Permalänk
Medlem

Trimma hårddisk

Kan man trimma hårddisken så att den blir lite bättre? slö även om den är tom

Visa signatur

Benjamin*Nixon89*Langolz

Kossa Kossa mu dum som en GNu!

Permalänk
Medlem

Yes - du kan köra AAM och välja prestanda före tystnad.

Defragga.

Välja vettig clusterstorlek.

Alltid lämna minst 25% ledigt.

Utgår ifrån att du byglat rätt och ställt in DMA.

Permalänk
Medlem

Sen går det ju alltid att höja pci frekvensen lite, rekommenderar dock att man gör det då den är alladees nyinstallerad isf då datan kan bli korrupt om man ökar för mycket

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Så du menar att data man lägger på efter at tman höjt frekvensen inte blir korrupt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
[...]Alltid lämna minst 25% ledigt.[...]

Har inte det att göra med vilket filsystem som används? Jag har för mig att man får detta problem med FAT, men inte med NTFS.

Permalänk
Medlem

1/2 Nej - orkar inte skriva en uppsats nu om detta men gör som jag säger så slipper du onödig fragmentering pga för litet ledigt på disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så du menar att data man lägger på efter at tman höjt frekvensen inte blir korrupt?

Det beror ju på, men blir den korrupt så är det som svårt att läsa nåt och då är det ju fördelaktigt om man inte hade så mycket på den som man förlorar då man måste omformatera.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Ja okay
uppfattade det som om du menade att data som man la på disk efter att ha höjt mhzen på pci;n inte blev korrupt

Permalänk
Hedersmedlem

Man vinner inget på att höja PCI-frekvensen då hårddiskar knappast maxxar bandbredden. Det jag kan tänka mig att man kan vinna på är att sänka latencyn på PCI-bussen, ligger normalt på 32. Frågan är hur PCI-kort klarar det dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om man kör många raidade diskar så kanske man kan maxa ur PCI-bussen och då kan det ju ge nåt

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

ni vet väll att det går att öppna upp en del i en hdd som inte används. det är inte lätt att för klara men ja ska försöka. om du har typ en IBM deskstar 80GB kan du mekka så att den blir typ 150GB:are. för att man ska kunna göra detta behövder man norton Ghost 2003 build 2003.775, och en extra disk. båda diskarna ska ha windows xp installerat och det e viktigt att båda har samma filsystem alltså NTFS och NTFS eller FAT32 och FAT32.. om du har skaffat det ska du installera nghost på den du vill förstora och den ska även sitta på master. nu så ska du starta ghost och göra en basic backup. den du vill förstora (alltså använda det gömda utrymmet) ska du backup:a och spara den på den andra disken du har installerat XP på. sen när dator startar om för att den ska backup:a. efter morderkortet hittat båda diskarna i prim och sec. ska du slå av datorn. och byta plats på diskarna alltså att du sätter den du ska förstora på slave och den andra på master lättast är att köra cable select. och starta xp på den du har installerat xp på. när du väll har kommit in i xp ska du gå in i disk hanteraren och så ser du att det finns unused space på din disk som nu sitter på slave. du kan snabbformatera den disken. så ha du mekkat upp de.. men försök inte att sätta ihop dessa partitionerna, det går men det kan gå åt helvete och då får du inte igång disken igen. ja ska ge er en länk när jag hitter den sidan där ja hittade det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuvor
ni vet väll att det går att öppna upp en del i en hdd som inte används. det är inte lätt att för klara men ja ska försöka. om du har typ en IBM deskstar 80GB kan du mekka så att den blir typ 150GB:are. för att man ska kunna göra detta behövder man norton Ghost 2003 build 2003.775, och en extra disk. båda diskarna ska ha windows xp installerat och det e viktigt att båda har samma filsystem alltså NTFS och NTFS eller FAT32 och FAT32.. om du har skaffat det ska du installera nghost på den du vill förstora och den ska även sitta på master. nu så ska du starta ghost och göra en basic backup. den du vill förstora (alltså använda det gömda utrymmet) ska du backup:a och spara den på den andra disken du har installerat XP på. sen när dator startar om för att den ska backup:a. efter morderkortet hittat båda diskarna i prim och sec. ska du slå av datorn. och byta plats på diskarna alltså att du sätter den du ska förstora på slave och den andra på master lättast är att köra cable select. och starta xp på den du har installerat xp på. när du väll har kommit in i xp ska du gå in i disk hanteraren och så ser du att det finns unused space på din disk som nu sitter på slave. du kan snabbformatera den disken. så ha du mekkat upp de.. men försök inte att sätta ihop dessa partitionerna, det går men det kan gå åt helvete och då får du inte igång disken igen. ja ska ge er en länk när jag hitter den sidan där ja hittade det.

100% BS..

Allt du gör är att lura operativsystemet. När du fyllt det normala utrymmet kommer den bara att börja om från början igen och börja skriva över.

Permalänk
Medlem

nej nej!!! de används för stora företag om en dator går sönder. så de kan installera ett os på den nyskapde och hämta den informationen de behöver på den andra...
jag har själv gjort det

Permalänk
Medlem

Jag upprepar: 100% BS...

edit:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25662...

EDIT: Efter att ha testat att fylla disken så verkar det som att det inte fungerar...
Efter att ha fyllt den "nya" partitionen så skrivs informationen på den över igen när den totala mängden data översteg 80Gb (vilket är disken "originalstorlek")

"I'm a Ghost developer.

This is just a method of corrupting your partition table so the same disk sectors appear more than once. If you try this, don't ask Symantec for help afterwards."

Så, nu slutar vi tjata, ok?

Permalänk
Hedersmedlem

För att gå tillbaka till tåpic - man kan också "trimma" sin hårddisk genom att optimera sitt operativsystem. Finns lite nyttiga tweaks i Windows 2000-optimeringsaritikeln här på Swec för er som har detta system. Jag har jämfört dessa tweaks och man känner faktiskt skillnad i vanligt Windows-arbete.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

okok du vinner. :P!