Permalänk
Medlem

Fel på brännaren?

Hej hej hallå!
Jag har ett smärre problem med min Sony CRX210E1 brännare. Sitter just nu och bränner en musikskiva (för andra gången). När jag brände första gången stod det att bränningen utfördes utan problem men skivan var tom när jag skulle spela upp den för att kolla om den fungerade. Då brände jag med 24x hastighet. Har en 48x/12x/48x.
Andra gången brände jag samma projekt med 16x hastigheten. Nu fungerade det. Jäkligt märkligt att jag inte ska kunna använda min brännare till fullo. Har inte hittat några nya drivrutiner till den, så om någon har eller vet någon annan smart lösning så skulle jag vara väldigt tacksam..

Tack på förhand!

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Prova att uppdatera ASPI...
Byt IDE kontakt...

Detta är bara tips, ingen aning ifall det funkar

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Musik ska man bränna i så låg hastighet som möjligt. (Har jag hört här på forumet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Musik ska man bränna i så låg hastighet som möjligt. (Har jag hört här på forumet)

det där var det löjligaste jag hört, så du menar att om man har en 52x brännare så ska man bränna i vad, 2-4 X ?

Permalänk
Medlem

{{{HAZZARD}}}:

Faktum är att en del "vanliga" cd-spelare kan vara rätt kinkiga med brända skivor. En av mina vägrar spela skivor som jag brännt i över 8X med min Plextorbrännare. Eller vägrar och vägrar. Den beter sig som om jag slipat skivan med sandpapper.
Det kan även vara känligt vilket fabrikat på skiva man använder.
Därmed inte sagt att det är problemet i detta fallet, men det är inte helt fel det andreas_87_06 säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {{{HAZZARD}}}
det där var det löjligaste jag hört, så du menar att om man har en 52x brännare så ska man bränna i vad, 2-4 X ?

Som sagt jag hörde det här på forumet. Det lät också ganska logiskt. Bränner du snabbt finns det risk att det blir större "mellanrum" mellan "groparna" i skivan och eftersom musiken spelas upp i realtid dvs medans den läses så kommer detta påverka kvalitén. Detta spelar dock ingen roll på dataskivor eftersom dom läses i helhet och "mellanrummet" spelar ingen roll.
Notera att detta är bara vad jag HÖRT.

Permalänk
Medlem

Mest logiskt låter det ju som att dina skivor är av märket [äldre] och inte pallar mer än runt 16x.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Jag bränner alltid mina i full speed(32x) och har då inte märkt några error i diverse olika spelare, i såfall att vissa får problem med tiden, men det har ju knappast med brännhastighetetn att göra...

Permalänk
Medlem

Det jag läst är att en fabrikstillverkad CD-skiva har "djupa spår" eftersom de pressats med professionell utrustning. En en inspelningsbar CD-skiva har "grundare spår" och lagrar data genom att en laserstråle "bränner" bort delar av skivans skyddsfilm så att små "gropar" skapas. En grop kan då motsvara en "binär etta" och ingen grop alls en "binär nolla". Spåren på en CDR-skiva är alltså "ytligare" och de brända skivorna är mycket känsligare för smuts, repor, yttre värme.
Om man dessutom bränner med för hög hastighet så ökar man risken för "datafel" på skivan och felkorrigeringen i cd-spelaren måste kompensera detta och det ger upphov till försämringar i ljudet dessutom så blir skivan "svårare" att läsa av för cd-spelaren.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W