Permalänk

BitTorrent segar ner datorn

Jag delar ut en torrentfil och skickar med en bandbredd på ungefär 1000 KB/s. Det segar ner min dator något ofantligt, den är på gränsen till oanvändbar. Vad är det som belastas och gör datorn seg? CPU, RAMminne, nätverkskort? Kan man snabba upp det på nåt sätt?

Jag kör BitTornado, finns det nån klient som är bättre och inte tär så mycket på prestandan. Det är ju bra ifall man kan åtminstone surfa samtidigt.

Permalänk

Du har ingen mjukvarubrandvägg igång? Hade ett liknande problem med Kerio4. Kunde maximalt överföra runt 2MB/s över LANet (100Mbit) och CPUn låg på 100% hela tiden när den var igång.

Kan ju även vara något med nätverkskortet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Att jag inte tänkt så långt 8) jo jag kör zonealarm. Det kan ju förklara en hel del.

Tackar

Permalänk
Medlem

Prova ABC bittorrent, det använder jag och det drar inte så mycket.
Jag märkte att det sög en del processor att tanka när jag var på Birdie 14... Eftersom jag crewade hade jag en egen 100mbit-uppkoppling och tankade ca 10 ner och 10 upp, vilket ledde till att det tog ca fem-tio minuter att ens öppna en vanlig textfil. Aj.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är likadant för mig. Använder också kerio, men det kan inte bero på det eftersom jag hade samma problem innan jag installerade kerio.

Det är bara ibland det händer. Då trycker jag ctrl+alt+del och kollar under processer, och ser att btdownloadgui.exe tar 99% av min processorkraft :/

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Testa att ge BitTornado lägre prioritet i Aktivitets-hanteraren. På så sätt blir det lättare för andra program att "knuffa" undan BitTornado från att ta upp all CPU-kraft.

Permalänk

Installera NetLimiter och begränsa farten upp en aning... Lägg den till max. 80% av din max. fart för BT.
Hade samma "bekymmer" med FTP server tidigare... Helt "full" upload gjorde hela datorn seg och konstig, minskade ner det till 80% och nu går det för fulla muggar igen...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, begränsa din upload lite.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net