ATi Radeon X800 XT Platinum

Permalänk

ett X800XTPE vill man ju ha fast o andra sidan X800PRO är inte fel det heller speciellt om man kan öka fps:en och annat tjafs i FC och kommande spel niceeeeee

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Och jag fortsätter att störa mig på alla som är sketglada över att ATi:s kort är bättre, det är fan ingen logik i att vilja att det ena företaget har bäst hela tiden. Det vore som jag påpekat många ggr förr bättre om det växlade jämt mellan dem och de "turades om" att vara bäst.

Det heter konkurrens och gagnar oss konsumenter.

Håller med!

Sen köper jag det kortet som är bäst på marknaden, oavsett tillverkare. Får se vilket det blir sen då när man ska kasta ut sitt 9800XT

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tror att Nvidia kommer att kamma hem detta i slutändan. Ioch med ps 3.0, och massa annat godis, och att vi snart får DirectX 9.0c, så tror jag helt klart att nvida kortet blir bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej

Jag tycker att Gamersdepot gjort en bra sammafattning.

Only time will tell if leaving out SM3.0 was a poor choice by ATI in favor or raw power. Even though we’ve heard mixed reviews, You can be assured that if NVIDIA can sell enough NV40’s, publishers will start being more forceful in making sure games support it – after all, both developers and publishers want their respective games looking and playing the best of a wide variety of PCs.

If you want a hotter card that requires more power and doesn't perform as well under most benchmarks, just for the sake of SM3.0 then go ahead and snag a 6800 Ultra - If, however, you want the most insanely powerful graphics solution for games of today, runs cooler, works with "normal" power supplies then ATI has your mealticket.

Här finns även 9700 pro med i benchmarken,
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2044&p=11

PS3 kommer att bli Nvidias köpargumet men läser man på lite så inser man snabbt att PS3 inte direkt ger mycket mer än PS2.

/7of9

Permalänk
Medlem

Läser man kommentarerna här så får man ju lätt för sig att ATi krossar nVidia - men så är ju verkligen inte fallet.

Vare sig ni vill det eller ej så är även nVidias kort äckligt bra.
Man blir ju minst sagt less på allt skitsnack.

Kul att även ATis kort var såpass bra, den största fördelen är strömförbrukningen tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jädrar va nice!! Riktigt dreglar över specsen

Radeon X800 XT Platinum.

:: R420-grafikprocessor
:: Sexton (!) pixel pipelines
:: 520 MHz kärna
:: 560 MHz GDDR3-minne (1120 MHz effektiv minnesfrekvens)

Får bli ett sådant efter sommarn

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

Jag skulle verkligen vilja se ett DOOM 3 test då X800 serien ska kunna fungera som ett 32*0 kort om AA är påslaget, det skulle kunna ge en rejäl ökning i prestanda då DOOM 3 drar stor nytta av ovan nämnda "funktion".

Fast nu presterade x800an inte så sjukt bra i opengl spel så som quake3, och då Doom3 ska använda OpenGL så återstår det att se hur det kommer stå mellan de olika korten i doom3.

Permalänk
Medlem

Ja, nvidias kort dominerar i alla opengl-spel. Och är det självklara valet när man kör linux. Jag tror jag skulle välja ett nvidia om jag nu skulle köpa något av korten.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Med det du har i sig. lär varken 6800 eller X800 vålla några som helst problem att driva.

Vad bra

Permalänk

Väntar på 6800UE

Permalänk
Medlem

Jag ska till Kina i sommar korten kanske e billigare där... får hoppas det nån som vet hur mycket billigare det är?

Visa signatur

<huhmz> råkade nyss tappa in en skål popcorn i min p75a...ett av popcornen maldes ner av cpu fläkten och sen dog datorn...
_________________________
<David>Linux = 100% MICROSOFT FREE = CRAP FREE = PURE

Permalänk
Avstängd

Jag gillar ATi's nya SMARTSHADER HD riktigt mycket!

Läs mer HÄR om det.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att Nvidia ger ut en 6900 srie som piskar X800 XT,

Visa signatur

AMD 64 3000+ Newcastle - ASUS K8V-X - Kingston 1536 DDR PC3200 - 840 gb - Leadtek 6600GT - WinXP pro SP2 -8Mbit- [K800i] [DS970]

Permalänk
Medlem

Som ett troget ati fan så kommer man ju solklart köpa detta kort = )

Visa signatur

Orkar inte skriva in mitt system ....

Permalänk
Medlem

jag är väldigt konfundersam över vilket man ska köra på...

Nvidia-korten har ngn form av video-processor, som skulle snabba upp decodning om jag inte minns fel. Har ATi ngn motsvarighet till denna?

Jag har ju alltid kört Nvidia i hela mitt liv, men nu börjar det svikta... det ska bli mycket intressant, den här generationen.

btw... vad står PS2/3 för?:$

Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk

som grädden på moset så kan man ju bara önska sig ett litet priskrig mellan tillverkarna.

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mustela
jag är väldigt konfundersam över vilket man ska köra på...

Nvidia-korten har ngn form ab video-processor, som skulle snabba upp decodning om jag inte minns fel. Har ATi ngn motsvarighet till denna?

Jag har ju alltid kört Nvidia i hela mitt liv, men nu börjar det svikta... det ska bli mycket intressant, den här generationen.

btw... vad står PS2/3 för?:$

Det är vilken version av Vertex/Pixelshader som kortet har hårdvarustöd för. Läs mer på ATi.com om detta. Där finns väldigt mycket bilder på skillnader med och utan effekter som använder sig av Pixelshaders/Vertexshaders.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

okej thx m8

Priskrig vill vi ha, det gynnar konsumenterna förhoppningsvis:D

Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Säg mig på vilket sätt det är bra för konsumenterna när den ena spottar ut sämre produkter som de hypar till max och därefter blir tvungna att skriva om en massa shaders för spel och bänktest bara för att verka konkurensmässiga...?

Ok jag är medveten om din nu, men bara för saken. Det var inte det det handlade om. JA ATi:s kort har bättre prestanda, men det är inte bra för konkurrensen. Och jag förstår inte logiken i att folk bejublar det.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Fast nu presterade x800an inte så sjukt bra i opengl spel så som quake3, och då Doom3 ska använda OpenGL så återstår det att se hur det kommer stå mellan de olika korten i doom3.

lol, presterade inte ATI:s bäst bra i OpenGL? lugnt att det gjorde, men nVidia presterade bättre. Du kan ju fan inte snacka om Q3A. Det är såå ruttet och föråldrat. Vem fan bryr sig om man sitter med 300FPS med ett ATI-graffe jämfört med 400FPS på ett nVidia-graffe? Ingen hoppas jag. I nyare spel byggda på OGL är prestandan desto jämnare.

Jag anser att både nVidia och ATi har lyckats väl med sina grafikkort,men att ATi lyckats bäst. PS3.0 sägs inte ge så mycket, men det återstår ju att se. Tycker inte nVidia kör särskilt "fair-game", då de i princip mutar spelutvecklare med massa stålar för att optimera sin kod efter NV-korten. Fy fan ;)!

nVidia kan gått förlora lite mer mark, för de har råd med det. Dem kan bygga om arktitekturen och pressa gränserna lite mer, sen lansera ett nytt graffe å låta ATi bita i det sura äpplet, om inte dem lyckas pressa fram ett ännu bättre graffe.

ATi kör fortfarande beta-drivisar.. tyckte jag läste att ngn som frågade.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1710.4/

6800 får ju mer i 3dmark 03
x800 xt får mer i 2001

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
IE.. första demon funkade, men inte andra.. men nu funkar det igen.. håller på å laddar ner nu

Tror inte man kan ladda ner två filer samtidigt. Kan vara det som spökade.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoXon2
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1710.4/

6800 får ju mer i 3dmark 03
x800 xt får mer i 2001

Varför överhuvudtaget bry sig om hur många poäng korten får i 3d mark? Det är ju helt oväsentligt. Man köper väl inte ett nytt graffe för att sitta och köra 3d mark hela dagarna?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Varför överhuvudtaget bry sig om hur många poäng korten får i 3d mark? Det är ju helt oväsentligt. Man köper väl inte ett nytt graffe för att sitta och köra 3d mark hela dagarna?

Finns faktiskt jävligt många som gör det. Personligen förstår jag inte mig på dem för det är något av de tråkigaste programmen som finns imo.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
lol, presterade inte ATI:s bäst bra i OpenGL? lugnt att det gjorde, men nVidia presterade bättre. Du kan ju fan inte snacka om Q3A. Det är såå ruttet och föråldrat. Vem fan bryr sig om man sitter med 300FPS med ett ATI-graffe jämfört med 400FPS på ett nVidia-graffe? Ingen hoppas jag. I nyare spel byggda på OGL är prestandan desto jämnare.

Jag bryr mig, eftersom alla spel under *NIX kör OpenGL och då Quake3 är lite av default opengl benchmarken så är det den som man kan gå efter, för även ifall atis drivrutiner blir bättre för de operativsystemet så får de endå stryk i alla spelen under de operativsystemen. Samt att Doom3 kommer skrivas av samma person och det också i OpenGL, och inte allt för många saker har förändrats i OpenGL standarden. Så prestandan i Quake3 mellan korten ger nog en ganska bra bild av hur prestandan kommer se ut mellan korten i Doom3.

Nvidia är bäst på OpenGL, det håller nog även de värsta ATI fanboysen med på, fast då nästan bara Carmack skriver storsäljande spel främst i OpenGL så blir tronen som kung över spelkorten mer jämn mellan företagen, av nvidias och atis förra serie kort så var ju ATI den stora segraren på Direct 3D arenan.

Besides, alla avancerade grafikprogram (maya osv) kör opengl, och då nästa serie av workstationkort (FireGL och Quatro korten) kommer vara baserade på de här chipsen så är OpenGL prestandan viktig för hur de korten kommer slå på marknaden i framtiden.

Don't get me wrong, jag är ingen Nvidia Fanboy, utan kör det bästa på mitt system för pengarna. Just nu bara ett gf4 ti4200 som presterar ganska precis vad jag behöver. Och mitt nästa kort skulle bli ett ATI ifall de lade ner mer tid på just OpenGL prestandan samt drivrutinerna för andra operativsystem, ifall de inte vill jobba på drivrutinerna själv så kan de ju bara släppa alla dokument som behövs för att man ska kunna skriva egna drivrutiner så slipper de ju jobbet på drivrutinerna.

Permalänk

...

q3 har alltid fungerat bättre på nvidias kort ... och den som kolar på hur många poäng man får i 3dmark när man ska köpa nytt grafikkort är dumm i huvet.... Föresten kör jue Nvidias kort med fuskade drivrutiner i testerna.... och ja skiter i om det är beta drivrutiner dom har jue ändå "optimerat" dom

Permalänk
Medlem

om man ska bry sig om 3DMARK kanske de e aktuellt o se i 3DMARK 04 o se vem som vinner

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk

ni som tänker köpa antingen ati eller nvidas nya kort kan ju passa på och sälja sitt 9800pro/xt till mig för en billig penning

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Jag bryr mig, eftersom alla spel under *NIX kör OpenGL och då Quake3 är lite av default opengl benchmarken så är det den som man kan gå efter, för även ifall atis drivrutiner blir bättre för de operativsystemet så får de endå stryk i alla spelen under de operativsystemen. Samt att Doom3 kommer skrivas av samma person och det också i OpenGL, och inte allt för många saker har förändrats i OpenGL standarden. Så prestandan i Quake3 mellan korten ger nog en ganska bra bild av hur prestandan kommer se ut mellan korten i Doom3.

Kör man *NIX är det förstås en helt annan sak. Ska man skaffa sådana här grafikkort och man kör *NIX tycker jag det bara är dumt iofs. Varför? Jo, för att de flesta krävande spel inte finns till *NIX, och om man lyckas emulera spelen lär de inte flyta vidare bra iaf.

Doom 3 får vi se hur det blir. Jag tror det kommer prestera bra på ATi:s grafikkort också, men antagligen bättre på nVidias senaste monster, men endast tack vare det bättre OGL-stödet utan för deras nya Shadow-mekk (minns ej vad det heter just nu).

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Samt att Doom3 kommer skrivas av samma person och det också i OpenGL, och inte allt för många saker har förändrats i OpenGL standarden. Så prestandan i Quake3 mellan korten ger nog en ganska bra bild av hur prestandan kommer se ut mellan korten i Doom3.

Det där är vad man kallar att yra i nattmössan tror jag.
No offense.

Bara för att de använder samma API betyder det inte på långa vägar att de skulle ha något gemensamt vad det gäller prestandarelationer mellan olika grafikkort.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)