Permalänk
Inaktiv

Varför Linux på Xbox?

Jag har sett lite här och var att folk skriver om att ha Linux på Xbox. Men varför skall man ha det, vad vinner man på detta och vilken sorts linux är det? Kan man tex köra vanliga Xbox spel om man har linux i boxen?

Är det någon som vet varför man måste ha fjärr för att kunna se DVD filmer, vad finns det i fjärren som Xboen saknar för att starta DVD filmer?

Permalänk
Medlem

xboxen levereras väl utan dvdfilmsuppspelningsmöjlighet för att de ska slippa betala licensavgift på varje såld spelenhet, har jag för mig. istället betalar man den när man köper fjärrkontrollen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag har själv linux på xboxen.
jag kör Xebian, debian med lite modifieringar så det ska fungera med Xbox.
Varför?
I mitt fall är xboxen som en helt vanlig dator, har tangentbord och mus inkopplat.
Fungerar utmärkt att ha som surfdator eller server. Ganska coolt att surfa på tv_n, iaf om man har en högupplöst tv.
Jag har inget modchip i till mitt xbox. Metoden jag har använt kallas MechInstaller.
Man laddar ner en modifierad sparningsfil till spelet MechAssault på datorn, för över den till ett usbminne och stoppar in den i Xboxen och för över sparningen till hårddisken. Sen startar man spelet (mechassault) och väljer att ladda sparningen. Istället för att göra det så startas en minilinux installer som installerar en lightversion av linux. sen bootar man xboxen med en cd-rw skiva med Xebian bränd på och den installerar operativsystemet. Fördelen med den här metoden är: jag har inte öppnat mitt xbox (garantin kvar), jag kan fortvarande spela spel, se på dvdfilmer och det är fullt lagligt.

mer info på: http://www.xbox-linux.com

Permalänk
Medlem

Läste på den där sidan och blev faktiskt själv sugen på att göra det där. Vill egentligen ha en enkel server/mediaspelare men är inte så sugen på lägga ner så värst mkt pengar. Xboxen är ju nere på 1690 på elgiganten så varför inte. För er som vet: låter xboxen mkt?

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Medlem

Kan man ha massa me servrar på den som Ts,Vent, och cs server funkar det eller?

Permalänk
Medlem

Varför anävnda den som server? Verkar ju något bättre att bygga ihop någon billig gammal PIII:a istället? Däremot så är det ju coolt som bara den...

Permalänk
Medlem

Som spelserver är det nog inge vidare med sina 64 mb ram, nån som provat?

EDIT: Egentligen har jag en server redan, en gammal p3 800 (kolla mitt galleri) som vi använder som klanserver http://uu.owns.it Tänkte nog mest använda xboxen som mediaspelare och sen är det ju alltid kul att peta in linux på m$-hårdvara.

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Medlem

har inte testat att använda min som spelserver, men nån Xbox-Scene's forum som gjort d.. antagligen så räcker 64mb inte så långt..
Visa film och spela musik och surfa fungerar bra, men spela spel osv går för slött..