Permalänk
Medlem

Vilken fläkt??

Sitter med en SLK-9000U och förnärvarande en sunonfläkt(92mm) med den. Nu är det så att jag har läst och läst och läst. Slutsatsen verkar vara att en 88MM fläkt skall ge en kallare processor. Stämmer detta?

+ En sak som jag skulle vilja uppmana alla med SLK fläktar att göra ät att post vad för fläkt ni har tillsammans med den. Temp, prolle och klockning hade vart perfa! så jag vet vad för fläkt jag skall köpa till den? är jätte tacksam för svar.

Jag har förnärvarande:

barton2500+ (oklockad)
Slk-900U + Sunon(92mm) 50cfm
Temp: 39 idle
2 st 80mm chassifläktar.

Permalänk
Medlem

http://kylning.com/info.php?products_id=546

Det där kanske är skoj, särskilt med en radialfläkt. Jag kör själv med en Aero7+ radialfläkt på min slk800 och det funkar bra.

Om inte radialfläkten funkar bra så får du ju ändå med en vanlig 80mm att testa med. Det enda som inger tvekan är att det är Tt och att de har lite skiftande kvalitet.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
http://kylning.com/info.php?products_id=546

Det där kanske är skoj, särskilt med en radialfläkt. Jag kör själv med en Aero7+ radialfläkt på min slk800 och det funkar bra.

Om inte radialfläkten funkar bra så får du ju ändå med en vanlig 80mm att testa med. Det enda som inger tvekan är att det är Tt och att de har lite skiftande kvalitet.

Vad har du för temp på prollen då?

Permalänk
Medlem

Den kan ändras 10 grader bara om jag byter BIOS och är totalt beroende av chassiekylning rumstemp osv. så den ger dig absolut noll.

För mig ger radialfläkten lite bättre temp än en vanlig fläkt vid samma ljudnivå.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Ok, hmm detta är konstigt. Vet säker att det är minst en 200 pers här inne som kör med SLK flänsar men ingen vågra skriva? Varför detta?

Permalänk
Medlem

Jag vågar skriva mina temperaturer men jag försöker sprida lite kunskap om att sådana jämförelser är meningslösa. Om de ska kunna ge något öht så får man iaf lov att skriva idle, load, chassikylning, chassitemp, rumstemp och BIOS-version.

Nu ser jag att du verkar ha lite klen chassieventilation. Det ger nog mycket mer för dig att satsa på att förbättra den istället. In med fler fläktar som blåser in och ut luft ur lådan och om du inte har plats för det i ditt chassi så är det kanske dags att såga lite hål i det.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Jag vågar skriva mina temperaturer men jag försöker sprida lite kunskap om att sådana jämförelser är meningslösa. Om de ska kunna ge något öht så får man iaf lov att skriva idle, load, chassikylning, chassitemp, rumstemp och BIOS-version.

Nu ser jag att du verkar ha lite klen chassieventilation. Det ger nog mycket mer för dig att satsa på att förbättra den istället. In med fler fläktar som blåser in och ut luft ur lådan och om du inte har plats för det i ditt chassi så är det kanske dags att såga lite hål i det.

Jag skall allt plant in lite mer chasifläkter. Minst två inblås och två utblås. kanske 3 inblås å 2 utblås?

Men asså, har läst lite tester om SKl:arna och med 900versionern skall det vara bättre med 80mm. Men man vill ju åxå veta vilka CPU-fläktar som har gett bäst resultat, osv. Läste tex om någon som hade bytat ut sin 92mm till en 80mm å fått en reducering på mnst 7grader. Det är en stor! skillnad tycker jag

Permalänk
Medlem

Det var väldigt stor skillnad. Jag tror att det gör väldigt liten skillnad (92 mot 80) och nog snarare handlar om att 80mm fläkten var en kraftfullare fläkt helt enkelt.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Det var väldigt stor skillnad. Jag tror att det gör väldigt liten skillnad (92 mot 80) och nog snarare handlar om att 80mm fläkten var en kraftfullare fläkt helt enkelt.

Vet inte, min sunon har en väligt stor kärna. Tror det spelar in en mycket stor del asså.
Men är kluven, kan jag ha satt dit slk´n fel? Jag har för närvarande en tepm på 43grader... inte roligt med tanke på att jag inte har klockat någe=(

Fasen ingen som kan ge mig tipps på bra fläkt?? =(((