Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar?

Jag skulle vilja kunna köra dubbla skärmar till min dator och på något sätt, kanske snabbkommando hoppa över mellan de olika skärmarna, och kunna köra en i taget. Vill ha olika saker igång samtidigt på de olika skärmarna.

Använder Win-XP pro
Jag kör med 2.66 intel p4 och 1024 ddr-DIMM minnen, så det borde räcka.

Finns det någon bra lösning till detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Permalänk

Har du ett grafikkort med dubbla vga-utgångar så finns det inbyggda funktioner i xp som fixar biffen åt dig

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Jo jag kan koppla två skärmar till kortet! Var fixar man sånt i XP då?

moderkort: GIGABYTE SINXP-1394 SIS655 4DDR-DIMM 1AGP8x SATA RAID Audio GB-LAN
processor: Intel Pentium 4 Northwood 2.66GHz 512Kb 533MHz
minnen: 2st Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz
grafikkort: GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR TV-out DVI Retail AGP
ljudkort: Creative SoundBlaster Audigy Player Firewire bulk PCI
skärm: Samsung 957DF 19"
(skärm2: gammal 15tum)

Permalänk
Medlem

Köp en sån där "omvandlare" så sätter du den på DVI(de vita uttaget) så kopplar den om till vga, så vipps så kan du trycka i 2 skärmar

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Men jag kan redan koppla in två skärmar, jag vill bara kunna ha två olika "arbetsbord" och kunna hoppa mellan dem med ett vist kommando typ "Ctrl + Alt + 2" och "Ctrl + Alt + 1" eller liknande. Sen vill jag kunna koppla bort den ena då jag spelar spel mm.

Permalänk

Men han hade väll redan 2 stycken vga.. då behöver han ju ingen omvandlare!

Angående inställningarna i xp har jag inte så koll på det och eftersom jag sitter vid min bärbara nu så kan jag inte kolla eftersom den har speciella IBM shit menyer och sånt..

Men kolla på.. Bildskärmsegenskaper(högerklick på skrivbordet/egenskaper)/inställningar/avancerat/ och sen är det olika för olika grafikkort.. men du bör hitta det där om det är rätt.

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Ok jag testar så gott jag kan, om det är någon som redan använder två skärmar på det sätt jag försöker, kan ni ju kanske säga hur ni gjorde, nu ska i alla fall jag göra ett försök!

Permalänk

Säg hur det gick ;D

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta funktionen. Jag har dock hittat till en stor meny från Geforce men det är mest bara en maassa inställningar. Jag har ännu inte kopplat in den andra skärmen, kanske måste jag göra det för att få fram de inställningarna!

Permalänk

Svar: JA! ... hur hade du annars tänkt att få bild på den?

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Kolla vid tv-outen. Du ska ha TWINVIEW, inte klona eller sträcka eller nåt sånt. Då är det bara att dra musen imellan skärmarna, men om man spelar så spelar man på en, inga problem alls.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag kom på ett litet problem, det är så att den gamla skärmen inte kör i högre än 65Hz tror jag, finns det någon möjlighet att köra dem i olika uppdateringshastigheter? Min 19tum kör bra i 75Hz och jag skulle vilja ha den så, måste jag dra ner den till 65Hz eller kan jag köra olika?

Permalänk
Medlem

Man kan köra två olika upplösningar och uppdateringshastigheter. Jag kör på 1280x960@100Hz på min 19" och 1024x768@85Hz på min 17" och det funkar bra.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jo jag har lyckats köra dem i olika upplösningar nu, men när jag testade att köra film i fullscreenformat så började det lagga som bara den. Har aldrig varit med om att det gått så segt. Brukar det göra det? Är det några inställningar som ändrats då jag kopplade in den andra monitorn? Vad tror ni kan ha orsakat lagget? Hur kan man få det att flyta igen?

Vad har du för upplösning när du kör i de frekvenserna? Vad har du för prestanda?

Permalänk
Medlem

Jag skrev ju vad jag har för upplösning och frekvens. Jag kör med ett ATI-kort och har ingen som helst prestandaförsämring.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Lånar den här jättegamla tråden, istället för att skapa en ny.
Det jag undrar är om det funkar att typ ha olika saker på 2 skärmar.

Har kört med 2 skärmer, antingen då med sträckning, och sen manuellt lagt olika saker på varsin sida, typ wmplayer till vänster och iexplorer till höger. Men så fort det kommer en dialogruta så hamnar den ju i mitten. Jäkligt jobbigt.
Sen undrar jag också då om det kan funka att man kör spel på ena skärmen och ssen skrivbord på den andra, och ha typ wmplayer där.
Se i singen för lite hårdvara.

Vore väldigt tacksam för svar, även om det inte skulle funka att göra så, för då slipper jag undra.

Tack på förhand.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Givetvis funkar det att ha olika saker på de två skärmarna annars så är det ju ingen mening med det. Du måste ju välja att utöka skrivbordet till den andra skärmen i bildskärmsegenskaperna. Finns även en program som heter UltraMon som är bra att ha om man skall köra flera skärmar, kan t.ex. ha olika bakgrundsbilder på skärmarna och andra bra inställningar.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ok, det låter bra.. Som sagt lite jobbigt när typ dialogrutor hamnar i mitten av 2 skärmar.. Måste man flytta på dom för att se vad det står..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomten is no man
Köp en sån där "omvandlare" så sätter du den på DVI(de vita uttaget) så kopplar den om till vga, så vipps så kan du trycka i 2 skärmar

Vart finns dom att köpa?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Arctic White | ASUS Sabertooth 990FX | AMD Phenom II X4 975 BE 3.60 GHz | Asus Geforce GTX 660 Ti |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Ok, det låter bra.. Som sagt lite jobbigt när typ dialogrutor hamnar i mitten av 2 skärmar.. Måste man flytta på dom för att se vad det står..

Kolla i nview-egenskaperna. där kan man välja var man vill att dialogrutor ska hamna.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Lånar den här jättegamla tråden, istället för att skapa en ny.
Det jag undrar är om det funkar att typ ha olika saker på 2 skärmar.

Har kört med 2 skärmer, antingen då med sträckning, och sen manuellt lagt olika saker på varsin sida, typ wmplayer till vänster och iexplorer till höger. Men så fort det kommer en dialogruta så hamnar den ju i mitten. Jäkligt jobbigt.
Sen undrar jag också då om det kan funka att man kör spel på ena skärmen och ssen skrivbord på den andra, och ha typ wmplayer där.
Se i singen för lite hårdvara.

Vore väldigt tacksam för svar, även om det inte skulle funka att göra så, för då slipper jag undra.

Tack på förhand.

Ett annat tips är att sätte i ett gammalt PCI-grafikkort om du har det liggandes. Då brukar det inte vara problem med att rutor kommer upp mitt i melland det två skärmarna. Kan du slänga typ WinAMP och sådant på det gamla grafikkortet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag har också blivit insatt i detta ämnet och har lite frågor som jag undrar över..

1. Måste man ha ett kort med 2 skärmutgångar?
2. Måste man då ha twinview på kortet/korten också?
3. Kan man göra så att man har 2 grafikkort installerade istället?
4. Och så undrar jag vad majoriteten som har fler skärmar hur dom har det, 2 grafikkort eller ett grafikkort med 2 utgångar?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CiRcA
Vart finns dom att köpa?

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003874...
Finns säkert på andra ställen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BamseBjornen
Jag har också blivit insatt i detta ämnet och har lite frågor som jag undrar över..

1. Måste man ha ett kort med 2 skärmutgångar?
2. Måste man då ha twinview på kortet/korten också?
3. Kan man göra så att man har 2 grafikkort installerade istället?
4. Och så undrar jag vad majoriteten som har fler skärmar hur dom har det, 2 grafikkort eller ett grafikkort med 2 utgångar?

Tack på förhand

Ett grafikkort med två utgångar, nästan alla grafikkort med lite klass har stöd för dualscreen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BamseBjornen
Jag har också blivit insatt i detta ämnet och har lite frågor som jag undrar över..

1. Måste man ha ett kort med 2 skärmutgångar?
2. Måste man då ha twinview på kortet/korten också?
3. Kan man göra så att man har 2 grafikkort installerade istället?
4. Och så undrar jag vad majoriteten som har fler skärmar hur dom har det, 2 grafikkort eller ett grafikkort med 2 utgångar?

Tack på förhand

1. Ja, man måste ha 2 skärmutgångar på samma kort annars blir det svårt.
2. Nej, det behövs inte men det är ett bra hjälpmedel.
3. Ja, det är ett utmärkt alternativ om man har ett gammalt kort liggandes.
4. Vet ej

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Okej tack för informationen!

Permalänk
Medlem

Hej,
Använder denna tråd jag med, istället för att skapa en ny...
Jag har nu snott syrrans skärm för att testa det här som många snackar om, spel på ena skärmen och WinAmp på andra... eller nåt
hursomhelst så har jag kopplat den ena via VGA-porten på mitt Ati Radeon 9800 PRO, och den andra via en VGA-DVI konverterare till DVI-porten. Felet är det att jag ser samma bild på båda skärmarna! När jag identivierar i Egenskaper för bildskärm står det 1 på båda skärmarna... Hur 'delar' jag på dem? Jag testar med UltraMon nu som Wizard skrev...

EDIT: UltraMon hittar bara 1 skärm.

Visa signatur

_:_