Slut på enhetsbeteckningar

Permalänk
Medlem

Slut på enhetsbeteckningar

Vad händer när man har så mycket hårdiskar/partitioner så att det inte finns nog med enhets beteckningar kvar (c-z)?
Vad får de nya hårdiskarna som man sätter i då för beteckning.

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

aa, a1, a2...liknande..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

men kommer den första att bli aa som standard och den efter det blir a1, varför blir den inte ab då?

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
aa, a1, a2...liknande..

det där tror jag inte på...

Twisted: om du kör med ntfs så kan du "mounta" partitioner som mappar i en existerande HD.

typ

/|Film Disk|\ Film1 Film2 | | Partition 1 Partition 2

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
det där tror jag inte på...

Twisted: om du kör med ntfs så kan du "mounta" partitioner som mappar i en existerande HD.

typ

/|Film Disk|\ Film1 Film2 | | Partition 1 Partition 2

Hmm... Kul!

-Har hört om detta men inte testat...

Lattjo!

Permalänk
Medlem

Så när man har fått slut på enhetsbeteckningar för sina hårddiskar så kan man bara mounta dem i andra partioner?

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
det där tror jag inte på...

Inte jag heller riktigt Tror man får använda LDM för att kunna få fler än "efter Z:"
då blir det mycket riktigt som du skriver

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

det blir aa ab ac ad osv

Permalänk
Medlem

Twe@kboy: har du testat själv? för den info jag hittat om enheter i win2k så måste man använda LDM för att få in fler enheter..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vad är LDM för något?

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

nån borde prova att göra tillräckligt många partitioner på en hårddisk och kolla vad som händer...

Fast annars så går det ju faktiskt att mounta partitioner i en katalog (liknande filsystemen ext2/3's hantering av kataloger)... själv har jag aldrig provat att göra detta så jag vet inte så mycket om det (känns som om jag inte är en tillräcklig avancerat Win2k-användare... eller så har jag inte dom behoven)

Permalänk
Medlem

Thiesen: Precis det som är LDM, logical disk management ellernåskit...att man kan montera diskar under kataloger

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twisted
Så när man har fått slut på enhetsbeteckningar för sina hårddiskar så kan man bara mounta dem i andra partioner?

Nja inte helt rätt. Du behöver NTFS 5.0 (windows 2000 och uppåt) på partitionerna. Du behöver inte "vänta" tills alla bokstäver är upptagna.

Det är väldigt enkelt. Starta diskhanteraren (diskmgmt.msc) och högerklicka på en partitione (med NTFS på) och välj "change drive letter and paths". Montera den sedan i en tom mapp någon annanstans.
Jag har det så på iaf 3 partitioner nu, hade det på fler förut (tog bort dem partitionerna).

Man kan även busa lite, för även om partitionen man monterar har en bokstav går det att montera. Under sig själv!
Montera din partition som även heter C: under i en mapp som heter 'C' i roten på partitionen (C:)
Kan förvirra lite mindre vana personer när det är en sökväg i adressfältet (utforskaren) som anger C:\C\C\C\C\C och samma sak kommer fram igen hur mycket man än går in i 'C'-mappen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Detta måste ju även vara himmelriket för alla sharefakers som tydligen finns på DC iom att det borde ju gå att mounta samma partition under flera olika kataloger??? Eller har jag tänkt fel??

Permalänk

Jag vill mounta min ena prim. part. i min logiska part. men det funkar inte...
Jag kör XP Pro int. SP2, alla partitioner NTFS.
Fråga: Behöver man ha nåt speciellt inställt i XP för att kunna mounta en befintlig part. i en katalog?

Jag kan nämligen inte mounta nån av mina partitioner i nån katalog. Alternativet "Mount in the following emtpy NTFS folder" är inte tillgängligt. Nån som vet varför? Måste man ha en tom partition eller?

Visa signatur

Citera mig inte...
"Internet är bara en fluga"
-Ines Usman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magic Mikey
Jag vill mounta min ena prim. part. i min logiska part. men det funkar inte...
Jag kör XP Pro int. SP2, alla partitioner NTFS.
Fråga: Behöver man ha nåt speciellt inställt i XP för att kunna mounta en befintlig part. i en katalog?

Jag kan nämligen inte mounta nån av mina partitioner i nån katalog. Alternativet "Mount in the following emtpy NTFS folder" är inte tillgängligt. Nån som vet varför? Måste man ha en tom partition eller?

nej du ska kunna mounta dem i vilken tom mapps om du vill.

Lite OffTopic

När man kör DFS vad är idén med det när man lika gärna kan köra som Aqualizes utförligt och bra har beskrivit ???

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.