Garantitiden är rena bluffen ?

Permalänk

Garantitiden är rena bluffen ?

Är det inte lag på att alla nya produkter har garanti i 2 år?
Skulle skicka tillbaks en trasig grej till Datorbutiken och det står :
OBS- varan måste returneras 1 år efter fakturadatum.
Mitt fakturadatum är 2003-04-23 ..TYPISKT :/

Det är ju skit det här med bara 1 års garanti , det borde vara 2 minst !..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du hade ju alltid kunnat skicka iväg det idag och hoppas på att dom räknar på datumet du skickat iväg paketet.. alternativt skylla på att du postat det innan och att Posten var slö.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Garanti i sig finns det väl vad jag vet inga lagar som rör. Det är upp till tillverkaren att välja hur lång garantitid man "vågar ha".
Däremot finns det ju lagstiftning om "ångervecka", öppet köp etc!

Permalänk
Medlem

Det är bara 2 års garanti om du kan bevisa att det var fel på varan då du fick den typ(tror det är så)
Kolla på konsumentverkets hemsida. Där står allt sånt där.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Re: Garantitiden är rena bluffen ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacey@md
Är det inte lag på att alla nya produkter har garanti i 2 år?
Skulle skicka tillbaks en trasig grej till Datorbutiken och det står :
OBS- varan måste returneras 1 år efter fakturadatum.
Mitt fakturadatum är 2003-04-23 ..TYPISKT :/

Det är ju skit det här med bara 1 års garanti , det borde vara 2 minst !..

Eftersom varan gick sönder innan garantitiden gick ut ser jag inte riktigt ditt problem?

Permalänk

Re: Re: Garantitiden är rena bluffen ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Eftersom varan gick sönder innan garantitiden gick ut ser jag inte riktigt ditt problem?

mm det är så jag tycker det borde va
Men de är så jävla dåliga db asså...

3. Bifoga samtliga till komponenten hörande drivrutiner, manualer, kablar, ev mjukvara etc. Bifoga även kopia av originalfakturan. OBS! Varan skall vara oss tillhanda innan garantitidens utgång! Garantitiden räknas från fakturadatum

Ahhhrrrhhg

Visa signatur
Permalänk

Här kan du läsa om garantier

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Hedersmedlem

Det är den 22:e idag. varför inte göra en returanmälan innan tiden går ut?

edit: jag är dum

edit2: tråd flyttad, passar bättre i >Konsument - Butiksguiden

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

det är den 22:e idag.

Visa signatur

det var sent och jag var trött

Permalänk
Medlem

1. Du har 6 månaders garanti, men reklamationsrätt upp till 2 år.
2. Om du hinner göra en returanmälan innan garantitiden gått ut så kommer dom inte bråka på datorbutiken (har snackat med deras kundtjänst).
3. Datorbutiken vill inte ta hand om reklamationsärenden, utan hänvisar till diverse serviceställen. Jag tror inte detta är lagenligt, men det är knappast värt att bråka om saken. Du har fortfarande reklamaitonsrätt, så gå direkt på pudelns kärna istället.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk

okay har reklamerat nu iaf !

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Garanti i sig finns det väl vad jag vet inga lagar som rör. Det är upp till tillverkaren att välja hur lång garantitid man "vågar ha".
Däremot finns det ju lagstiftning om "ångervecka", öppet köp etc!

Du verkar vara haj på detta, berätta gärna mer om lagstifningen som handlar om öppet köp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han är inte alls speciellt haj på det, det finns visst lagar om garanti...t.ex. så måste man numera även som privatperson ge 6 månders garanti vid försäljning (även begagnat)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vart har du fått ifrån att man som privatperson måste ge 6 månaders garanti på någonting begagnat som säljs? Länk eller källa tack.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Direkt saxat ur ingressen på konsumentverkets sida om Garanti:
"Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

Enligt konsumentköplagen ska man dock _alltid_ ha två år på sig att reklamera varor som varit defekta från leverans/tillverkning, vare sig man har garanti på dem eller inte!
Detta gäller alltså även när eventuell garantin har gått ut, men om den gått ut är det du som köpare som måste bevisa att skadan/defekten uppkom innan du köpte varan.

Källa:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?IngCatego...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Läste du lite längre ner så hittade du:

Citat:

Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen gäller bara när du köper av en affär, inte av en privatperson.

Permalänk
Medlem

fred302: missade du plusavsnittet när dom gick på loppisar och frågade "Du vet att du måste lämna garanti på detta?" typ...

Eftersom att loppmarknader räknas som ordnad försäljning så tillämpas inte samma regler som om du köper av privatpersoner... Så i vissa fall gäller det även om du köper från privatpersoner..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
fred302: missade du plusavsnittet när dom gick på loppisar och frågade "Du vet att du måste lämna garanti på detta?" typ...

Eftersom att loppmarknader räknas som ordnad försäljning så tillämpas inte samma regler som om du köper av privatpersoner... Så i vissa fall gäller det även om du köper från privatpersoner..

Synd... Jag missade det.

Och hur ofta får man kvitto från en loppis? Det kvittot är väl inte ens värt papperskostnaden eftersom den som säljer kan ju skriva vad som helst på det. Man kollar ju inte direkt leg på den man handlar ifrån... (Om man nu ska vara lite paranoid)

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Jag såg inte det programmet nej.
Och det är mycket möjligt att de likställer loppmarknad med affär/näringsidkare. Loppmarknad är väl att likna vid kommissionsförsäljning.
Men å andra sidan ingen nämde loppmarknad tidigare i tråden.

Men det ger fortfarande inte en privatperson som säljer en begagnad pryl via nätet tex en skylldighet att ge sex månaders garanti.
Dock gäller fortfarande att fel som fanns vid försäljningen kan du klaga på och i vissa fall häva köpet. Men det har funnits hela tiden.

Permalänk
Medlem

fred302: det har du rätt i

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Myndigheterna håller förövrigt på att undersöka om privatpersoner som säljer mycket/regelbundet på t.ex. auktionsajter, ska kunna likställas med företag. Det skulle innebära att konsumentköplagen även skulle vara gälla de personerna.

Bakgrunden är att det misstänks att företag låtsas vara privatpersoner för att kringgå konsumentköplagen.

Permalänk

För det första är det precis som många redan skrivit nu mer 6 månaders lagstiftad "garanti" när du köper från näringsidkare eller liknande (ej privat person).
Efter det har du reklamationsrätt i ytterligare 18 månader men då gäller det för dig att bevisa att det är ett ursrungligt fel på varan. (SFS 1990:932)

Det finns absolut inte (fast många av någon anledning tror det), någon lag om "ånger vecka" eller "öppet köp". Detta är ett frivillgt åtagande av affären.

När du köper via distans (postorder, telefonförsäljare, dörrförsäljare) har du dock enligt distansavtalslagen 14 dagars returrätt på en vara du köper. Du får då inspektera varan men inte använda den. (SFS 2000:274)