Permalänk
Medlem

Frågor angående Extended Reach osv.

Ber direkt om förlåtelse om det finns någon liknande tråd, stäng då min direkt och hänvisa mig dit, visste dock inte vad jag skulle söka på (obs har läst Extended Reach tråden och ett ANTAL andra)
Saken är den att jag tycker att allt man läser om div uppkopplingar är rätt grötigt, därför vill jag ha lite klargörelse :

Jag bor ganska EXAKT 4.670 Km ifrån våran Telestation (Extended Reach), kommer jag någonsin kunna få något snabbare än 0.512 Mbit, eller sitter jag i träsket?

Läste om någon som lyckats fiska upp 2 mbit Telia via Extended Reach, men nu har farsan beställt Glocalnet och allt verkar surt och förjävligt, ska jag försöka få han att avbeställa det direkt och satsa på Telia?

Därför undrar jag på rak arm om någon vet något??

Kommer BBB i telefonjacket hit till Boden? tror det finns i Luleå, och då borde man ju kunna få lite snabbare, såg nån som hade 10/1 vid 3.6 km avstånd, måste måste måste få snabbare internet

EDIT : Boden har utbyggda stationer för 8/1, samt den jag är kopplad till, kan man beställa 8/1 även fast man är på Extended Reach, och TA det man får, kanske 5 mbit?

Mvh Jocke, Tack för alla svar!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Re: Frågor angående Extended Reach osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Ber direkt om förlåtelse om det finns någon liknande tråd, stäng då min direkt och hänvisa mig dit, visste dock inte vad jag skulle söka på (obs har läst Extended Reach tråden och ett ANTAL andra)
Saken är den att jag tycker att allt man läser om div uppkopplingar är rätt grötigt, därför vill jag ha lite klargörelse :

Jag bor ganska EXAKT 4.670 Km ifrån våran Telestation (Extended Reach), kommer jag någonsin kunna få något snabbare än 0.512 Mbit, eller sitter jag i träsket?

Läste om någon som lyckats fiska upp 2 mbit Telia via Extended Reach, men nu har farsan beställt Glocalnet och allt verkar surt och förjävligt, ska jag försöka få han att avbeställa det direkt och satsa på Telia?

Därför undrar jag på rak arm om någon vet något??

Kommer BBB i telefonjacket hit till Boden? tror det finns i Luleå, och då borde man ju kunna få lite snabbare, såg nån som hade 10/1 vid 3.6 km avstånd, måste måste måste få snabbare internet

EDIT : Boden har utbyggda stationer för 8/1, samt den jag är kopplad till, kan man beställa 8/1 även fast man är på Extended Reach, och TA det man får, kanske 5 mbit?

Mvh Jocke, Tack för alla svar!

Extended reach kommer på Telia 2Mbit. Då upp till 5,5Km, så den kan du få.

Hur det fungerar med BBB, och om dom har någon form utav extended reach vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Okej det låter bra, men nu när jag skickat in grejset och det till Glocalnet, hur går jag till väga?

Läste att Extended Reach för 2 mbit skulle bli klart vid midsommar.

EDIT : Kommer Glocalnet erbjuda 2 Mbit Extended Reach, eller är det "Telia-only" och isåfall, varför? :/

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Extended Reach är såvitt jag vet en grossisttjänst som Telia erbjuder alla operatörer, inklusive sig själva då. Så fråga Glocalnet ifall man känner för att köpa tjänsten.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats "fiska" upp 2Mbit, hade innan 0.5 på Extended Reach. Fungerar hur bra som helst. Men fattar inte hur jag lyckades. Glad är jag i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Extended Reach är såvitt jag vet en grossisttjänst som Telia erbjuder alla operatörer, inklusive sig själva då. Så fråga Glocalnet ifall man känner för att köpa tjänsten.

Helt korrekt.

Men tjänsten är svindyr.
Det är ju en anledning till att INGEN operatör erbjuder Skanovas 2Mbit tjänst förutom Telia. (såvitt jag vet)

Permalänk
Medlem

Så ert råd är att kasta GlocalNet åt h-vete och gå tillbaka till Telia annars?

Fan att vi var tvugna att beställa det :/

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Så ert råd är att kasta GlocalNet åt h-vete och gå tillbaka till Telia annars?

Fan att vi var tvugna att beställa det :/

Om du vill ha snabbare, och glocalnet inte erbjuder 2Mbit tjänsten.

Permalänk
Medlem

Ta en second opinion.

När jag skulle beställa Telias 2Mbit tjänst så ringde jag dit glad i hågen för att fixa det. Blev väldigt besviken på att jag inte kunde få det, då de sa att jag bodde för långt bort, sk "Extended Reach". De ville inte säga exakt hur långt ifrån telestationen jag bodde utan sa bara att det tyvärr inte gick. Så jag fick dras med Telias 500 tjänst.

Sen så fick jag för några veckor sedan ungefär ett erbjudande från BBB om att få 10Mbit genom telejacket också. Misstänkte att det inte gick men jag kontrollerade och dubbelkontrollerade, och det var Go for Launch i systemen iaf. Så jag beställde, och nu så fick jag nyligt bekräftat att jag kan få tjänsten efter att dom har genomfört den tekniska utredningen. Så de kommer att koppla in mig inom kort nu.

Kort och gott.

Telia nekar mig 2Mbit
BBB kan koppla in mig på 10Mbit
Jag bor alltså fortfarande på exakt samma ställe

Noterbart är att Telia har sagt olika avstånd till Telestationen varje gång jag pratat med dom (försökte i frustrationen kontrollera om jag kunde få 2Mbit 3 ggr). När BBB genomförde mätningen så fick jag resultatet att jag enbart bodde 1130 meter från stationen.

Gillar inte riktigt att Telia inte har full koll på sina grejjer, men sånt är livet.

Lycka till, hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Konstigt det där. Tänk på att BBB kör ADSL2+ och inte ADSL.

ADSL2+ via BBB:
0-5000 meter till telestationen
Du får upp till:
10 Mbit/s nedladdning
1 Mbit/s uppladdning"

De på telia kanske snackade skit?

Permalänk
Avstängd

borde du inte kunna få12/9 ifall du bor 1100m från stationen?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Konstigt det där. Tänk på att BBB kör ADSL2+ och inte ADSL.

ADSL2+ via BBB:
0-5000 meter till telestationen
Du får upp till:
10 Mbit/s nedladdning
1 Mbit/s uppladdning"

De på telia kanske snackade skit?

Det där stämmer inte. Maxavståndet för att få leverera ADSL2(+) i Sverige i telenätet pga störningsrisken är 2700 meter (tidigare 3500 meter).

De kör nog med ADSL (dvs max 8 Mbit ner) för de över 2700 meter, dvs i realiteten hastigheter runt 4-5 Mbit i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Det där stämmer inte. Maxavståndet för att få leverera ADSL2(+) i Sverige i telenätet pga störningsrisken är 2700 meter (tidigare 3500 meter).

De kör nog med ADSL (dvs max 8 Mbit ner) för de över 2700 meter, dvs i realiteten hastigheter runt 4-5 Mbit i bästa fall.

Det stämmer visst. Läs igen. De har ersatt sin VDSL med detta.
Edit: eller ja, vadfan vet jag. Dumt att skriva xxx-5000 meter då om det inte stämmer med 10 mbit. Dock har de reserverat sig med sitt "UPP till".

Iofs så kanske de då tar 8 mbit men då borde de inte skriva den avståndsangivelsen de har på sin sida.

Jag är rätt nöjd med Telia 8 mbit ADSL... 2400 meter = 7 mbit enligt tp-test. Får bbb i väggen snart. 10 mbit jatack.

Då snackas det en hel del skit här med då alltså?
http://www.bredband.com/se/content.jsp?t=5&s=17&m=73

"Bredband via ADSL2+

10 eller 24 Mbit/s överföringshastighet

Inga begränsningar i överföringsmängder

Månadskostnad: 399 kr (10 Mbit/s) resp 449 kr (24 Mbit/s)
Startavgift: 1.995 kr (kampanjpris 995 kr under april och maj)
Ingen bindningstid, tre månaders uppsägningstid

Lån av höghastighetsmodem ingår"

Om det är som du säger så kan de ju inte skriva "Bredband via ADSL2+" eftersom det varierar på vilket avstånd man bor på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
borde du inte kunna få12/9 ifall du bor 1100m från stationen?

kan man verkligen få det via deras ADSL2+ tjänst, eller syftar du på VDSL?

Visa signatur

The donkey is hard to crack.

Permalänk
Medlem

coltnissen, 12/9 är VDSL.

Cyberman, hur gjorde du då?

Permalänk
Medlem

nisslass: Jag får nog backa lite, 2700 meter gäller om man beställer ADSL900 men de kör ju givetvis Skanovaprodukten ADSL1000 till kunderna vilket avståndsgränsen är bortplockad på numera.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

olle22: jo du olle det stämmer bra det, jag bor 3700meter ifrån min telestation.

se även

3700 meter som sagt och nästan 9mbit...så visst är det adsl2+

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Någon som har en sådan där avstånd/hastighets-graf för ADSL2+?

Permalänk

Letar också efter en. DSL-forum gav mig många fina white papers, men inte mycket annat.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
coltnissen, 12/9 är VDSL.

Cyberman, hur gjorde du då?

Först ringde jag Telia och frågade, nej det går inte, sedan mailade jag någon månad efter, visst det går fint, ringde igen och fick det

Permalänk
Medlem

Varför ska alla ha sån jäkla tur?

Innan jag ens fick 0.512 mbit så bodde jag 170 meter för långt ifrån Telestationen, såg grannen som hade det

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag är mer än värd det
Hade TiscaliSat innan jag fick ADSL för ett år sedan och det var det sämsta jag någonsin varit med om. Visst man kunde tanka ibland men surfning gick slött. Spela var inte ens att tänka på. Sedan så kostade det en förmögenhet också, helt klart bättre än ISDN eller 56k men ändå.

Jag lider med er som inte kan få någon xDSL baserad tjänst eller uppgradera er nuvarande i dagsläget. Tror nog ni kommer få bättre uppkoppling på sikt. Visst, livet är ibland ganska orättvist

Permalänk
Medlem

Tiscali Sattelit?

300 Kbit för 17.000 :-?

Billigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberMan
Först ringde jag Telia och frågade, nej det går inte, sedan mailade jag någon månad efter, visst det går fint, ringde igen och fick det

Hrmm.. konstigt Hur länge sedan var det du fick det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Hrmm.. konstigt Hur länge sedan var det du fick det?

Det var tisdag V.12 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Vilket flyt du har Ska ringa och tjata lite jag också, annars får man väl vänta en månad till...

Kniff, bor du i villa? Kom att tänka på en sak... Har du mycket teleledningar i huset? Ifall du har det skulle du kunna koppla ur alla ledningar förutom den till första jacket (d.v.s. du kopplar ur utgående sladdarna från första jacket) och sedan mäta avståndet. Har du stort hus (som jag har) så kan du spara säkert en 100-200m. Jag har ca 5490m när jag bara har förstajacket inlagt och sedan har jag 5720m när alla jacken är inkopplade, det är seriekopplad och telefon till varje rum i huset.

Ifall du kunde få ner det till runt 4500m så skulle du kunna för Vattenfall Max (8mbit) ADSL.

Permalänk
Medlem

Angående Glocalnet och 2 mbit

Jag har oxå glocalnet och 3700 m till telestation Erbjuds bara 0,5mbit kan inte få 8 mbit Glocalnet har inga planer på att köpa in 2mbit enl kundtjänst erbjuder 8mbit på vissa stationer om man har mindre än 3000 m till stationen.
Anmälan till Glocalnet är väl bindande och är det villaägare-avtal är ni bundna 18 månader. Ni får väl ringa och vädja så kanske dom släpper er om de är bussiga.

Permalänk
Medlem

Är vi bundna till Glocalnet i 18 månader tar jag mitt liv.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Är vi bundna till Glocalnet i 18 månader tar jag mitt liv.

Gör inte det

Är det någon som har koll på ifall Telia har börjat med 2mbit Extended reach än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Gör inte det

Är det någon som har koll på ifall Telia har börjat med 2mbit Extended reach än?

Ring och prova att beställa men nämn inte att du sitter på förlängd räckvidd bara så kanske du har lika tur som mig