Gainward Geforce 6800 Ultra

Permalänk
Melding Plague

Gainward Geforce 6800 Ultra

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Gainward Geforce 6800 Ultra</b></font> <small class="small">torsdag 6 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
Idag lanserade grafikkortstillverkaren Gainward sitt Geforce 6800 Ultra-baserade grafikkort. Eller rättare sagt: värstingversionen av en värsting-GPU. De lanserade två grafikkort idag i Ultra/2600-serien, ett med CoolFX-paketet och ett utan. Båda är så kallade "Golden Sample" vilket betyder att de oftast går att överklocka mer än andra tillverkares grafikkort.<br /><br />Det dyraste och exklusivaste kortet har nog världens längsta namn i grafikkortshistorien: CoolFX PowerPack! Model Ultra/2600 “Golden Sample” och erbjuder en Geforce 6800 Ultra-kärna på 450 MHz "plus" där plus står för att det ska kunna gå att överklocka rejält mycket mer. Det har 256 Megabyte GDDR3-minne som har en effektiv frekvens på 1200 Mhz "plus". Med detta får man CoolFX-vattenkylningspaketet där GPU-block redan sitter monterat. Med tidigare CoolFX-grafikkort har man fått med ett FireWire-kort och även fast det inte nämns i pressmeddelandet antar vi att man får med det, plus Gainwards sedvanliga programvarupaket till CoolFX-grafikkorten.<br /><br />Det grafikkortet som är riktat till den normala användaren som vill ha ett av marknadens snabbaste grafikkort heter PowerPack! Model Ultra/2600 “Golden Sample” och erbjuder en grafikprocessor på 430 Mhz "plus", 256 Megabyte GDDR3-minne samt en minnesfrekvens på 1150 MHz "plus".<br /><br /><I>Gainward Co., Ltd., the leading manufacturer of high performance 3D graphics and home entertainment accelerators, announces that it will be first to market with the world’s most powerful 3D graphics processor board integrating NVIDIA’s 16 pipeline GeForce 6800 Ultra technology on Gainward’s advanced, water-cooled, High-Performance/Wide-BandwidthTM hardware design and next generation driver technology targeting another 20% performance increase.</I><br /><br />Vi har grävt lite när det gäller prisinformation för dessa grafikkort. Det vi fick tag på är att Ultra/2600 med CoolFX-vattenkylningen kommer gå loss på cirka 9000 svenska kronor. Ett mycket saftigt pris. Kortet finns dock inte i lager hos någon återförsäljare i dagens läge så förhoppningsvis sänks priset en aning tills kortet finns i lager.<br /><br />För tillfället finns det inte heller någon information om kortet på <a href="http://www.gainward.se" target="_blank" >Gainwards hemsida</a> men kommer troligen komma upp inom kort.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=280755">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då är det bara att börja spara...

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

höhö vem köper ett gkort för 9 laxar?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Blev visst lite fel där:

"Det har 256 Megabyte 256 Megabyte GDDR3-minne"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne
Blev visst lite fel där:

"Det har 256 Megabyte 256 Megabyte GDDR3-minne"

Tackar. Fixat. Ser dock helst att du skickar mail till mig istället nästa gång!

Mvh Herman

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hemskt pris, men vore saftigt att ha ett sådant kort

Visa signatur

Intel E8500 | Asus P5Q-E | 2x2GB Corsair | Sapphire HD4870 1GB | Tagan 480W

Permalänk
Medlem

Det kortet och en P4 EE eller AMD FX så blir man...

... fattig

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

9000:- det va som tusan. Dom som köper det där kortet kan man räkna på fingrarna (inte många alltså)

men 9000. seriöst finns det nån härinne som skulle punga upp 9000 för ett upphottat 6800 ultra "GS"??

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

mer än vad hela min dator kostat...

Permalänk
Medlem

Människor som har pengar över finns det väl gott om, tillika idioter Vore dock fräckt med en recension.

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan lika löjligt som bensinpriset just nu.

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

Helt sjukt, jag fattar inte hur ett sådant graffekort kan sälja i tillräckligt många upplagor för det skall bli lönt att sätta ihop det, men klart säljer de ett sånt kort så har de väl täckt in tillverkningen av 20 sådana "packet"

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Medlem

jag funderar faktis på att köpa ett sådant kort oavsett om den kommer att kosta mig 9000kr ..
Har man ett bra jobb med bra lön som mig så spelar det inge roll, fast då behöver jag läga undan unge fär 3000kr i månaden så att halva lönen inte går åt att köpa detta kortet..
Ingen som vet om man kan ta detta kort på avbetalning..
Tror att flera skulle köpa detta kort..
Men tänk er avbetalning på 12mån sen när nästa kortkommer ut tar man denna kort på avbetalning det skulle faktis vara ekonomiskt bra att betala en viss summa i månaden istället för allt på en gång..
/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
jag funderar faktis på att köpa ett sådant kort oavsett om den kommer att kosta mig 9000kr ..
Har man ett bra jobb med bra lön som mig så spelar det inge roll, fast då behöver jag läga undan unge fär 3000kr i månaden så att halva lönen inte går åt att köpa detta kortet..
Ingen som vet om man kan ta detta kort på avbetalning..
Tror att flera skulle köpa detta kort..
Men tänk er avbetalning på 12mån sen när nästa kortkommer ut tar man denna kort på avbetalning det skulle faktis vara ekonomiskt bra att betala en viss summa i månaden istället för allt på en gång..
/landy

Att köpa ett grafikkort som kostar 9000:- i dagens läge är väldigt dumt enligt mig. Om man bestämt sig för att köpa ett grafikkort med vattenkylning och stort programvarupaket finns visserligen det bara detta grafikkort, men om man behöver "spara" för att köpa det kan man lika väl spara hälften av tiden och köpa ett Radeon X800 XT istället.

Skulle endast kunna tänka mig detta grafikkort ifall jag var ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Men som sagt jag är ekonimiskt oberoende och är , det senaste tekniken freak , men jag skulle inte tveka på att köpa detta kort om det är bra överklockning förmåga men jag vill se tester får se vilket kort är bäst när fler tillverkare läpper sina kort..
Synd att staten tar så mycket skatt av mig bara .. Vill vara ännu rikare...
/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Men som sagt jag är ekonimiskt oberoende och är , det senaste tekniken freak , men jag skulle inte tveka på att köpa detta kort om det är bra överklockning förmåga men jag vill se tester får se vilket kort är bäst när fler tillverkare läpper sina kort..
Synd att staten tar så mycket skatt av mig bara .. Vill vara ännu rikare...
/landy

Jo men det är skillnad på att köpa det dyraste och köpa det smartaste, ur alla aspekter. Bara för att ett kort är svindyrt betyder inte det att det automatiskt är bättre än ett kort som kostar hälften.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nä men i detta fall så har detta kort mer möjligeter än dom andra eller stämmer det inte ...
Men man får se om jag köper detta så kan jag ju skicka kortet till er för att testas om du vill ..
/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

9000:- för ett grafikkort som är omsprunget inom ett halvår å omodernt inom 18 månader..... Men man får väl en dumstrut på köpet oxå ?

Permalänk
Medlem

Bara för att du inte kan hosta upp en sådan summa pengar så hånar du andra..
/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort för 9000 kan ju aldrig vara prisvärt, då är det väl bättre att köpa ett för halva priset , 4500 kr och sedan efter ett halvår köpt ett nytt för 4500 kr, vilket jag ändå tycker är otroligt dyrt. För att grafikkortet du köper idag kommer inte vara speciellt prisvärt om 3-6 månader.
Så enligt min mening så är det mycket vettigare att köpa det näst bästa grafikkortet för en mycket billigare penning och sedan uppgradera.
Men det är klart, har man pengar och vill lägga dom på en (alltför) dyr förbrukningsvara så är det ju upp till var och en.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Bara för att du inte kan hosta upp en sådan summa pengar så hånar du andra..
/landy

Och du är bättre för att du vill bevisa att du kan slänga ut 9kkr på ett grafikkort, inte så mycket bättre alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady

Men tänk er avbetalning på 12mån sen när nästa kortkommer ut tar man denna kort på avbetalning det skulle faktis vara ekonomiskt bra att betala en viss summa i månaden istället för allt på en gång..
/landy

Ja tänk om 6 månader när du kan köpa ett NV45 eller R480 som har mycket högre prestanda för cirka 5000 kronor.
Då känns det säkert prima att veta att man har cirka 5000 kronor kvar på sin avbetalning på ett sämre presterande kort?

Som Herman säger, är men helt ekonomiskt oberoende (vilket du uppenbarligen inte är per definition om du måste spara för att inte bränna halva lönen på det) så visst då är det en fet pryl att köpa.
Hade man haft ett par mille på kontot så är det här ju det snabbaste "färdigmonterade" kortet som går att köpa för pengar.

men annars... nääää

all IMHO of course

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

9000kr är bara pengar..
Vill man ha något så köper man det.. Lön på 20 000kr efter skatt räcker gott o väl länge..
Sen så kan man kritisera vad som är dåligt köp..
Man kan ju inte påstå att köpa en ferrari för någon mille är dåligt köp när man kan köpa volvo för 200 000 kr ..

/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Lady (eller Landy ?): Jag bara undrar - är du på riktigt?

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Hedersmedlem

Det följer tydligen med radiator och pump med deras CoolFX-grafikkort, därför kostar det så mycket.
Har man redan vattenkylning är det billigare att köpa ett "vanligt" kort och köpa till vattenblock och koppla in det i resten av systemet istället för att slösa bort pengar på det i onödan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jesus! Du kan ju inte jämföra grafikkort med bilar. Köper du en Ferrari så är den inte omdern om ett år. Plus att andrahands värdet är mycket högt. Grafikkortet kommer ha sjunkit med en väldans massa procent under samma tid. Utvecklingen går aningen snabbare när det gäller grafikkort.
Så varför köpa något som är nästan dubbelt så dyrt men inte ens i närheten av dubbelt så bra?

För nästan samma pris kan du köpa ett nytt kort nu och ett nytt kort när nästa generation kommer.

Visa signatur

[Asus P5B DLX] [C2D E6600] [2GB PC6400] [ASUS GeForce 8800GTS 640MB] [Samsung 225BW] [2TB HDD]