Permalänk
Medlem

eget os?

är det någon som har gjort sitt egna os, kompisar, och olika distar räknas.

men för f... skriv då.

jag vill bara veta för skoj skull......

!.men jag är alvarlig.!

(gärna bilder ochså)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

jag har gjort ett, det heter: Gå och lägg dig.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
jag har gjort ett, det heter: Gå och lägg dig.

Lite seriösare faktor på inläggen va? Det är väl inte vad trådskaparen vill veta/höra? Och vad du sa var ju rent trams, så skriv något vettigt eller ingenting alls om du inte har något att tillföra trådskaparen.

Visa signatur

must!

Permalänk

Nån som har länken till tråden på 64Bita(killen som hade skrivit stabilt skrivstöd till NTFS m.m. för nåot/några år sen)? Ni vet vilken jag menar om ni känner till den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Lite seriösare faktor på inläggen va? Det är väl inte vad trådskaparen vill veta/höra? Och vad du sa var ju rent trams, så skriv något vettigt eller ingenting alls.

det är inget trams, jag lovar! dock har jag inte hunnit utveckla något grafiskt gränssnitt ännu under operativsystemets 10 minuter långa utvecklingsstadium.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

professorn: jag vet vad du menar...... fick iden där i från.

akn3:lol....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
det är inget trams, jag lovar! dock har jag inte hunnit utveckla något grafiskt gränssnitt ännu under operativsystemets 10 minuter långa utvecklingsstadium.

Herregud. Visa något från det då om du nu gjort något? (Som jag f.ö inte tror för fem öre )

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Herregud. Visa något från det då om du nu gjort något? (Som jag f.ö inte tror för fem öre )

okej. jag har inte gjort ett skit, sorry att ja ljög

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

hur svårt kan det vara att skriva ett os i tex, java ,c++ eller "html liknade språk".
html liknade språk:
"
<gex><gex-fig>
<run>
<commando "xt"=exit>
<commando "lc #"= run #>
<commando "rb=rebot>
"
gex commando fil.....
hahahahhahahaahhaaha.
(skrev ett för några år sedan såg ut som åvan...... fungerade inte, lol, det var når jag dara kunde html och lite c++ och java, nu kan jag inte heller c++ eller java, gjorde 5 filer med 5-20 reder i varje.)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
jag har gjort ett, det heter: Gå och lägg dig.

Tur för dig att jag inte är moderator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Nån som har länken till tråden på 64Bita(killen som hade skrivit stabilt skrivstöd till NTFS m.m. för nåot/några år sen)? Ni vet vilken jag menar om ni känner till den

Jasså? Låter intressant, trodde inte det hängde så pass seriösa personer på 64bits.se, detta måste omedelbart undersökas! Ska se om jag hittar tråden.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Sök på BiOS i unixdelen på 64-forumet. Har för mig att tråden heter nått i stil med "Hur stort är ditt största program?".

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av root
Sök på BiOS i unixdelen på 64-forumet. Har för mig att tråden heter nått i stil med "Hur stort är ditt största program?".

För alla lata: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=5780&highlight=bio...
Tråden är nästan ett måste att läsa. Ska själv läsa den en gång till nu. Jag låg dubbelvikt av skratt när jag läste den första gången.

Permalänk
Medlem

det, börjar gå off topic.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett, det såg ut ungefär så här:

Hello World!

Tveksamt om det räknas, men ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

En kompis till mig skriver ett riktigt OS till Sparc-arkitekturen som exjobb, har hållit på i nästan 3 år. Är någon seriöst intresserad, hör av er, annars skippa skitsnacket.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
En kompis till mig skriver ett riktigt OS till Sparc-arkitekturen som exjobb, har hållit på i nästan 3 år. Är någon seriöst intresserad, hör av er, annars skippa skitsnacket.

tufft är det körbart?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur långt han har kommit, men jag skulle tro det. Det har många av de features som ett riktig OS har, virtuellt minne, hårdvaruabstraktion etc, jag ska se om det finns mer lättillgänglig info någonstans.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

vore kul att få reda lite om processen os:et har gått igenom

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Ulvenstein: grynt! kolt..... 3 år puuu.... når det är färdigt är det ett fu värdigt os......
när det blir färdigt skulle det vara kolt att ha.

Jonte: on det inte dehövet ett "stöd os" som det körs på, ja.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Jag håller på med ett för x86.. PeOS kallar jag det
Har hållt på med det i snart ett år, har stöd för FAT12/16/32, disketter, Hårdvaruabstraktion, virtuellt minne, pmode, multitasking, processer och trådar med mera.
har en liten sida:
http://phonic.ath.cx/~peos/

Har inte släppt någon version än, men det är bara en sak kvar tills första kommer ut. OS:et är inriktat på att vara grafiskt, man ska helt enkelt slippa skriva något. (dock bara konsoll nu )

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Jag håller på med ett för x86.. PeOS kallar jag det
Har hållt på med det i snart ett år, har stöd för FAT12/16/32, disketter, Hårdvaruabstraktion, virtuellt minne, pmode, multitasking, processer och trådar med mera.
har en liten sida:
http://phonic.ath.cx/~peos/

Har inte släppt någon version än, men det är bara en sak kvar tills första kommer ut. OS:et är inriktat på att vara grafiskt, man ska helt enkelt slippa skriva något. (dock bara konsoll nu )

Inte för att jag tror att du inte är bra på att programmera, men jag måste bara fråga. Haricots säger att det som står i planeringen för PeOS inte går att göra på så kort tid. Så kan någon annan än petrusss och Haricots svara på om det går eller inte?

Citat:

PeOS planering:

0.2: (~3 veckor)
* Skriva till filsystem och filer
* Skriva om schedulern, signaler med mera.
* ELF-stöd
* Drivrutiner som program

0.3: (~4 veckor)
* Hårddiskstöd
* CD (kanske)
* VESA

<-- SOMMARLOV! -->

0.4 och 0.5: (~5 veckor)
* Stora buggfixar
* PCI enumeration
* Configs mer avancerade
* Grundläggande GUI, fönster, knappar, listor etc.
* Terminalprogram, t ex aterm.

0.6 (~6 veckor)
* Networking, TCP/IP

<-- paus, skriva en ircklient -->

0.7 (~3 veckor)
* Ljud

0.8 (~5 veckor)
Uppsamling del 1
* Utökning av networking, UDP etc
* Extfs

0.9 (~1 vecka)
Uppsamling del 2
* stora buggfixar

1.0 (~7 veckor)
* Nytt GUI

November-december är det nu!

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Inte för att jag tror att du inte är bra på att programmera, men jag måste bara fråga. Haricots säger att det som står i planeringen för PeOS inte går att göra på så kort tid. Så kan någon annan än petrusss och Haricots svara på om det går eller inte?

Tänk på att det är en hel sommar i mitten, vilket betyder att jag kan mixtra dag och natt
Dessutom har jag glömt PS/2 mus

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Vad använder du för algoritm på dispatchern? Och vad skriver du i för språk?

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Vad använder du för algoritm på dispatchern? Och vad skriver du i för språk?

Vanlig round robin.
C och lite inline asm.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul att pilla på ett eget litet OS, men det är lite jobbigt att komma igång.

Set skall bli kul att se vad det blir av PeOS, jag är dock lite tveksam till planeringen, men vad vet jag. Lycka till.

Permalänk
Medlem

petrusss:
det värkar grymt bra. du behöver inte ett så avanserat grafisk desktop... typ bara en bild som backgrund. och en knapp tör att få upp en "start meny" och en knapp för ett terminal fönster eller något.
edit: petrusss:
glöm inte att man kanske inte vill ha ett grafickt gränssnitt. så gör 2 versoner, "basic" and "complet"

var ladar man ner det?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

petrusss: Ska du skriva en helt egen TCP/IP-stack eller ska du låna kod från andra OS? Det kommer ta sin tid, efter vad jag har hört.

När det gäller 64bitstråden, funderar också på att läsa den en gång till. Grabben blev totalägd av IcePic

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
petrusss: Ska du skriva en helt egen TCP/IP-stack eller ska du låna kod från andra OS? Det kommer ta sin tid, efter vad jag har hört.

När det gäller 64bitstråden, funderar också på att läsa den en gång till. Grabben blev totalägd av IcePic

Jag skriver allt själv, och jag tror att networking egentligen kommer ta längre tid än det jag satte ut..

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rdj
För alla lata: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=5780&highlight=bio...
Tråden är nästan ett måste att läsa. Ska själv läsa den en gång till nu. Jag låg dubbelvikt av skratt när jag läste den första gången.

den tråden är ju underbar! så grymt skönt när IcePic går på högvarv

petrusss utalan påminde lite om den killen i tråden

edit: innan man såg sidan osv med screenshots mm...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Jag skriver allt själv, och jag tror att networking egentligen kommer ta längre tid än det jag satte ut..

Skulle inte du kunna sätta upp en OS-tutorial för alla som är lite sugna på att skriva eget?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com