Permalänk
Medlem

Filer försvunna efter klockning!

Hej!

Jag har en 2500+ barton med boxad kylning på ett Asus A7v8x-x moderkort. Och Twinmos 512 Pc3200 minne. Problemet är att när jag klockar högt så hänger den sej samt startar om sej. Detta vid typ 200 fsb och 11 i multiplern. Och då får den en flipp så att när man ska starta datorn igen kommer den inte ens till Win Xp boot logon. Det står nåt i stil med: NTDL eller NTLD saknas. Trcyk på CTRL ALT DEL för att starta om datorn. Så jag var tvungen till att formatera om och installera om windows. Sen märkte jag också att ca 40 gb hade försvunnit på min andra hårddisk. Lite slumpade filer och mappar här och var. Behöver jag helt enkelt bättra kylning för att klocka högre eller är det hårddisken som inte hänger med? Seagate Barracuda 160 gb och 120 gb har jag.

*edit* Tror inte det är någon fel med kylningen eftersom jag har monterat en 120mm fläkt i sidan av chassiet som blåser mot cpun. Tempen ligger på max 40 grader när jag bara surfar och lyssnar på musik och så.

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.

Permalänk
Medlem

Kör med divider och minnena i 333 så skulle jag tro att det löser sig... TROR dina minnen (som mina) är felaktiga och inte klarar 400 DDR.

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Medlem

Jasså fast dividern ökar av sig själv när jag ökar FSB. Okej så dina 400mhz minnen är egentligen 333 mhz?

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.

Permalänk
Medlem

Jag kör proppen på 400 Mhz och minnena på 333 6/5 eller vad det var

Förresten har du bara en 512 sticka så kan du glömma det jag skrev....

Njaa - Mina minnen är 3200 men dom fungerar inte i det i DDR läge... Kör jag med en sticka funkar det kanon.
Vanliga 2700 funkar inte med dom timings som jag kör nu.

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Medlem

Men jag har ett 400mhz minne till som bara ligger och skräpar.. 256 mb. Så just nu kör jag med en sticka..

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.

Permalänk
Medlem

Halloj, Jag har exakt samma problem med likadana minnen så du får gärna hosta till om du hittar någon bra lösning på problemet!

Permalänk
Medlem

Mmm fast i somras när jag köpte datorn hade jag ett 256 mb minne bara. Antar att det är ett original minne. I alla fall så hände samma sak då, fast några filer försvann aldrig. Vad jag märkte

*edit* du tror inte de tkan vara nåt med seagate hd'n ?

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.

Permalänk
Medlem

jag har också fått att "filer saknats". För mig löstes problemet med att klocka ner. I vissa fall fick jag starta med xp-skivan och köra en scandisc.

Tror detta var innan jag tog bort min "nästan" defekta hårddisk.

Så jag skulle tippa på att det är hårddisken som knasar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Alltså... Varför kan ingen förstå att moderkort med ViaKT400 kretsen inte pallar att klockas som nForce2 brädor gör. Lägg märke till att han har ett A7V8x-x och inte ett A7N8X. Detta beror på att pcioch agp bussen inte är låst och går inte att låsa vilket gör att systemet blir instabilt eftersom när du höjer fsb:n så går PCI-korten, AGP-kortet och t.om hårddisken i snabbare hastighet vilket leder till instabilitet. Därför om du vill komma upp i 11*200 så får du tjacka ett mobo med nForce2, exempelvis ett Abit NF7-S

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Alltså... Varför kan ingen förstå att moderkort med ViaKT400 kretsen inte pallar att klockas som nForce2 brädor gör. Lägg märke till att han har ett A7V8x-x och inte ett A7N8X. Detta beror på att pcioch agp bussen inte är låst och går inte att låsa vilket gör att systemet blir instabilt eftersom när du höjer fsb:n så går PCI-korten, AGP-kortet och t.om hårddisken i snabbare hastighet vilket leder till instabilitet. Därför om du vill komma upp i 11*200 så får du tjacka ett mobo med nForce2, exempelvis ett Abit NF7-S

Mycket riktigt.

Att filer försvinner har absolut inte med minnet att göra, bara hårddsiken som inte pallar så hög buss.

Margot: Lås agp och pci på 66/33mhz. DEt löser dina problem

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

OKi vad surt att jag har ett sånt sugar moderkort Jävla kille som lurade mej att det inte var nån direkt skillan på KT400 och nfroce2. Fast det var iofs i somras. jaja får väl köpa ett nytt, men vem fan vill köpa det moderkortet jag har nu då?

*edit* Så det är inga problem med hårdsiskarna ifall jag köper nytt moderort och låser pci/agp hastigheten? ingen fara att dom knasar med nytt moderkort menar jag.

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.