Permalänk

Tycker det känns lite onödigt att förstöra datorn utan anledning. Det är bara att såga et nytt hål där bak för en 80mm fläkt på 7v med utsug. Och så tar du bort isoleringen från baksidan av nätagget. Helst lite från hårddisken också. Du sa ju själv att den inte lät så mycket, vad är då vittsen med all denna ljuddämpning?:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Att du får plats med några mp3or över huvud taget på den där hårddisken efter att ha installerat Windows på den är ju ett mysterium i sig...

Men alla använder inte WinXP som tar upp 3Gb++. Win2k är ett bra alternativ som inte behöver mer än 1Gb för att arbeta stabilt. Fast på en sådan gammal dator så räcker nog Win98 som tar ännu mindre minne. Fast den där disken är för liten för mp3 endå enligt mig om man vill ha en bra shuffle.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

jag har WinXP på en 1,6Gb disk och har 300meg ledigt efter swap... så det tar faktiskt inte _så_ mycket plats

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Det där är inte alls nyttigt för nätagget. Du ser ju ut att ha täppt till både de mindre ventilationerna på sidorna och fläkten. Du borde defenitivt ta bort isoleringen på baksidan av den annars kommer det agget inte hålla länge till.
Hårddisken borde inte heller ventileras genom nätagget då det redan lär vara tillräckligt varmt. När du har haft datorn på i några timmar så lär det vara en rktigt hög chassi-temp då värmen från CPUn stannar i chassit, plus att fläkten från agget inte kan blåsa ut den varma luft som kommer därifrån.

Sött på utsidan, men rena tortyrkammaren på insidan.

du har inte en server hemma va? iaf inte byggd av delar som inte är av senaste modell?

när man bygger en sån brukar man prioriter ljunivå, framför hur flatlössen som gnager kabel har det..

temat handlar lite mer om, "skiten tuggar tills den brinner upp, primärburken är ändå gammal nog att bli server vid det laget"

så det man gör är att göra skiten dötyst och låta den lida, den mår inte så dåligt av det.. det är ju trots allt inte top-of-the-line-grejer..

tillägg: den dör inte bara sådär hursomhelst, grejerna höll för definitivt mer påfrestningar förr.. hur många datorer har inte sålts med enbart en nättagssfläkt som ventilation, och inte sällan 60mm dessutom..

Permalänk
Medlem

till att börja med så är en gammal 6 Gb seagate på 5400rpm inte mycket att bli rädd för ....den blir i princip aldrig varmden förbrukar nog inte mer än 6-7 watt och då blir kanske 3 watt värme..... det är inte ens i närheten av skadligt, nätagget blir inte direkt hårt belastat det heller och fläkten kan ju fortfarande blåsa ut luften, kan min inte ha det så så kan min ju inte ha datorn nära väggen heller, och inte för att tala om cpu, hur varm blir en gammal K6, nä just det , chassit leder ju ut tillräckligt med värme ändå.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Mr. Bravo, alltså fläkten är inte alls tilltäppt, jag har en grej där bak som gör att luften måste ta en omväg så - liksom ljudet. Det är ett 100wattsnätagg som nästan går att köra passivt så det är rätt lugnt. Cputempen är rätt lugnt med - bra fläns och en 60mm fläkt på det serru.

Det är alltså inga problem med temperaturen.

Det är inga problem med utrymmet, har win2k3 på typ 1GB och winamp + abyss webserver tar inte så mycket Det blir minst 4.5GB ledigt - och det är många timmar mp3. Skulle jag nu behöva mer plats så kan jag bara lägga det på någon annan dator i nätverket.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Man kan ha massor av timmar om man har sjukt låg bitrate på låtarna. Skall man sända dom i en radio spelar det ju ingen roll men skall man ha dom för att lyssna på musikanläggningen hemma duger inget mindre än 256 i bitrate. Helst högre ... Jämnför gärna själv mellan en 128 och en 256 bitrate fil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
du har inte en server hemma va? iaf inte byggd av delar som inte är av senaste modell?

när man bygger en sån brukar man prioriter ljunivå, framför hur flatlössen som gnager kabel har det..

temat handlar lite mer om, "skiten tuggar tills den brinner upp, primärburken är ändå gammal nog att bli server vid det laget"

så det man gör är att göra skiten dötyst och låta den lida, den mår inte så dåligt av det.. det är ju trots allt inte top-of-the-line-grejer..

tillägg: den dör inte bara sådär hursomhelst, grejerna höll för definitivt mer påfrestningar förr.. hur många datorer har inte sålts med enbart en nättagssfläkt som ventilation, och inte sällan 60mm dessutom..

Jo, men hur mycket tror du den datorn låter? Jag tror fortförande all den ljud-dämpningen är en aning overkill.
Och jag förstår fortförande inte vittsen med att offra en fullt fungerande dator varesig den är gammal eller modern. Fungerar den så finns det alltid någon sorts funktion den kan fylla. Så att låta den lida för att den är så gammal är ju ett riktigt löjligt påstående.

Och jo, det är klart att den helt plötsligt kan lägga av vid dessa mer eller mindre extrema förhållanden. Äldre dator-prylar är inte tåligare, det är det att dom inte blir lika varma. Men när dom väl blir det så dör dom ganska lätt. Jag har själv ett antal års erfarenhet av hur lätt dessa äldre datorer kan lägga av, så jag tvekar inte på mina ord.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jo, men hur mycket tror du den datorn låter? Jag tror fortförande all den ljud-dämpningen är en aning overkill.
Och jag förstår fortförande inte vittsen med att offra en fullt fungerande dator varesig den är gammal eller modern. Fungerar den så finns det alltid någon sorts funktion den kan fylla. Så att låta den lida för att den är så gammal är ju ett riktigt löjligt påstående.

Och jo, det är klart att den helt plötsligt kan lägga av vid dessa mer eller mindre extrema förhållanden. Äldre dator-prylar är inte tåligare, det är det att dom inte blir lika varma. Men när dom väl blir det så dör dom ganska lätt. Jag har själv ett antal års erfarenhet av hur lätt dessa äldre datorer kan lägga av, så jag tvekar inte på mina ord.

Jisses, du har ju inte ens sätt exakt hur den är gjord? Ingen komponent är ens speciellt varm. Hårddisken ligger runt 35-40c och nätagget något sådant också. Allt går svalt och fint, så du kan sova lugnt om nätterna Mr. Bravo

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kostade den där lådan bara 750 kr? Trodde inte att man kunde få tag på 19"-lådor så billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaufmann
Kostade den där lådan bara 750 kr? Trodde inte att man kunde få tag på 19"-lådor så billigt.

Det är korrekt - billigt

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv

Vilket ljuddämpningsmaterial har du använt....? Ser ut som det som finns att köpa på Biltema...