Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
en länspump kanske? med 1" 1/3 för 400 kr på biltema kanske

Länspump är nog ingen vidare idé... Även om flödet borde vara rätt bra så är ju en sån bara gjord för att gå kortare stunder!

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad kan du få köpa en enfas cirkulationspump billigt av mig, med tre hastigheter, har inte så mycket data så här i huvet, men kan kolla upp det tills imorgon om du vill, vet iaf att den drar 90w på högsta hastigheten, och jag kan garantera att den räcker till, du måste dock styra den med ett relä som jag kan skicka med gratis.
Du kan ju skicka ett mail eller pm:a mig om du är intresserad

Permalänk
Medlem

Pumpar som brukar finnas i Värmepumpar kan kanske vara lämpliga?

Visa signatur

tomt

Permalänk

hmm, någon som känner sig tillräckligt kunnig för att svara på min fråga?
Varför skulle det behövas högt vattenflöde genom radiatorn/varför skulle en stor radiator kräva en stor pump?

hur jag tänkt: ett 50cm långt rakt rör med 10cm diameter ikopplat i ett 1/2"-system kommer ju inte öka flödesmotståndet nämnvärt och flödeshastigheten genom systemet (innan och efter det röret) kommer därför att förbli oförändrad...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
ja precis, men den är utformad som en vanlig radiator.....dvs igentligen ska den kyla ner luften till tex. turbon om den hade setat i en bil....Men kör man igenom vatten så kyls vattnet ner....

Har fixat bild nu...Lånade min kompis kamera -glenn: slapp låna din kamera....

Bilden alla väntat på: http://snutten.mine.nu/gallery/DataBilder/intercooler?full=1

Jo de är klart de går att använda.
Men den e något stor å klumpig, skaffa en oljekylare från en 740 dom e perfekt storlek.
eller från en gammal bubbla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
hmm, någon som känner sig tillräckligt kunnig för att svara på min fråga?
Varför skulle det behövas högt vattenflöde genom radiatorn/varför skulle en stor radiator kräva en stor pump?

hur jag tänkt: ett 50cm långt rakt rör med 10cm diameter ikopplat i ett 1/2"-system kommer ju inte öka flödesmotståndet nämnvärt och flödeshastigheten genom systemet (innan och efter det röret) kommer därför att förbli oförändrad...

Därför att det inte är ett rör.. Utan det är som att pumpa in vatten i en bassäng.

Tar vattnet raka vägen från inloppet till utloppet så används inte radiatorn särskilt effektivt. Du måste få vattnet att gå genom alla kanaler. Och det behövs antagligen lite tryck för att det ska ske - och tvivlar på att en vanlig akvariepump som man brukar använda fixar det.
Men det behöver ju inte betyda att den presterar dåligt för det - men den kommer inte att utnyttjas fullt ut.

Förutsatt att jag förstått konstruktionen rätt. Den är ju inte gjord för vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

En intercooler är uppbyggd som ett vattenblock, dvs. det går små kanaler i den, det skapar motstånd så att vattnet kyls ner på vägen ut, hade det bara gått rätt igenom så hade vattnet inte hunnit kylas ner...

Hoppas ni får en bättre uppfattning, min mammas sambo bygegr en racing bmw (bild på zatzy.com) så han har berättat ganska mkt om intercoolers turbon mm.

Ha en skön kväll!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
En intercooler är uppbyggd som ett vattenblock, dvs. det går små kanaler i den, det skapar motstånd så att vattnet kyls ner på vägen ut, hade det bara gått rätt igenom så hade vattnet inte hunnit kylas ner...

den skapar inget större motstånd eftersom genomskärningen på dess rör är många gånger större än hos en 1/2" slang

och vattnet går rakt igenom - bara att den genomsnittliga tiden det stannar i radiatorn är så pass lång att den faktiskt hinner överföra all "extra" värmeenergi till radiatorn (motståndet ger ingen kylning som sådant, däremot kan det leda till att vattet blandas lite och på så sätt även molekyler som var i mitten av kanalen har enklare att avge värme till radiatorn iställer för att ge den till sina grannar, som ger den till sina grannar, som ger den till radiatorn)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag har lite småsvårt att tänka mig att det är en flygplansintercooler om jag ska vara ärlig. Större propellerplan drivs ofta en en turbopropmotor. Detta är alltså en gasturbin(jetmotor för er som inte hajjar ) som driver en propeller. Och mig veterligen använder man inte intercoolers på gasturbiner av diverse anledningar, som t.ex att de skulle vara GIGANTISKA. Och om det nu är en Q400 som det sagts så har de turbopropmotorer och använder sig därför inte av intercoolers.

Vill du ha mer flöde genom intercoolern: Paralellkoppla pumparna! En intercooler lär utgöra ett väldigt lågt motstånd för vatten.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag har lite småsvårt att tänka mig att det är en flygplansintercooler om jag ska vara ärlig. Större propellerplan drivs ofta en en turbopropmotor. Detta är alltså en gasturbin(jetmotor för er som inte hajjar ) som driver en propeller. Och mig veterligen använder man inte intercoolers på gasturbiner av diverse anledningar, som t.ex att de skulle vara GIGANTISKA. Och om det nu är en Q400 som det sagts så har de turbopropmotorer och använder sig därför inte av intercoolers.

Vill du ha mer flöde genom intercoolern: Paralellkoppla pumparna! En intercooler lär utgöra ett väldigt lågt motstånd för vatten.

Det är inte just det planet som icèn suttit i, det är något av sas prop plan!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
hmm, tror det krävs rätt så mkt kraft för att driva runt vattnet i alla dessa kanaler innuti ic`en....men men, måste få tag på en pump nu, går det med en tvättmaskinspump?
Hmm.... Den där volvo icen ser väldigt lika ut, alla tror att bara för att det suttit på ett flyplan så måste det vara stoort, så är inte fallet, snakkade med killen som jobbar på sas, han sa att en propeller motor på ett mindre sas plan inte behöver så mkt kylning då planet flyger så pass högt upp och snabbt så den får rätt så bra kylning av den tunna kalla luften där uppe i skyn....

Men det krävs endå en intercooler för att kyla ner vissa delar i motorn....Men den behöver inte vara så stor som man tänker sig att den ska vara!

Någon som något att invända mot detta??

eh, man använder inte intercoolers för att kyla motorn utan för att kyla luften som går in till turbon...

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta vilket, eftersom att jag är intresserad av flygplan. Och så vitt jag kan se så är det enda propellerplanet som SAS har i sin flotta just Q400. Det är det enda som finns på deras hemsida i alla fall.

Kanske kommer från nån gammal typ av plan som de gjort sig av med möjligtvis.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

det var iallafall ifrån ett sas plan som skulel skrotas!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri