Microsoft betalar $12750000 till Opera

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft betalar $12750000 till Opera

Det är 96,3milj i svenska kronor, som Microsoft gått med på att betala till Opera för att slippa undan en stämning.
Opera hade stämt Microsoft eftersom de skickade modifierade versioner av vissa MSN-sidor endast till Opera-användare, vilket gjorde att sidorna såg ut att renderas felaktigt i webbläsaren Opera.
Opera hävdade att det var ett avsiktligt försök att skada Operas expansion på browsermarknaden.

Hela artikeln finns att läsa här:
http://news.com.com/Microsoft+behind+%2412+million+payment+to...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Det var inte dåligt med pengar

Hur stora är opera? Det känns som att 96.3 miljoner kronor är flera gånger mer än vad företaget ens är värt, men så har jag heller ingen aning om vad det är värt

Men allt jag sett från dem är deras webläsare, och det är ju inte allt för många som betalar för att använda läsaren?

Som sagt, ingen liten summa!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hur stora är opera? Det känns som att 96.3 miljoner kronor är flera gånger mer än vad företaget ens är värt, men så har jag heller ingen aning om vad det är värt

Inte fan är dom något litet skitföretag iaf.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

rätt åt dom!

Permalänk
Medlem

ååå va synd d e om dom haha, rätt åt dem som niklas6666 sa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Haha!
Det går inget bra för Microsoft just nu

*tänker på http://www.idg.se/ArticlePages/200405/24/20040524171125_LXW/2... samt http://www.idg.se/ArticlePages/200405/24/20040524123521_CS/20...*

"öppen källkod hjälper terrorister!"

Herregud nu får de ge sig.. m$ blir bara mer patetiskt desperata för var dag som går, må deras kollaps bli enorm och våldsam.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
"öppen källkod hjälper terrorister!"

Herregud nu får de ge sig.. m$ blir bara mer patetiskt desperata för var dag som går, må deras kollaps bli enorm och våldsam.

Ja, herregud! Jag hoppas inte på en framtid för Microsoft iaf.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hur stora är opera? Det känns som att 96.3 miljoner kronor är flera gånger mer än vad företaget ens är värt, men så har jag heller ingen aning om vad det är värt

Summan motsvarar ungefär en årsomsättning för Opera.

Citat:

Men allt jag sett från dem är deras webläsare, och det är ju inte allt för många som betalar för att använda läsaren?

Operas webbläsare för skrivbordsdatorer utgör bara 1/3 av inkomsterna. Det mesta kommer från avtal inom mobiltelefoni, webbTV, webbutveckling osv.

Permalänk

Det är alltid lika roligt att läsa lama kommentarer om hur kassa Microsoft är och hur bra det är att de förlorar någon rättegång och att Bill Gates minsann är djävulen och all annan skit som vissa kläcker ur sig när de inte har något bättre för sig.

Herre jösses, ta IDG:s journalistik med en nypa salt och framför allt; lipa inte så jävligt.

Det är väl självklart att en organisation som Microsoft får skit, konstigt vore det ju annars och i den branschen och dess luddiga (om ens befintliga) regler och lagar är jag inte ett dugg förvånad att folk stämmer skiten ur varandra till höger och vänster på grund av sånt här.

Microsoft må vara tungrodda och aningen korkade/bångstyriga i rättsliga sammanhang, men för Guds heliga skull; sluta vara såna jäkla lipsillar. De gör fortfarande bra grejer.

Visa signatur

RTFM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysOveRRidE
Det är alltid lika roligt att läsa lama kommentarer om hur kassa Microsoft är och hur bra det är att de förlorar någon rättegång och att Bill Gates minsann är djävulen och all annan skit som vissa kläcker ur sig när de inte har något bättre för sig.

Herre jösses, ta IDG:s journalistik med en nypa salt och framför allt; lipa inte så jävligt.

Det är väl självklart att en organisation som Microsoft får skit, konstigt vore det ju annars och i den branschen och dess luddiga (om ens befintliga) regler och lagar är jag inte ett dugg förvånad att folk stämmer skiten ur varandra till höger och vänster på grund av sånt här.

Microsoft må vara tungrodda och aningen korkade/bångstyriga i rättsliga sammanhang, men för Guds heliga skull; sluta vara såna jäkla lipsillar. De gör fortfarande bra grejer.

Jag ser ingen som över huvud taget nämt något om kvalitén på microsofts mjukvaror..
Att Microsoft ägnar så mycket tid och pengar åt att smutskasta sina konkurrenter tycker jag är mycket oproffessionellt och värt all spe som står att finna.. Att de använder fula metoder är knappast något som IDG hittat på, det borde vara allmän kännedom vid det här laget.
Tvivlar du fortfarande rekommenderar jag att du läser "the halloween document", ett läckt memo där microsofts strategi gentemot öppen källkod och andra konkurrenter nämns.
"Microsoft was forced to acknowledge its authenticity."

http://www.opensource.org/halloween/

Angående det påstådda sambandet OpenSource >< Terrorism:
http://www.nwfusion.com/columnists/2002/0624bradner.html

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

"hata ms, hata ms"

Visa signatur
Permalänk

Jag är inte ett dugg förvånad över de 'tekniker' Microsoft använder i sin marknadsstrategi. Snarare tvärt om. De är världens största (?) mjukvaruleverantör och har press på sig att expandera, det är självklart. Att de metoder de använder ibland kan vara riktigt dåligt genomtänkta, det håller jag med om, ingen kan väl säga något annat, men det viktigaste i hela frågan är att folk glömmer vad det handlar om. Bakom all smutskastning, tidningsartiklar och stämningsfasoner så finns det en hel bunt med bra produkter och det tycker jag är synd, när de glöms bort.

Nu har jag inte läst igenom hela 'Halloweendokumentet', men för att vara riktigt kritisk; det verkar vara en väldigt väl utförd marknadsanalys jämtemot opensource och till detta åtgärder för att konkurrera. Nu finns det säkerligen mer att läsa (vilket jag tänkte ägna mig åt senare) så jag vill inte uttala mig om exakt vad det innehåller.

Kontenta; det jag irriterar mig mest på är ungar på tolv år som gnäller i forum över hur hemska Microsoft är, bara för att alla andra gör det. Det är tyvärr alldeles för vanligt. Ditt inledande inlägg innehöll iallafall något, många andras kan man likaväl torka sig i arslet med.

Ofta ser och hör man H4XX0R_Pet3_15 som har problem med sin Windows 2000 Advanced Datacenter Server och sedan slänger ur sig nåt i stil med 'jävla M$.. skitprodukter.. de funkar ju inte..'. Och så kan han ingenting förutom att trycka på Nästa, Nästa, Nästa och Ok.

Visa signatur

RTFM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
Summan motsvarar ungefär en årsomsättning för Opera.

Operas webbläsare för skrivbordsdatorer utgör bara 1/3 av inkomsterna. Det mesta kommer från avtal inom mobiltelefoni, webbTV, webbutveckling osv.

Ojdå, går det så bra för opera?

Men det är bara webläsaren de utvecklar eller? (till olika system)
De borde ha en opera-läsare till palmOS-baserade handdatorer.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysOveRRidE
Kontenta; det jag irriterar mig mest på är ungar på tolv år som gnäller i forum över hur hemska Microsoft är, bara för att alla andra gör det. Det är tyvärr alldeles för vanligt. Ditt inledande inlägg innehöll iallafall något, många andras kan man likaväl torka sig i arslet med.

Ofta ser och hör man H4XX0R_Pet3_15 som har problem med sin Windows 2000 Advanced Datacenter Server och sedan slänger ur sig nåt i stil med 'jävla M$.. skitprodukter.. de funkar ju inte..'. Och så kan han ingenting förutom att trycka på Nästa, Nästa, Nästa och Ok.

Jag tycker trenden snarare är åt andra hållet. Dvs att väldigt många "är på ms sida" och försvarar Microsoft i det mesta.

Jag tycker Microsoft har gjort en hel del bra produkter, men det är imho deras tveksamma metoder snarare än deras överlägsna produkter som ser till att hålla dem i den monopolställning de åtnjuter.
Microsoft är ett stort företag och man ska ju naturligtvis inte bli förvånad över ev. ojusta metoder från ett företag i deras positition, men det betyder inte att man måste acceptera dem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Microsoft har varit tjuvar och kommer alltid förbli tjuvar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Ojdå, går det så bra för opera?

Men det är bara webläsaren de utvecklar eller? (till olika system)
De borde ha en opera-läsare till palmOS-baserade handdatorer.

Bra och bra, första kvartalet 2004 förlorade de $500 000. Det stämmer att de endast utvecklar webbläsaren.

Permalänk

Bara en sån sak som att inte Windows Update inte fungerar att köra i Opera, vilket jag tycker är uselt gjort av dom.
Blir så här: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/thanks.asp

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Bara en sån sak som att inte Windows Update inte fungerar att köra i Opera, vilket jag tycker är uselt gjort av dom.
Blir så här: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/thanks.asp

Handlar nog mest om säkerhetsfrågor och om att IE också uppdateras.

om du frågar M$ iaf

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk

ja precis..

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Bara en sån sak som att inte Windows Update inte fungerar att köra i Opera, vilket jag tycker är uselt gjort av dom.
Blir så här: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/thanks.asp

Kan du förklara för mig exakt hur mycket Opera förhöjer din upplevelse på windowsupdate.com framför Explorer? Det är exakt sånt här jag pratar om. Det är fullständigt irrelevant, ändå måste det klagas på. Du dör inte av att använda Explorer i tio minuter när du uppgraderar ditt OS.

Citat:

Jag tycker trenden snarare är åt andra hållet. Dvs att väldigt många "är på ms sida" och försvarar Microsoft i det mesta.

Det finns givetvis sådana också, jag stöter på dem dagligen på andra forum. Men! Vet ni vad skillnaden är? De gråter inte blod varje dag över den hemska *nix-djävulen.

Visa signatur

RTFM

Permalänk

Förhöjer gör det väl knappast, men kör man Opera hela tiden annars så varför ska man behöva byta ? Dör gör jag självfallet inte.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Förhöjer gör det väl knappast, men kör man Opera hela tiden annars så varför ska man behöva byta ? Dör gör jag självfallet inte.

Vadå byta? Vad babblar du om? Det enda bu behöver göra är följande:

1. Klicka på det blåa lilla E:et som antagligen finns under din Start-meny.
2. Skriv in adressen www.windowsupdate.com och tryck [enter].

Efter detta kan du lugnt och fredligt fortsätta njuta av dina utomordentliga upplevelser med Opera.

Visa signatur

RTFM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysOveRRidE
Kan du förklara för mig exakt hur mycket Opera förhöjer din upplevelse på windowsupdate.com framför Explorer? Det är exakt sånt här jag pratar om. Det är fullständigt irrelevant, ändå måste det klagas på. Du dör inte av att använda Explorer i tio minuter när du uppgraderar ditt OS.

Exakt!

Men denna typ av tänkande skulle det också klaga om Windows Update var ett helt fristående program.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysOveRRidE
Det finns givetvis sådana också, jag stöter på dem dagligen på andra forum. Men! Vet ni vad skillnaden är? De gråter inte blod varje dag över den hemska *nix-djävulen.

Inte? Så uttalanden som "öppen källkod hjälper terrorister!" är inte att beklaga sig?

Angående Windows Update så bryr jag mig inte alls om att det inte fungerar i vilken browser som helst, eftersom IE i detta fall ska ses som en del av operativet snarare än en fristående browser.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Det jag menade med mitt inlägg var att, varför ska man inte kunna köra de från vilken webbläsare som helst. Skit samma om det är Opera eller någon annan. Undrar på vilka grunder Internet Explorer sköter det bättre än tex. Opera. Det är ju bara ett steg i deras monopol grej.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Det jag menade med mitt inlägg var att, varför ska man inte kunna köra de från vilken webbläsare som helst. Skit samma om det är Opera eller någon annan. Undrar på vilka grunder Internet Explorer sköter det bättre än tex. Opera. Det är ju bara ett steg i deras monopol grej.

Jag förstår inte riktigt varför du stör dig på just detta. IE är ju en integrerad del av hela operativet, det är inte bara en webläsare det är allting. Dubbelklicka på 'Den här datorn' och skriv www.google.com uppe i adressfältet t.ex. Browsern är integrerad i fönsterhanteraren.

Det är även detta som gör att IE känns så osäkert tycker jag. Det är så integrerat i systemet att de potentiella säkerhetshålen är hur många som helst.
Sen är det ju en seg, jobbig och inkompatibel browser dessutom, vilket inte gör det hela bättre.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Sen är det ju en seg, jobbig och inkompatibel browser dessutom, vilket inte gör det hela bättre.

Det är ju det jag försöker att komma till

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk

Säkerhetsluckorna i IE kommer nog inte som freeware på grund av att det är nära integrerat med OS:et, där skulle jag nog snarare gissa tvärtom, även om jag inte är 100% säker. Exakt vad är det som gör IE så fruktansvärt mycket sämre bara för att skalet går att använda till surf och inte bara filbrowsing? Explorer har en egen dll för att sköta browsning av sidor och har knappast något att göra med den traditionella explorer.exe som sköter fönsterhanteringen.

Det där med integreringen är skitsnack. Det är IE som har säkerhetsluckor, inte det faktum att IE är så 'integrerat'.

Citat:

Det är ju det jag försöker att komma till

Hur svårt är det att bara skriva 'Jag tycker att IE är jobbig och vill inte använda den', istället för att börja spy skit över Windows Update och lipa över hur synd det är att man inte kan använda Olles Hemmasnickrade Webbläsare 0.2.1b för att köra uppgraderingar. Som jag sa innan; du dör nog inte av att köra IE de minuter det tar att patcha nödvändiga filer.

Visa signatur

RTFM