Permalänk
Medlem

hur bra värmeledningsförmåga blocken har beror ju även på hur ren metallen i dem är, finns t.ex högtalarkabel med 99.99999999 (etc) % rent silver i dessa är ljusår bättre än de med rent koppar, om man dock bara får tag i kabel med säg 90 % rent silver i är kopparkabeln bättre, samma gäller för kylblocken, ju renare metall desto bättre resultat...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saibot2
Man kan bre guld på en macka. Hur skulle man kunna få (rent) guld att hålla formen :S.

så mjukt är det inte, vist det går utmärkt att böja det, platta till det, allting..., men det är ändå fast metall - jämför med tenn... troligtvis skulle man kunna skippa kylpasta efter ett tag (det kommer trycka sig väldigt platt mot en liten kärna, men det är inte gele...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Den här tråden visar nog mer på hur ypperst undermålig den svenska skolans fysikundervisning är än något annat.

Top 4:

"Guld är den bästa värmeledaren. Ja."

"Titan är ju en blandning av järn+alu eller något i den stilen. Den har järnets styrka och aluminiumets vikt därav det fina priset."

"Nja grabbar. Nu e det såhär. DIAMANT är bäst."

"Olika metaller "släpper" också ifrån sig värmen olika bra. Aluminium är bättre på att avge värme än koppar."

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Undra vad som är det absolut ultimata att göra en fläns av, (förutom diamant). Om det är en kylfläns gjort av ett material eller om det är bättre att konstruera en som bygger på olika? Jag tänkte det att t.ex aluminium har ju lättare att transportera sin värme till luften än vad koppar har. Sen så handlar det om att få bort tempen så fort som möjligt från processorkärnan ut till hela kylflänsen. Jag tror nog att en fläns med botten av silver, sen koppar, sen aluminium är bäst.

Jag har en idé som kanske kan vara nå´tt och allt finns att köpa men det behövs en fräsmaskin och lite matrial att exprimentera med!
PM mig om du är intresserad och höra på min idé!

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saibot2
Var kan man finna en lista med värmekonduktivitet för alla grundämnen i olika temperaturer?

Här hittar du värmekonduktiviteten för alla grundämnen:
http://web.mit.edu/3.091/www/pt/pert14.html

Vill du ha mer information än det är nog antingen google din vän, eller så får du vända dig till närmsta stora bibliotek.