Permalänk
Medlem

Server/linux-burk

Tänkte slänga ihop en burk till att ha som enkel filserver och för att testa linux på.

Jag har CD-enhet, floppy, chassi (bygger eget som ett litet projekt)

Vad rekommenderas?

Funderat på ett mATX moderkort med inbyggt NIC, Grafik och ljud och en Duron 1600Mhz till det, plus 128ram och ett nätagg. Går på ca 1500:- max.

Gör jag bort mig om jag köper delarna? Värt att lägga lite till för bättre prestanda?

Synpunkter uppskattas

EDIT: Har en Maxtor 120GB som ligger och skräpar

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Medlem

Hårddisk?

Permalänk
Medlem

Linux + filserver, säger du? Varför ska du då betala mer för prestanda? Jag menar .. vad ska du ha den extra datorkraften till? Jag har själv en gammal Celeron 366 som server (kör http, ftp, ventrilo + lite annat .. på Linux Slackware 9.1) - funkar hur fint som helst.

En Duron 1600 för att "leka lite med linux" bör gå hur bra som helst. Knock 'em loose.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fel forum?

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Tackar för responsen, blir nog nått liknande jag satsar på.

Jag planerar även att bygga ett stilrent Chassi i trä till datorn. Bilder och guide hur det går kommer att komma upp när jag får hem grejorna. Blir nog en stilren kub-liknande skapelse. Stay tuned

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en p2, 450mhz, med hela 384mb ram. (uppgraderade från 128 till 384 vilket gjorde susen), sitter 6st diskar i den i en mjukvaruraid som jag når via NFS, FTP och SMB. Mycket trevligt är det

disten är gentoo, funkar som en klocka.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

gentoo på en p2 450MhHz? Hoppas du kör distcc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxe
Exakt, kör på en 400, filserver, http, funkar fint, men skulle testa win 2003 server, USH säger jag

Edit: Brukar man ha en 120gig som ligger och skräpar??

Nej, det var länge sen jag såg så små hårddiskar ligga och skräpa.

Permalänk

Eler ha så skoj och lycka till. Vilken dist kommer du köra?

Permalänk
Medlem

Jag har kommit över Xandros desktop v. 2 så den tänkte jag testa. Jag är ganska grön när det gäller linux så jag vill ha något "lätt" i början. Sedan blir det väl slackware eller liknande.

Btw till alla som vill testa linux, Xandros säljer sin dist med 45% rabatt till studenter. Min kostade 199kr, tyckte det är ett ganska trevligt initiativ.
Inköpt på linuxstore.se

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Medlem

eh, varför betala för linux?
Själv kör jag debian, förstår inte varför man någonsin skulle vilja ha en annan dist, denna äger ju,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
eh, varför betala för linux?
Själv kör jag debian, förstår inte varför man någonsin skulle vilja ha en annan dist, denna äger ju,

Indeed .. ftp.sunet.se ..

Vad är de stora fördelarna med Debian? Har du testat andra distar också så att du kan jämföra? Jag undrar för jag har bara hört positiva saker om Debian från andra .. alla som har testat säger att det är grymt bra - tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova det själv än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

distar ? betyder det distrubutions eller? :S

Sorry för OffTopic

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Debian är bra så är det bara. Fast jag har inte så mycket andra referenser bara Red Hat och Slackware.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
distar ? betyder det distrubutions eller? :S

Sorry för OffTopic

Distributions, ja

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eler
Jag har kommit över Xandros desktop v. 2 så den tänkte jag testa. Jag är ganska grön när det gäller linux så jag vill ha något "lätt" i början. Sedan blir det väl slackware eller liknande.

Btw till alla som vill testa linux, Xandros säljer sin dist med 45% rabatt till studenter. Min kostade 199kr, tyckte det är ett ganska trevligt initiativ.
Inköpt på linuxstore.se

Jag kör xandros på min http server, celly 633, 512mb ram, 4x40gb.
xandros är en bra dist om man är nybörjare. men jag valde xandros för det hade jag på en cd (av någon anledning). fixar allting via ssh, går väldigt enkelt att köra uppdateringar, hämta filer o.s.v med det. adp-get eller vad det nu är

jag är oxå rätt grön när det gäller linux, men jag tycker det verkar som att xandros kör på "debian paket" när man laddar ner uppdaters och grejjer.

en duron 1600mhz blir nog rätt "överflödigt". köp helldre en mindre celly som inte genererar lika mycket värme, så får du en tystare server.

Permalänk

Men iom att celeron inte säljs i läge klockfrekvens än ungefär 2.0 ghz idag så måste han ju köpa en begagnad. Vilket han kommer få ge ungefär lika mycket för om han inte har någon polare som är snäll

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Avstängd

alså. man kan inte ha för mycke datorkraft?... tror ni har misuppfattat detta

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maud
alså. man kan inte ha för mycke datorkraft?... tror ni har misuppfattat detta

menade att 1600mhz är mer än nödvändigt om man ska köra en linuxdist och ha som httpserver eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Menar du att en detta är för mycket för en linux brandvägg/filserver

P4 1,7Ghz Willamet
768Mb RamBus
2st 9Gb SCSI raid 0
1st 160Gb IDE
2st 3com 10/100
1st Intel 10/100

Hmm faktis är det nog för mycket för det lilla jobbet den gör, men vad ska den
annars göra? Typ fungerar som spel server ibland också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk

Det är inte alls dumt att betala för Linux, speciellt inte när det är så billigt. Man får en handbok och en snygg cd-skiva. Plus att man stödjer en bransch man vill se lyckas.