Permalänk
Medlem

Ett knippe frågor om fläktar

Jag byggde ihop ett nytt system för nån vecka sedan och har lite funderingar om teperaturer och fläktar...

Burken:
Antec Lanboy
P4 3 ghz (800 mhz) boxad orginalkylning
Abit IS7-E
2*512 Twinmos PC3200 DDR
Powercolor Radeon 9800 pro (orginalkylning)
2 hd:s 60 och 120 Gb

Lanboy-chassit har två fläktar i nätaggregatet, en som blåser ut och en som suger in luft alldeles ovanför processorn. Utöver det har jag inga extra chassifläktar.

Temperaturen i "idle" är ca cpu: 49 chassi: 40 och efter ett par timmars spelande är den uppe i cpu: 67 chassi: 51. Är inte detta lite väl högt? Dessutom tycker jag att cpu-fläkten väsnar så mycket när den spinner upp i full fart.

Till saken hör att jag råkade knäcka en av spakarna när jag satte fast cpu-flänsen så det var ett jädra meck att få fast den...och jag vet inte hur jag skall få loss den så jag vill nog låta orginalkylningen sitta kvar tills vidare.

Men hur skall jag få ner temperaturen utan att datorn väsnas ännu mera? Kan en eller två tysta chassifläkar göra att cpu-fläkten körs långsammare och inte låter så mycket? Och vilket ger bäst effekt, en chassifläkt i fronten som suger in, eller en fläkt dör bak som blåser ut?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

tro mig - tempen i chassit är inte 51grader efter att du har spelat spel.... kan vara NB-tempen eller någon anan temp.. men luften i chassit lär inte vara uppe i 40...
angående processorkylningen - det är enklare arr byta just cpu-fläkten än att försöka få orginalet tyst (sen kan du ju sätta i extra fläktar i chassit dessutom..när du ändå är igång)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

du skulle kunna sätta dit en zalman 7000 alcu ca 275:- eller cu ca 375:-

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem

Det är inte bra med så höga temperaturer, en chassifläkt skulle hjälpa märkvärt.. Och en ny cpufläkt skulle den nog må bra av..

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
tro mig - tempen i chassit är inte 51grader efter att du har spelat spel.... kan vara NB-tempen eller någon anan temp.. men luften i chassit lär inte vara uppe i 40...

Jag kör motherboard monitor...den påstår att det är så varmt. Och känner man på luften som blåses ut av nätagget är den rätt varm...

Jag vet att man inte kan lita på moderkortets inbyggda sensorer, men i olika övervakningsprogram (cpu cool, MM5) ställer man ju in vilket moderkort man har. Kompenserar programmen för det då, eller är det bara för att dom skall veta vilka sensorer som tillhör vad?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

ur nätagget blåser det alltid varmt - nätagget värmer alltid upp luften lite till...

programmen kompenserar inte för givarnas fel, eftersom givare på två moderkort tillverkade direkt efter varandra kan visa helt olika

i ditt fall så är beror "51grader" snarare på att givaren är placerad på ett varmt ställe än på att luften i chassit är så varm (det går inte att hålla handen på en chassisida med temperatur på 50 grader - jag tror inte det är så extremt hos dig)

(lägger rösten på zalman 7000 alcu om den får plats och en tyst chassifläkt för utblås)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Som jag har frågat tidigare, Processorfläkt. Jag har bestämt att jag ska ha en Zallman 7000-CU och inte en Zallman 7000-ALCU. Detta är för att jag alldrig åker på lan med min dator och har en bärbar om jag mot förmodan skulle göra det. Me om man åker mycket på lan eller flyttar på datorn en hel del så skulle Zallman 7000-ALCU va en bra investering. lägg där till en PAPST 80 mm fläkt som har låg ljudnivå så tror jag det komer att ändra tempen radikalt.

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem

Bra mb du har valt!

När jag hade körde min 2,2A i 2,6 blev den 60c efter Prime, enligt MBM.
Nu när jag surfar ligger den på 40 och 25.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar kamrater

Jag tror också att de bästa hade vart en bättre och tystare cpu-fläns/fläkt. Men som sagt så klantade jag mig och bröt en spak på den boxade flänsen när jag skulle sätta fast den och fick bända, och kila fast pennor och skruvmejsar i olika storlekar för att få runt den lilla %¤# avbrutna spaken. Om jag skall få loss fläsnen måste jag nog såga av plasthållaren...och jag drar mig lite för detta projekt.

Men jag testar att sätta in en chassifläkt eller två och se om det hjälper...annars får jag väl ta tag i det där flänsbytet trots allt.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?