RedHat = Fedora?, Vilka filer ska man tanka???

Permalänk

RedHat = Fedora?, Vilka filer ska man tanka???

Har sökt, Har läst

Har bestämmt mig för att testa Linux, läst en hel del inkl faqen men är bra förtvivlad, så skulle behöva lite hjälp. Har allifall bestämmt mig för att köra en lätt med grafisk instalation till och börja med, så Redhat/Fedora / Suse.

Men allifall, har nu 3 st diskar, varav 1 system disk är winxp ligger osså, där ska jag partionera på typ 7-10gb något. MEN, är det lätt att fixa dualboot så mitt winxp inte fuckar upp. Och kan Linux läsa mina 2 spel/film diskar som är i NTFS?

Kör ett abit nf7-s v 2.0, amd 2500+ o ett hercules 9800pro, funkar allt med nForce o drivrutiner bra till mitt system?

Sen har jag svårt att välja vilken av dom nämnda distarna, liksom skillnad på Red Hat och fedora?. Annars blire väll Suse ändå, värkar ändå enkelt, fast läste något om att Red Hat har någont bra update sak?

Sist men inte minst, vilka j**la filer är det man ska tanka? eju förbaskat mycket saker, kinda lost in space ;p.

edit: är det lätt att få internet att funka?

Permalänk
Medlem

Redhat lade ju ner utvecklingen av desktop versionen för ett tag sen, och fedora är väl den versionen fast den utvecklas av frivilliga om jag fattat rätt

och iaf med redhat så räckte det med dom tre första skivorna, resten var bara källkod

internet är väldigt lätt att få igång, iaf med router

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Hur kan du ha sökt och läst men inte hittat svar? Antingen söker du väldigt konstigt eller så läser du bara sånt som inte hjälper dig. Finns massvis av såna här trådar.

1. Fedora är RedHat's desktopOS. SuSE funkar oxo.
2. Ja, det är lätt att fixa dualboot. Och ja, den kan läsa dem, men inte skriva till dem.
3. nForce tror jag är lite problem med, finns svar i andra trådar.
4. Se #1.
5. http://fedora.redhat.com/download/#download - tänk att det är så svårt att lista ut att det kanske finns mirrors och information på utvecklarens hemsida.
6. Ja, det är lätt att få internet att funka. IMO är det lättare utan grafiska verktyg, men för dig är det nog lättare med det grafiska. Bara att klicka precis som i windows.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

nforce ska inte vara några problem om du kör med 2.6 kärnan. kan rekomendera dig att prova mandrake 10 som verkar mycket trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
1. Fedora är RedHat's desktopOS.

Nja, det är det väl ändå inte? Fedora är ju ett projekt som sponsras av Red Hat, men man får väl ändå säga att Red Hats nuvarande desktop-os är Red Hat Enterprise Linux WS.

Permalänk
Medlem

Re: RedHat = Fedora?, Vilka filer ska man tanka???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rysstjoff
Har sökt, Har läst

det tror jag inte på

komma åt ntfs och dualboot måste ju båda vara på top-5-mest-frågade här.

Du kan väl inte påstå att du googlat och misslyckats med att lura ut relationen mellan fedora och redhat?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

dualboot löser du med LILO.. Konfigurerar det i filen /etc/lilo.conf . Kärnorna 2.4-2.6 (de jag har provat, säkert fler har detta stöd) har stöd för läsning av NTFS. Skrivstödet är väl lite sådär tror jag. Se bara till så att du installerar detta stöd också...

Permalänk
Medlem

Kör inte Redhat /fendora GRUB istället för LILO som standar?

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infelix
nforce ska inte vara några problem om du kör med 2.6 kärnan. kan rekomendera dig att prova mandrake 10 som verkar mycket trevligt

Mandrake är säkert trevlig, men min uppfattning är att Fedora är mycket mer lättinstallerad för oss newbies.

Jag fick t.ex. inte igång installationen för Mandrake igår, då hade jag iofs inte skrivit ut någon guide eller något. Fedora installationen satte igång utan några problem.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Kör inte Redhat /fendora GRUB istället för LILO som standar?

man kan välja vilket man ska använda när man installerar

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Nja, det är det väl ändå inte? Fedora är ju ett projekt som sponsras av Red Hat, men man får väl ändå säga att Red Hats nuvarande desktop-os är Red Hat Enterprise Linux WS.

Alltså, jag tror Redhat själva uttrycker det något i stil med att Fedora är för entusiaster som vill ha en bleeding-edge desktop... RHEL WS är för företag som vill ha ett beprövat och stabilt OS för workstations...

På sätt och vis ersätter alltså Fedora gamla "Redhat Linux"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304