någon lösning på problöemet?

Permalänk
Medlem

hmmm har för mig att det inte är 8 Mbit på wan porten på dlink 604, kan ha fel dock.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Medlem

jag har samma problem... haft det väldigt länge nu, men kör man med modemet direkt till datorn så funkar det klockrent. så antagligen är det någon inställning som är fel i d-link 604 eller så är den trasig. *rycker på axlarna.*

Thakrillo
varför du inte fick någon ip beror på att du måste stänga av datorn och modemet, sedan kopplar du sladden mellan dem, sedan igång med modemet och när det är klart så är det bara att köra datorn. så fick jag göra i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag har samma problem, ringde telia nyss & gubben på suporten sa att routern gör saker i fel ordning & därför blir man nerkopplad var 10 minut.

Det här problem hade jag inte för 1 vecka sedan när jag köpte sakerna utan det kom för 2 dagar sedan. Altså funkade skiten felfritt i 5 dagar.

Jag förstod inte allt han sa men han sa att jag skulle göra en reset & det har jag gjort nu (hjälpe NADA!).

Så vad vi vet är att D-links routers gör saker i fel ordning. Ingen som är haj på datorer som kan ringa telia (någon som fattar vad dom snackar om) så kanske vi kan få någon ordning på detta. Vägrar dra 30 meter kabel, det va därför jag köpte skiten.

Visa signatur

Man måste gilla läget.

Permalänk

sitt å lek me inställningarna i routen bara, funkar finfint efter några dagar

Permalänk
Medlem

vilka inställningar ska man ändra då? *vill få det här problemet fixat nu.*

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem som ni väldigt länge med att hastigheten bara sjunker o sjunker.
Ringde felia o frågade.... bruden sa att jag skulle uppgradera mina drivrutiner till nätvärkskortet, dumma brudjäkel tänkte jag...... men jag gjorde som hon sa och efter det pinnar det på som fisken igen! jag har ett vanligt Realteck kort. Jag hade samma problem på alla 4 datorer i nätverket, men nu funkar det på alla igen, ett problem kvarstår ju pch det är att vissa p2p prog. funkar skitdåligt bakom min D-link 614+ router.... kan va nån inställnïng men jag har ingen aning om vilken/vilka, nån som har tips på vad detta kan va? jag kan ladda upp hur bra osm helst men inte ner, de går oftast trögt!

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk

vad är det routern gör fel? för nu börjar problemet komma tillbaka igen...

Permalänk
Medlem

Det jag märkt (sitter med en D-link 514 (tror jag den heter) är att så fort jag börjar ställa in WEP eller vad det heter (krypteringen) så börjar det krångla, det går segt, samt att man blir nerkopplad.

Jag ringde suporten (telia) som sagt & via min Mac adress så kunde snubben där tala om för mig att routern gjorde saker i fel ordning & sedan va problemet löst tyckte han.

Någon skrev någon om att UPnP skulle vara avstängd men jag tror inte att det är där problemet ligger utan i krypteringen, börjar jag leka där så slutar skiten funka.

Nu kör jag utan kryptering & allt funkar fint, ställer jag dock in WEP så skiter sig ALLT inom 10min.

Visa signatur

Man måste gilla läget.

Permalänk
Medlem

Det finns en firmware till era routrar på D-links hemsida som ska fixa problemen deras routrar har med just Telia. Prova den!

Och för övrigt har det här ämnet varit uppe SÅÅÅÅÅ många gånger förrut!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

D-links 'bredbandsdelare' (router e fel på DI-604) .. Är riktigt dålig, speciellt ihop med Telias aDSL. Köpte mig en sådan för att jag inte orkade böka med linuxroutern nått mer, men men, det höll ju inte så bytte tillbaks till linuxroutern snabbt igen, speciellt när man har 8mbits så man kan trafficshape'a lite.. Så downloaden slipper sjunka i botten så fort man använder lite uppströms samtidigt.. Lycka till!

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av purity
D-links 'bredbandsdelare' (router e fel på DI-604) .. Är riktigt dålig, speciellt ihop med Telias aDSL. Köpte mig en sådan för att jag inte orkade böka med linuxroutern nått mer, men men, det höll ju inte så bytte tillbaks till linuxroutern snabbt igen, speciellt när man har 8mbits så man kan trafficshape'a lite.. Så downloaden slipper sjunka i botten så fort man använder lite uppströms samtidigt.. Lycka till!

Njaaa, håller väl inte riktigt med!
Problemet D-link hade var enbart med deras firmware som nu är åtgärdat! Så att säga att det skulle vara fel på routern är väl att ta i!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordis
Det finns en firmware till era routrar på D-links hemsida som ska fixa problemen deras routrar har med just Telia. Prova den!

Och för övrigt har det här ämnet varit uppe SÅÅÅÅÅ många gånger förrut!

Har du lust att länka till den Firmwaren då? För jag hittar den inte.

Permalänk
Medlem

Är det denna du menar? Ska testa den.

http://www.dlink.se/support/adsl.asp //längst ner på sidan ligger en länk som heter "Ny firmware DSL-604+ för Telia kunder".

Edit. Hm. programmet verkar inte hitta min 604 :(.

Permalänk

Det hittar inte min heller?

Edit: Vad är adressen till den tyska sidan med hur många firmwares som hellst? typ dlink-forums.de lr nått liknande?

Edit2: Programmet va visst till 604+

Permalänk
Medlem

Har ingen aning.
Nu har ett annat problem dykt upp. När jag försökte uppgradera//negradera mitt firmware till 1.81b2 så fungerar inte mitt lösenord!? Är säker på att det är rätt. Jag ressettade aset och la in ett nytt lösen, samma fel fortfarande :(.

Är sur!

Permalänk
Medlem

http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download%2FInternet+Gateways...

där går senaste version av firmwaren att ladda ner. använder den nu (3.04) och den verkar funka rätt bra. men säger inget, bara använt den en stund.

sen läste jag en liten relase not också där det stod följande:

****** V3.01b3 TO V3.01b4(Test Version) **********
1.Support Telia WAN Type.

kanske är det V3.01b4 vi ska använda, eller så finns det med i alla versioner av 3.01? *funderar*

Permalänk

Men jag kan inte anväda dom, jag har ju en B2, på den sidan finns bara B1 och D1

Permalänk
Medlem

det var sämre... :/ verkar iaf ha löst sig för mig. inga problem efter en timma iaf.

Permalänk

men, va ska vi me B2:an göra då?

Permalänk
Medlem

försöka hitta en så ny frimware som möjligt? b2 kanske är den amerikanska varianten?

Permalänk

amerikanska? tveksammt, köpte den på datorbutiken, jag VET att det finns firmwares till den på en tysk d-link sida, men hittar inte dit, så jävla irriterande att man formaterade bort sina favoriter

Edit: Jag testar denna nu: http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/7cb24fd9ec51d1fc48256adf002a...

Edit2: nehepp, den funkar lika bra som den gamla...