Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

^Phatcap: Vad har ditt inlägg i denna tråd att göra då??? Tror du vi är intresserade av din reklam för en sketen Xbox om vi sitter och fixar en sådan här kabel?

Jag behöver inte joxa med datorn för att byta film. Jag sitter i soffan och styr den via fjärren i programvaran myHTPC så det är hur smidigt som helst.
Kan du använda din Xbox som hårddiskvideo till analoga tv-kanaler och från digital satellitmottagare samt skala om bilden och skicka den progressivt till en projektor? Jag tror du skall lämna in din leksakslåda till återvinningen själv va.:D

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Nu var de så att detta var ett alternativ för dom som tänkt köra med en vanlig kabel och inte massa galna prylar som du Finns ju sånna som inte förstår sig på vad du nyss sa.. som tex jag.

Xboxen är ett bra alternativ tycker jag. Var inte så nedlåtande

Edit: ja syfta mest på första inlägget där han inte talar om så avancerade saker som nu. Eller är ja ute och cyklar? Vill bara va snäll jue :´(

Visa signatur

Ät inte gul snö :)

Permalänk
Medlem

En kabel för några hundringar som man kan använda till sin befintliga dator med ATI-kort är väl ett betydligt billigare och bättre alternativ en en Xbox, va. Eller är det vettigt att köpa en Xbox, chippa, fixa stor hårddisk samt installera programvaror till en kostnad av typ 3kkr.

Nedlåtande. Vem var det som sa: "Min lösning är att man tar och skrotar den där kabeln och lämnar den för återvinning"

Att ha en HTPC som hårddiskvideo och/eller använda tillsammans med en projektor & tv är väl inte speciellt galna grejor, ganska vanligt enl. mig om man har det intresset. Kommer att blir allt vanligare i vardagsrummen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ursäkta om ja är otydlig men ja snackar om den vanliga s-video kabeln.

Asså, htpc menar du då en sån liten data med mini atx eller vad de nu heter :). Näh måste springa till jobbet.. hinner inte mer *puss*

Visa signatur

Ät inte gul snö :)

Permalänk
Medlem

Vad surrar du om?? Vad har s-videokabeln med detta och göra. Detta är en tråd ang. tillverkning av en VGA->RGB-kabel som ger oss ATI-ägare en betydligt högre bildkvalitet än den vanliga tv-outen.

Det du menar är SFF (SFF = Small Form Factor) eller barebone DATORER inte data.

Du kanske skulle ta och läsa på vad HTPC innebär:
http://www.susning.nu/HTPC

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ja kanske de, alltid kul att lära sig nått nytt. Tack för tippset..

Visa signatur

Ät inte gul snö :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
H@sse: Det där är en 10-meterskabel, och jag kan faktiskt inte se skillnad på bilden med den och en kabel på 5 m. Jag använder dock (tyvärr dyr) dubbelskärmad nätverkskabel, vilket troligen spelar roll. Jag håller med Wizard om att 15 meter borde gå bra...men 20 meter är jag lite tveksam till.

Samme: Har svarat på ditt PM på Prisjakt...tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med än som sagts här, förutom att använda en filmspelare där du kan ändra storlek och position på filmen.

Buffi: Det går utmärkt, jag gör just det...fast tvärt om (ljud ut). Koppla (båda) ytterledarna på RCA-kontakterna till "Audio in ground", och innerledarna till "Audio in left" respektive "Audio in right".
Då ska det funka. (Se till att du är 100% säker på vilken pin som är vilken bara...)

Nätverkskabel..?
Är det inte bara typ..4st ledare i en sådan?

Permalänk
Medlem

Nej, 8 ledare samt skärm.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

okaj... då vet jag...

Är det bättre signal i en vanlig nätverkskabel än en vanlig vga-kabel

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa nätverkskabel som metervara (utan kontakter då hellst)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
okaj... då vet jag...

Är det bättre signal i en vanlig nätverkskabel än en vanlig vga-kabel

Nej det är det defenitivt inte, men bandbredden räcker till den här låga upplösningen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lunna, skulle du kunna lägga upp dina powerstripvärden? Har oxå en philips tv, men har inte lyckats få till bilden riktigt ok(overscan)
/Samme

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Min kabel är nu lagad och fungerar (bilden hoppar omkring på tvn nu), men jag kan ej välja advanced timings i Power Strip på secondary eftersom det är gråmarkerat. Vad ska jag göra?

Visa signatur

WaveMaster | TrueBlue 480W | A8V Deluxe | Opteron 180 2.8GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 | Radeon HD 3850 AGP 837/1035MHz | Audigy 2 | Promise SATA300 TX4 | WD Raptor 74GB | Hitachi 7K500 500GB | 2x Maxtor MaXLine III 300GB | NEC 3550

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera om drivrutinerna och Powerstrip. Och har du en "riktig" version av Powerstip, flera har frågat mig detta och det visade sig att de hade en "ful" version.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Hur vet man om man har en ful version av Power Strip? Jag ska testa med att installera om drivrutinerna nu.

[edit]Jag hade tydligen en ful version av Power Strip! Jag testade att ladda ner den senaste versionen från tillverkarens hemsida och det fungerade![/edit]

Visa signatur

WaveMaster | TrueBlue 480W | A8V Deluxe | Opteron 180 2.8GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 | Radeon HD 3850 AGP 837/1035MHz | Audigy 2 | Promise SATA300 TX4 | WD Raptor 74GB | Hitachi 7K500 500GB | 2x Maxtor MaXLine III 300GB | NEC 3550

Permalänk

Skulle man kunna få artikel nr från tex Kjell & Co på dessa?

Citat från MrJonas
1st. scartkontakt
(lödtenn)
1st. HD15 kontakt
1st. Kåpa Db9
10m skärmad mjuk ftp kabel. Flätad skärm ger bäst resultat, folieskärm är inte så lödvänlig och är mer känslig för störningar.
1st. burk med blandade motstånd
Krympslang (1,5 - 2 mm)! HD15-kontaken är inte rolig att löda i, och krympslang minskar risken för kortslutningar.

Tack

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkintones
Hur vet man om man har en ful version av Power Strip? Jag ska testa med att installera om drivrutinerna nu

En fulversion är en piratversion, du måste ju veta om du betalat för det eller inte. Annars så har du ju bara en demoversion.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

hallå undrar hur ett 100ohms resistor ser ut köpte en burk blandade ,har försökt läsa färg schema men blir inte klokare. tacksam för svar...

Visa signatur

Christoffer_Abrahamsson
abit an7 xp3200 6800gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samme22
Lunna, skulle du kunna lägga upp dina powerstripvärden? Har oxå en philips tv, men har inte lyckats få till bilden riktigt ok(overscan)
/Samme

Jag använder samma värden som MrJonas. Dom står på första sidan i denna tråd.

Permalänk
Medlem

stoffe: Om du börjar "läsa" från den sida som inte har en guld eller silverfärgad ring så ska motståndet ha färgkoden brun-svart-brun.

Tänk så här:
Första ringen = första siffran
Andra ringen = andra siffran
Tredje ringen = antal nollor efter de två första siffrorna

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

ok,tackar för svar..

Visa signatur

Christoffer_Abrahamsson
abit an7 xp3200 6800gt

Permalänk

jag har nu lagt ut två bilder som vissar skillnad på s-video och vga-scart kabeln.

filmen är Freaky Rriday (dvd-r 4.7Gb)

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=niklasmagnus

Permalänk
Medlem

Hejsan .. eftersom jag inte har ett ATI kort just nu så undrar jag om nån kan säga mig om det är någon eg skillnad på korten rent videomässigt om man jämför tex 9200, 9600, 9800 ... tänkte bygga ihop en HTPC med ett snyggt chassi (antingen Dign HV 5 eller Kanam HT-400) och med den här lösningen på tv-ut så skulle det ju verkligen bli mumma.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av någon kvalitetsskillnad på VGA-utgången mellan de Radeonkort jag provat så det spelar ingen roll vilket kort du väljer ur kvalitetssynpunkt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

gjorde precis en kabel, och kopplade in, roblemet äratt jag inte kan vällja vilken skärm inställningarna skall gälla på, det fungerar alltså bara att göra inställningar till den primära skärmen, någon som vet hur man löser problemet?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
gjorde precis en kabel, och kopplade in, roblemet äratt jag inte kan vällja vilken skärm inställningarna skall gälla på, det fungerar alltså bara att göra inställningar till den primära skärmen, någon som vet hur man löser problemet?

Du måste ju välja den andra displayens "grafikadaptor" som heter typ Radeon XXXX seconday.

Permalänk
Medlem

Nu är nästan allt fixat för mig, jag har kabel och har fått upp bild på TVn, datorn känner att det finns en bildskärm där etc.

Mitt problem är att jag inte längre kan få fram upplösningen 720x576.

Jag har fått det innan men nu går det inte längre, jag har provat installera om rage3d på hur många olika sätt som helst. Provat Omega drivisar oxå men det fuckade upp min dator rejält.

Har någon någon tips på hur jag kan få fram 720x576, går det att rensa bort alla grafikdrivisar på nått sätt, datorn verkar komma ihåg gamla inställningar.

tacksam för all hjälp

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Hej allesammans !

Jag har lött ihopp en kabel enligt MrJonas egna modell.

Enda problemet är att jag får bara en HELT vit bild på tv:n.

Är det någon som vet hur man kan *fixa* färgen, eller är det någon som har haft samma problem som kanske kan hjälpa mig ?

jag är väldigt tacksam för all hjälp

mvh
Markus

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in blankingsignalen så tvn ställer om sig i RGB-läge.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W