Permalänk
Medlem

Ska börja ge mig in e klocknings världen

Hej

Har tänkt mig att lära mig klocka cpuer. Undrar om det finns någon bra guide till en 1.8 p4. Där det ska stå grundligt hur man gör.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man klockar en 2100+ troughbred på bästa sätt?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protozo
Någon som vet hur man klockar en 2100+ troughbred på bästa sätt?

Bra svar...

Har ni kollat i FAQ som finns högst upp bland trådarna ?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hittar inte fbs inställningen i biosen!

Permalänk
Medlem

hade det varit bättre att skapa en ny tråd om det eller ?

det är fortdarande samma topic........:/

Ja, jag har själkklart kollat topic, har även testat att klocka lite, men så fort jag startar en 3D applikation så hänger sig datan, även om jag endast klockat några mhz .....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protozo
hade det varit bättre att skapa en ny tråd om det eller ?

det är fortdarande samma topic........:/

Ja, jag har själkklart kollat topic, har även testat att klocka lite, men så fort jag startar en 3D applikation så hänger sig datan, även om jag endast klockat några mhz .....

aa men jag söker neewbee hjälp du kan redan klocka lite inte jag

Permalänk

karim: är det en "siba-dator" eller en dell eller liknande? då går det nästan aldrig att överklocka
Protozo - vilken spänning har du till processorn, klarar minnet memtest efter överklockningen?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Läs manualen står där hur du hittar

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Nä det e ingen siba dator. En kille har byggt ihop den åt mig.

Permalänk

ok.. (först kan du ta och förstå att dom inte skriver "FSB" i menyn, men det heter något typ "systembuss" eller "processorbuss")
sen finns det flera saker du kan göra:
a) gå in i bios och leta... gissa vad som är vad osv... seedan jämföra med faq och så vidare.... så länge du inte sparar inställningar när du går ut riskerar du inte "förstöra"/ändra något
b) komma på några moderkorts reviews där dom har bilder på bios och beskriver lite kort inställningarna (finns vissa på swec, kan vara utförligare på andra ställen... men i slutändan kommer du ändå gå vidare till pounkt "a", förhoppningsvis med mer kunskap än annars
c) läsa överklockningsguider på bl a overclockers.com och sedan gå till antingen punkt B (om du är riktigt osäker på dig själv) eller gå till punkt A för att sedan gå till punkt D: överklocka
(om du har ett inteltillverkat kort kan du inte ändra FSB, men bygda av andra på intel-chipset går bra)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag har originalspänning och om minnena klarar memtest vet jag inte, har inte testat, vet inte vad det är

Du får hemskt gärna berätta

Vad är det som ska ändras på bilden? Jag har testat men den går inte ens att starta med över 1900 mhz.... startar jag en 3d applikation hängder datan sig... behövs mer spänning?
Om så är fallet, behövs det mkt? Så den blir GROVT varmare eller handlar det endast om ett par grader?

http://www.freewebs.com/sweclock/clock.gif

Permalänk
Medlem

Re: Ska börja ge mig in e klocknings världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karim
Hej

Har tänkt mig att lära mig klocka cpuer. Undrar om det finns någon bra guide till en 1.8 p4. Där det ska stå grundligt hur man gör.

Är det en Northwood eller en Willamette du har?

Jag har kommit upp i 3.0GHz med min P4 2.0A Northwood.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

Protozo - VCore på 1,75V betyder att det är en processor baserad på Palomino-kärnan, dom klockar inte särskilt bra....
för att få den stabil vid högre hastighet så får du höja processorspänningen (så länge du kan kyla den ska inte ens 2V vara någon större fara - kolla när den blir stabil)
när man höjer spänningen gåtr temperaturen upp rätt snabbt, men under 55 i fulload är helt ok

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ska börja ge mig in e klocknings världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Är det en Northwood eller en Willamette du har?

Jag har kommit upp i 3.0GHz med min P4 2.0A Northwood.

Det är en northwood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Protozo - VCore på 1,75V betyder att det är en processor baserad på Palomino-kärnan, dom klockar inte särskilt bra....
för att få den stabil vid högre hastighet så får du höja processorspänningen (så länge du kan kyla den ska inte ens 2V vara någon större fara - kolla när den blir stabil)
när man höjer spänningen gåtr temperaturen upp rätt snabbt, men under 55 i fulload är helt ok

Det gör den redan ...... :/