Permalänk
Medlem

Dumma temperatursensorer

Ja, mitt moderkort (ASUS A7N8X Deluxe) har en sensor som visar betydligt fel (kanske är dioden i processorn?), den visar 80 grader oclockat. Visst, det är ju inga problem eftersom temperaturen inte ligger där, men när det visar sig att den automatiska avstängningen kör via den sensorn så blir man ju lite butter. Jag kan inte köra ens orginalclock med 1.75VCore utan att den går över 100 grader och stänger av strömmen.
Detta utgör ganska stora problem om man vill överklocka, jag har kommit upp i 2.05GHz med 1.65VCore, men sen har det samlats lite (ja, lite) damm och så blir den mätaren för varm.

Så, finns det något sätt man kan höja gränsen för sensorn, minska sensorns värde eller helt enkelt slå av mätaren?

Sen en ytterligare fråga, om vattenkylnignen börjar läcka i datorn så någon krets kortsluts, går jordfelsbrytaren/proppen i huset eller är det bara nätagget som ryker?

Permalänk

Om man har pa bade mbm och asus probe blir det en konflikt sa att temperaturen dubblas.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

BIOS visar samma temperatur.
Och jag stänger av ASUS Probe när jag startar Speedfan. För övrigt så visar Speedfan två stycker temperaturer, en på runt 40-50 och en på 80+.

Det skumma är också att den som är på 80+ ökar väldigt mycket (8 grader) när jag startar ett program och en sekund senare så är den på 80 igen, den verkar visa väldigt fel.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem på mitt asus moderkort, det löste sig med en bios flash. Inte säkert att det gör det för dig men det kan juh vara värt ett försök...