Permalänk
Medlem

wow, ser riktigt snyggt ut! Men det ser inte billigt ut... gör gärna en prislista sen på vad allt kostar, skulle va kul o veta

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det går segt?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Skulle inte det här skolarbetet vara klart vid det här laget?

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem

komma undan med 3000:- ?? hur mycket har du tänkt ösa ut på detta chassit ??

Permalänk

asså jösses... bajsar du pengar eller? :D.. roligt om du skulle göra nått fel.. massa pengar ut i havet ... vill se mer bilder.. men det vill ju alla.. mainstream man är..

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil

Aluminiumet vägde aningen mer om vi nu säger så... Bara EN sida på chassit skulle väga ~30kg

Om du nöjer dig med att köra med 2mm aluminium då istället för att ha en så tjock sida. Tror det skulle se bra ut om du klär den med 2mm istället för så tjock som det ser ut... eller är det tjockleken du vill åt(inte bara att få en aluminiumram runt plexit)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Om du nöjer dig med att köra med 2mm aluminium då istället för att ha en så tjock sida. Tror det skulle se bra ut om du klär den med 2mm istället för så tjock som det ser ut... eller är det tjockleken du vill åt(inte bara att få en aluminiumram runt plexit)?

Det är ju tyvärr tjockleken jag vill åt.
Men jag har tänkt lite på det där...
Jag kan fixa 5mm (tror det är den tjockleken) tjock alu gratis, hur mycket vet jag inte än. Men om jag kan fixa så mycket som jag behöver så gör jag flera lager bara, så är det problemet ur världen.

Annars får jag klä trä med tunn aluminium, men då kommer det bli skarvar som jag absolut vill undvika.

Nu när jag sitter här och tänker på det... Jag skulle kunna använda mig av plexi också, med en aluminiumskiva ovanpå... Det var kanske ingen dum idé *lyser upp*
Får polera lite mer på den idén.

Sen frågan om pris som dyker upp hela tiden... Det är min hemlis!
Men jag kan säga som så här: Jag drar mig inte för att lägga ut pengar på detta projektet då jag verkligen tror att det kommer bli bra själv, men det finns dock gränser.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Avstängd

men hur går det för dig?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk

visa mer bilder (please!!!!!)

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk

Här kommer ännu en liten uppdatering.
Har jobbat på vattenblocket till hårddiskarna.
Tänkte från början låta CNC-fräsa det blocket, och ha mikrokanaler genom hela. Hur som helst så ville jag prova på att göra det själv
Kommer förhoppningsvis kyla tillräckligt ändå.

Detta är som de flesta vet inte min idé från början, utan BladeRunners från Zerofanzone
All ära åt honom!

Först sågade jag till en bit (10x15cm) med sticksågen, vilket tog närmare 40min.
Sticksågen ville bara hugga hela tiden, fast jag använde den mest fintaggade klingan som jag hade.
Mina handleder var totalt förstörda efter detta
Hade jag tänkt till hade jag låtit killen på Metallvaruhuset skära till det när jag köpte kopparn.

Tillsågad

Nästa grej var att fixa till kanten som jag sågat på.
Tog därför en slipmaskin till hjälp, men det visade sig att den var totalt värdelös och kanten blev inte plan... Får gräva fram min gamla slipmaskin.

Slipmaskinen

Ritade upp kanalerna på papper och klippte ut.

Ritade upp med märkpenna.

Började sen borra vattenblocket, vilket ungefär höll i 5min innan pelarborrens gummiring sa upp sig.
Den är inte brukbar längre, men det blev iaf några hål.

Ska såga upp ett hål så att jag kan få i en riktig bågfil och såga resten.
Det är grymt jobbigt att jobba i 1.5cm tjock koppar iaf

Det kommer antagligen en uppdatering under kvällen också.
Har inte fått tag på några gängtappar än, men ska se vad jag kan göra... Får jag tag på några så åker plexit ihop iaf.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Wow det här blir grymt bra det Mer bilder

Permalänk
Medlem

Haha vilket jobb! .. .. aja såga på då grabben ;P kommer nog bli nice iaf trevligt med folk som lägger ner arbete på sina moddar/byggen

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

har du inte börjat med chassiet?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk

Min stackars, stackars arm... Den är totalförstörd
Hur som helst:

Borrade lite fler hål med en vanlig borrmaskin.
Borrmaskinen och borren var dock av den billiga varianten och ville hela tiden gira åt vänster, fast man var halvvägs nere i hålet, därav är vissa hål inte slutförda.
Fick till slut i en vanlig bågfil och började såga. Insåg snabbt att hålen bara var till besvär, så inga fler hål efter dessa.

En bit på vägen iaf. Tar sjukt lång tid att såga
Varför gjorde jag inte som jag tänkte från början?
Jaja... Lätt att vara efterklok

Fortsätter kanske lite senare om min arm tillåter det, annars gör jag det imorrn.

Edit: Fixade bilderna

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

dom sista 2 bilderna du postade funk inte för mä.

Najs iallfall. keep it up!

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara, vad ska det enormt stora vattenblocket göra för nytta? (har inte lusläst tråden)

Permalänk
Medlem

Don_Tomaso, antagligen; Störrevattenblock--> mer vatten på samma yta under samma tid--> effektivare kylning.
Skulle tro att det är så nånting

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

jAcKy: Men vad ska han kyla för något? En CD-brännare?

Hm... Kom just på att de där IBM Power5 (eller nåt sånt, stog bland nyheterna nyss) är väldigt stora, kanske en sådan han ska använda?

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det hela rätt så är det meningen att det vattenblocket ska sitta på hårddiskarna och därmed kyla dom.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Snacka om att denna lådan kommer väga mkt, inget man drar på LAN me precis, lyftkran och grejer och billig kommer den heller inte bli

Iaf kommer bli grymt kul att se resultatet.

Längtar till jag får lite kapital så ska jag me bygga en fin låda

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

Stod vad det var bra för i nästa sista posten
jAcKy hade rätt, det är till hårddiskarna.
Fortsatte såga i ungefär 1 timme till, och har för tillfället diverse inre blödningar i handflatan
Dags att investera i en ergonomisk bågfil, den saken är klar

Har även kollat lite på nätaggregat till peltierelementen, hittade detta:
Mean Well 24V 500W
Verkar helt ok, det bästa jag hittat hitills, både prismässigt och prestandamässigt.
Plus att det har kontrollsignal av spänningen, så om säkringen skulle lösa ut så kan jag ha ett kontrollkort som stänger av datorn.
På så sätt slipper jag bränna både datorn och måhända även peltierelementen

Ska dock kolla hos elgrossisterna också innan jag köper något.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

500w vad ska man med så mkt till?:D
Ska du ha mycket kylning som t.ex fläktar i?

Visa signatur

I reject to reality and substitue my own!

My computer is dead ='(

Permalänk

Hade du läst tråden så hade du vetat att jag ska använda peltierelement
Här är en lista där 2 av mina element är med, 172W- och 94W-modellerna:
http://www.tetech.com/modules/high-performance.shtml

Fläktar ska jag undvika så gott det går
Dock så kommer det vara en i varje nätaggregat, och ett par på radiatorn.
Det ska dock vara allt.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

De där meanwell-aggen finns väl billigare på dangerden.com?

Permalänk

Det är 12V-aggregat på Dangerden.com
Googlade lite och försökte hitta fler återförsäljare.
Den enda sidan som jag hittade som sålde aggregaten var en fransk sida.

De skulle ha 210€ vilket är ~1900kr.
Då kan jag lika bra köpa det på ELFA eftersom jag har 10% rabatt där, slutar ändå på samma summa.

Edit med uppdatering:
Har stått och sågat i ungefär en timme, och en sak är säker:
Detta håller inte

Tänkte att det måste finnas en fräsborr till metall så att jag kan fräsa skiten i pelarborren.
Mycket riktigt, Clas Ohlson hade ett för 98kr. Ska passa på att köpa ny gummiring till pelarborren när jag är där imorgon.

Har även beställt ett nätaggregat nu. Närmare bestämt ett Puls SL20.100.
Det är på 480W och har en verkningsgrad på 91%, jämfört med Mean Wells som va på 82-86%.
Saknar dock kontrollsignal, men det är bara att använda 24V istället, så inga problem där inte.
Eller så har den LEDs som indikerar om spänningen faller bort. Skulle kunna använda dessa också... Men nog med funderingar kring det just nu

Verkar även som om det inte finns någon fläkt i detta nätagget, vilket ju inte är helt fel

Hittade även lite silvrig slang hos Festo som jag tänkte kolla om man kan få tag på. Det är då till vattenkylningen.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Detta kommer verkligen bli über bra.

Permalänk
Medlem

det är alltid kul med folk som har goda idéer och inte ger sig även om det kan vara jobbigt att genomföra dem på egen hand

Permalänk
Medlem

*stum och avundsjuk av beundran*

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Var på Clas Ohlson idag och köpte ett fräsborr, samt fick beställt en ny drivrem till pelarborren.
Köpte även lite fler klingor till sticksågen om nu fräsborren inte skulle fungera
Var även på ELFA och köpte lite grejer. Otrevliga och dyra är vad dom är >:(
De grejerna är inte direkt till detta projektet.

Får se om jag orkar börja att sätta ihop plexit idag, annars blir det imorrn

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
Var på Clas Ohlson idag och köpte ett fräsborr, samt fick beställt en ny drivrem till pelarborren.
Köpte även lite fler klingor till sticksågen om nu fräsborren inte skulle fungera
Var även på ELFA och köpte lite grejer. Otrevliga och dyra är vad dom är >:(
De grejerna är inte direkt till detta projektet.

Får se om jag orkar börja att sätta ihop plexit idag, annars blir det imorrn

Kom igen, idag, idag IDAG!!!! hehe