Permalänk
Medlem

Kärna 9800

Kollade lite på mitt AIW9800SE innan jag provade det,runt kärnan är det en ram och jag så att på kylflännsen är det en upphöjning,om jag i framtiden vill montera vattenkylning,går det att ta bort ramen,I och med att kärnan är lägre än ramen.Någon som gjort detta

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Den kallas chims, eller likn.
Många har tyvärr lyckats fått med en bit av core när de tagit bort den, så var försiktig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

jag skulle inte rekommendera att ta bort den, jag har min kylare på den (zalman) och den får kontakt (iaf så kan jag överklocka rätt gott) vilket tyder på bra kontakt, du behöver inte oroa dig för shimset, låt det vara kvar.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Såg nu att flännsen bara har kontakt i mitten ej på shimsen,så bör det ju vara en plan yta mellan kärna-Shim,bara att montera vattenkylning med andra ord.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

slipa ner den lite grann annars..

Permalänk
Medlem

Jag tog bort min med en skalpell. Det var inte alls svårt och jag fick mycket bättre kylning efter det. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Ett maze4 gpu går på utan att man måste ta bort shimen, men med endel block måste man tuvärr ta bort shimen eller slipa ner den lite.