Permalänk
Medlem

Kapat modem

Min tämligen lama syster besökte trots avrådan den ökönda fjortis-sidan snyggast.se. När jag efter det skulle logga in på nätet hade användarnamnet bytts ut mot "ConnInts10". Även lösenordet och nummret man ringer upp till hade ändrats, det hade alltså skapats en helt ny anslutning, med namnet Telenordia. Den gamla anslutningen döptes om till Telenordia_OLD. Det hjälper inte att radera den nya anslutningen, för den kommer tillbaka nästa igen.

Någon som varit med om detta eller har en lösning får gärna dela med sig av sitt vetande.

Permalänk
Medlem

1. Låt inte syrran surfa ostört.
2. Kör spybot och adaware.

Permalänk
Medlem

kolla i autostart katalogen.. har för mig den lägger något skit där.. och ta bort exe filerna den lägger lite här och var..

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Min släkting hade samma...

Spybot Search & Destory + Ad-aware (freeware) får bort skiten...

Försökte installera Bluffstopparen från konsumentverket men den ville inte fungera på en XP Home Svenskt... Det startade aldrig trots att installationen gick bra.

Rekommenderar starkt att installera Bluffstopparen!!!
http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_arti...

/Anders

(PS. Någon som vet något annat program än Bluffstopparen eftersom det inte fungerade för mig?)

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

För att lösa det mer långsiktigt har jag för mig att Windows har släppt en patch som patchar luckan som snyggastprogrammet tar sig in genom.

Visa signatur

Jämställdheten vänder vid högakustenbron. - Framtidsteatern.

Permalänk
Medlem

Har EXAKT samma problem fast jag har inte gått in på snyggast :S
Tror dock att det är fixat nu.. Installerade ZoneAlarm, Ad-aware och slog på
XPs brandvägg.

Edit: Nej fans helvete! Ändrades PRECIS tillbaka till det där ConnInts10 :S HJÄLP!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2200+ | PC2100 768DDR | Geforce FX5900@5950 Ultra | 20gb hdd (respekt!)

Permalänk
Medlem

Har kört både Spybot och Ad-aware+tagit bort svchost i Windows-mappen, men det envisas ändå med att byta ut lösenordet

Permalänk
Medlem

Vafan i helvete! Får inte heller bort det Prövat Ad-aware, ZoneAlarm, Bluffstopparen och Spybot nu.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2200+ | PC2100 768DDR | Geforce FX5900@5950 Ultra | 20gb hdd (respekt!)

Permalänk
Medlem

Datorn i fråga har Win XP Home.
Får la testa Bluffstopparen då...

Permalänk
Medlem

Formatera. Ta bort alla genvägar till IE och tvinga dumma syskon (och dig själv) att köra Firefox. En fördel är att om man vänjer sig med FF så vill man inte heller köra IE mer.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Provat att uppdatera adaware, spybot till senaste?

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst. Installerade Bluffstopparen, godkända den gamla (riktiga) anslutningens nummer, tog bort den gamla anslutningen och la till en ny anslutning manuellt (med brandvägg).
Efter det får man koppla upp genom Bluffstopparen.
http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_arti...

Jag hoppas åtminstone att detta betyder slutet på problemen, det går iaf att surfa som vanligt nu.

Permalänk
Medlem

du har fått viruset VBS.Seeker.Family tror jag det heter... rensade morsans dator från det nyss. samma problem

Permalänk
Avstängd

Bäst & enklast är dock att installera ett OS med säkerhet (Win2000 Pro)

& ser till att aktivera de säkerhetsfunktioner som ingår.. (gratis!)

Samt ser till att användarna (inkl. syrror) loggar in med endast "användar" behörigheter..

se: http://teks.freesite.org för utförlig info!

Permalänk
Medlem

Var uppmärksam nu för du kanske får hem en saftig räkning, betala INTE och vänd dig till din konsumentombud omedelbart du får den. Har vänner som råkat ut för samma skit

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Man borde vara säkrare om man håller sej ifrån IE och kör tex Firefox.

Permalänk
Medlem

Som sagt, betala inte, det är bara att du säger att din syster som är yngre 18 år ringde upp osv. dom kommer stryka det direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffo
Som sagt, betala inte, det är bara att du säger att din syster som är yngre 18 år ringde upp osv. dom kommer stryka det direkt.

Dom kommer inte stryka nånting. Däremot så kommer det falla som ett korthus i Tingsrätten.

Permalänk
Medlem

FEL TRÅD /ber om ursäkt

Visa signatur

Antec P-One P160 | Cheiftech 360W | Abit NF7S-2.0 | AMD XP-M 2400+ | 2x 256mb ADATA PC3200 Winbond BH-5 | Sp-97 (Vantec Thermalflow) | Leadtek GeForce 4 Ti4400 | Pioneer 5.1 THX (ext. förstärkare) | Intellimouse 3.0 + Logitech SE Keyboard | WDD S-ATA 40GB, Samsung S-ATA 160 Gb| P95 Stable

Permalänk
Medlem

Kör Hijackthis (http://tomcoyote.com/hjt/)

Posta loggen på TomCoyote's forum (http://forums.tomcoyote.com/index.php?showforum=27),
eller eforum (http://eforum.idg.se) så brukar det finnas folk som kan hjälpa till

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tvingas hålla med Teks en bit. I XP (pro) och säkert 2000 kan vanliga användare inte skapa nätverksanslutningar.
Det är väl vad programmet gör? (Jag tänker inte testa om det fungerar fast man är vanlig användare ("begränsad")).
Håll "lama" syrror borta från administratörsrättigheter.

edit:
Jag är inte så säker på det här med att skapa nätverksanslutningar för vanliga användare

edit2:
På en XP pro burk här hemma så kan man inte skapa en ny fjärranslutning, iaf inte synligt (hittar inte guiden). Men på server 2003 kan tydligen vanliga användare skapa nya anslutningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Ni borde lära er av era misstag.
Sluta trycka ja på vartenda fönster som poppar upp.

De som bara klickar runt får skylla sig själva.

Visa signatur

I'm #171

Permalänk
Medlem

"På en XP pro burk här hemma så kan man inte skapa en ny fjärranslutning, iaf inte synligt (hittar inte guiden). Men på server 2003 kan tydligen vanliga användare skapa nya anslutningar."

På Server 2003 (eller för all del nt4 server och w2k server) kan ingen vanlig användare ö.h.t. logga in.

Permalänk
Medlem

Pestpatrol äger alla program www.pestpatrol.com hittar allt!

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Bäst & enklast är dock att installera ett OS med säkerhet (Win2000 Pro)

& ser till att aktivera de säkerhetsfunktioner som ingår.. (gratis!)

Samt ser till att användarna (inkl. syrror) loggar in med endast "användar" behörigheter..

se: http://teks.freesite.org för utförlig info!

WORD!
inte ett virus på alla år jag kört w2k. enklaste sättet att slippa allt skit är att undvika outlook och winXP

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
Var uppmärksam nu för du kanske får hem en saftig räkning, betala INTE och vänd dig till din konsumentombud omedelbart du får den. Har vänner som råkat ut för samma skit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffo
Som sagt, betala inte, det är bara att du säger att din syster som är yngre 18 år ringde upp osv. dom kommer stryka det direkt.

Citat:

Från Konsumentverkets/KOs hemsida

"Om en minderårig har ingått avtal, är huvudregeln att avtalet är ogiltigt om inte föräldrarna gett sitt medgivande. Den som är under 18 år kan inte ingå avtal med rättsligt bindande verkan annat än i undantagsfall. Detta gäller enbart betaltjänster inom Sverige och berör inte de i dag mer vanliga "modemkaparna" som ringer upp tjänster i utlandet då det är lagstiftningen i det mottagande landet som gäller.

Vad gäller utlandssamtal har frågan prövats i Allmänna Reklamationsnämnden ett flertal gånger, men utan framgång för konsumenten.
Teleoperatörens allmänna villkor har ansetts utgöra grund för att konsumenten ska betala för uppkopplingen till tjänsten. Konsumentrepresentanterna anser att teleoperatörerna bör informera sina abonnenter om att det här problemet finns och skydda konsumenterna genom att införa spärrar mot de länder som man vet är aktuella.
Som konsument kan du skydda dig genom att hos din teleoperatör begära spärr mot utlandsnummer. Erbjuder operatören inte sådana spärrar kan du byta operatör."

Alltså - ConnInt10, som ringer upp utlandet, kan visserligen överklagas men som de säger här i citatet har du som konsument minimal chans att vinna målet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync