Säker FTP(/SSH) server?

Permalänk

Säker FTP(/SSH) server?

Det går för tillfället inte att komma åt kontot i skolan utifrån via SSH pga serverbyte men jag skulle ändå vilja få hem grejerna. Så jag tänkte sätta upp en server hemma och använda SSH clienten "Secure File Transfer Client" som finns i skolan.

Det jag undrar över är hur jag ska göra hemmma. Det jag funderade på var:
1. Sätta upp en SSH server/deamon hemma som jag kunde ansluta till och ladda hem filerna.
2. Eller köra en FTP server (BulletProff) och sedan tunnla trafiken via SSH på port 22.

Nu är frågan, vilka program behöver jag (för alternativ 1 resp 2. För båda fungerar väl?) och hur gör jag sedan (på respektive sätt) för att få det att fungera? (Kör XP)

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hemma: Gene6FTP Server 3.0 (SSL stöd finns i den)
eller RaidenFTPd går oxå bra.

I skolan: UltraFXP med SSL-dllerna som båda är gratis.

Där har du en krypterad anslutning som bör funka utan problem, sen hur bra kryptering det är vet ja inte. Annars kan du ju kryptera det du vill skicka i skolan och maila det till någon e-mail som du kan kika hemifrån.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Tack ska kolla på det. Problemet är dcok att det inte går att installera program i skolan. Men "Secure File Transfer Client" från SSH.com finns redan så jag tänkte använda det.

Någon som har några tips på "tunnel program" som man kan tunnla vanlig FTP trafik genom?
Och hur man configruerar det så det så att all traik går genom det.

Är det någon som har testat att installera en SSH server och vet om man kan skapa användarkonton och kataloger för up/nedladdning i ett sådant (lite som i en FTP server typ).

Permalänk
Medlem

WinSCP går att installera på vår skola. Klarar SFTP och SCP och har öppen källkod. http://winscp.sourceforge.net/eng/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
WinSCP går att installera på vår skola. Klarar SFTP och SCP och har öppen källkod. http://winscp.sourceforge.net/eng/

Fast det är en SSH server eller SSH tunnelprogram jag vill ha hemma. SSH client program finns redan i skolan men det som inte fanns var ett som klarade SSL. Då hade jag kunnat använda G6server som det tipsades om ovan.