Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Medlem

Nu har jag precis installerat SCREAM!

Tptest visade maximal mottagning på 6.86mbit/s. Hoppas det kommar att öka lite...

Återkommer med mer prestanda senare.

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redferne
TPTEST Scream VDSL (620m)
Mot port80
TCP Sändning: 12.74 Mbit/s
TCP Mottagning: 21.75 Mbit/s
UDP Sändning: 14.78 Mbit/s
UDP Mottagning: 15.60 Mbit/s

Sweclockers FTP
Transferred: ATI-9800-Chimp-Demo-v1.1.exe 55_889_920 bytes in 35,08 (1_555,87 KB/Sec)

Sunet gick trögt.. runt 80KB/Sec...

najsa siffror men sjukt att du har bättre TCP än UDP.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eler
Nu har jag precis installerat SCREAM!

Tptest visade maximal mottagning på 6.86mbit/s. Hoppas det kommar att öka lite...

Återkommer med mer prestanda senare.

låter som du fått adsl varianten?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Jag pratade med bostream supporten angående pingtider idag. På min station (gbg/vasa) håller de på med arbete just nu. De vet om att är dålig ping på denna station och de skulle öven ge bättre uplaodspeed sa supportkillen. Han kunde inte se när det var klart men om det inte var bättre inom en vecka skulle jag ringa igen för att få mer info.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Extremt dålig fart ikväll

1.4 / 0.2 har aldrig varit så lågt

Får hoppas dom fixar till det snart, annars hade man ju lika gärna kunnat ha kvar xstream

Permalänk

nu är det drygt en månad sedan vdsl gick igång, fortfarande ej högre än 200Kb/s upload men med tp test feta siffror över 10Mbit.

Göteborg/biskopsgården var det här.

Har någon mer än jag ringt nollorna på bostream och frågat? Fick ju svaret att jag skulle höra av mig efter en vecka som tidigare inlägg också upplevt. Dock andra samtalet var mindre positivt.

Hur som helst, har sagt upp skiten till 1 Juli i ren protest, 200Kb/s i upload kan jag få på andra håll...

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

varför inte vänta lite till?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Om man räknar från lansering (då dom sa att det redan var i drift på flera teststationer och stor lansering skulle ske till sommaren) så har dom ju haft ett helt år på sig. Tycker det är tid nog att få ordning på sina saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
varför inte vänta lite till?

Ja så tänker dom nog på bostream att vi kunder är så godtrogna.

Men Nej och åter Nej! Inte en chans att jag stannar kvar. Det finns gränser för hur jag vill bli behandlad och den är övertrampad för länge sedan.
Nu har jag tillgång till BBB etc så monopolet försvinner lite nu iaf i biskop.

Jag har max 6 månader bakom mig av väntan och tycker jävligt mycket mer synd om dom som väntat i över 1 år.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

fan vad alla klagar.. själv sitter jag här med mitt hopplösa dual ISDN 0.128Mbit som kostade 17 000 att installera och sedan 13 kronor per timme =((((

Permalänk
Medlem

fick vdsl scream i förrgår, dock var splitter sunkig så jag skall få en ny i början av veckan.

annars verkade hastigheten ok det lilla jag provade. Har trådlöst lan så jag får koppla en sladd för att testa hastigheten optimalt innan jag kan ge lite nuffror till er.

Permalänk
Medlem

Bostream är bra lustiga. Har bestridigt deras fakturor, och nu är jag vill ha ett svar är det samma visa som installationen.
”Svar kommer senast nästa vecka”
Så ringer man en vecka senare och får svaret, ”Svar kommer senast nästa vecka”

Jag funderar på att göra samma sak tillbaks med fakturorna.

Skicka tillbaks till dem och skriva ”betalning planerad vecka 40”. Sedan när vecka 40 kommer så flyttar jag fram datumet till vecka 50 och hävdar att det är [sätt in valfri syndabock här] fel att jag inte har några pengar.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

Har också fått VDSL med samma problem som alla andra, splitter från tyskland, max download per fil ~1200kb/sek, max upload per fil ~200kb/sek.
(max total download 2.8mb/sek, max total upload 1,2mb/sek med många filer)

Dessutom fick jag ett modem som startar om sig när det känner för, Powerlampan slocknar, lyser orange, sedan rött sedan blinkar grönt sedan lyser grönt. Får ett nytt om en vecka.
Samt installationsavgift på 1600kr (ska vara 1100kr men dom skickar fel, vet flera som fått fel summa, kontrollera era! 2495 - 1500 är INTE 1600 senast jag kollade med miniräknaren)
och nu dessutom bara 7 dagars notice med 4månader betalning för abbonemang. Skrattretande.

TPtest visar att UDP är 25/16 men tcp 12/5 eller något sånt.
Faktum är att man kan installera Dr Speedtouch om man hittar det på nätet som visar lite info om uppkopplingen, nämligen anslutningshastigheten mellan modem och station. min visar 25,408/17,664
(OSB! står i omvänd ordning i programmet)
Vilket borde ge mig teoretiskt 25/17 när alla buggar är fixade.

Tja om vi ska summera det hela lite, men ett par antagande.

Bostream skickar FORTFARANDE (med början i april) ut splitters som inte är anpassade för sverige, vilket resulterar i att alla jävlar felsöker sina telefoner hel i onödan.
Att informera om att en del av deras splitters är felaktiga ger bostream blanka fan i och låter kunderna lida.

Uppenbarligen så har dom konfigurerat stationerna helt fel. De flesta (utom tear och Redferne här på forumet) verkar ha problemet med kass download/ mycke kass download samt dåliga TCP-värden och 17ms till gateway.

En fråga från mig är om ni har packetloss till gateway ? Olastat har jag 0-1 % men prova medans ni uploadar / downloadar. Har ni också 30% pl då ?

Enligt bostreams support så arbetar tekniker på att lösa det men det har dom ju gjort i flera månader nu.
En teori från min sida är att deras buffert-inställningar i station och interleave (17ms till gw) är felaktiga.

Deras buffert-inställningar är enligt min teori fel, dom klarar runt 1200kb/sek download och 200kb/sek upload lite -+ beroende på var ifrån.

Det kan man räkna ut genom att om man skickar/tar emot flera filer samtidigt så går båda eller alla 3 med samma hastighet som om man bara skickar/tar emot 1 fil. Man ser också att det blir packetloss för ping-paketen får inte plats i bufferten och försvinner, vilket resulterar i packetloss (tcp kör error correction och skickar om ifall något försvinner).

Intrssant är också att bandbredden är omvänt proportionell mot pingen då buffert = bandbredd x ping.

17ms till gw borde därför påverka bandbredden i TCP negativt då bufferten är för liten. (UDP bryr sig inte om buffertstorleken på sammas sätt som TCP)
(17ms interleave används för stabilitet)

Buffrarna i windows kan också ha en viss betydelse men främst om man vill tanka snabbt från ställen med hög ping (över 50ms). Men det går att patcha själv.

Men varför ska vi behöva sitta och vänta på tekniker som enligt supporten är 'lite gröna på vdsl'. Ge mig nyckeln så går jag dit själv å skruvar och får det gjort.

Kommentera gärna och skriv ifall ni har PL under belastning och ifall ni har 1ms till gateway tillsammans med bra tcp-värden och upload.

är ny på forumet, lustigt att halva sverige blivit behandlade lika illa som mig.

mvh killme :>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Skicka tillbaks till dem och skriva ”betalning planerad vecka 40”. Sedan när vecka 40 kommer så flyttar jag fram datumet till vecka 50 och hävdar att det är [sätt in valfri syndabock här] fel att jag inte har några pengar.

Ha, det är ju skitbra!
"Planerad utbyggnad av plånbok för 500kr sedlar under vecka 31".

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Dr SpeedTouch 610 visar:
Speed (up/down): 16.832/25.408 kbps
På min Bostream VDSL lina (620m)
Skulle dock vilja se lite mer avancerade detaljer på linan såsom latency och interleaving etc..

Permalänk
Medlem

TPTEST Scream VDSL (?m)
Mot port80 2004-05-28 17:25

TCP Sändning: 11.97 Mbit/s
TCP Mottagning: 14.99 Mbit/s
UDP Sändning: 15.04 Mbit/s
UDP Mottagning: 20.17 Mbit/s

Sweclockers FTP
Transferred: ATI-9800-Chimp-Demo-v1.1.exe 55_889_920 bytes in 30,04 (1816,73 KB/Sec)

FTP ifrån Sunet runt 1359 KB / Sec

Ping mot egen gateway 16ms

Östra Göteborg, Kålltorp kopplingpunkt
//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

TPTEST

TCP Sändning: 11.18 Mbit/s
TCP Mottagning: 14.94 Mbit/s

Sedan så står UDP Sändning på 14.51 Mbit/s När det ploppar upp ett felmeddelande
"Test failed (last msg: 512 Max Bitrate allowed is 25.00 Mbit/s (25000000 bps))"

UDP Mottagning: ? Mbit/s

Ping mot egen gateway 16ms

Har 590m till min station i Kålltorp Göteborg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shadow_Ninja
TPTEST

TCP Sändning: 11.18 Mbit/s
TCP Mottagning: 14.94 Mbit/s

Sedan så står UDP Sändning på 14.51 Mbit/s När det ploppar upp ett felmeddelande
"Test failed (last msg: 512 Max Bitrate allowed is 25.00 Mbit/s (25000000 bps))"

UDP Mottagning: ? Mbit/s

Ping mot egen gateway 16ms

Har 590m till min station i Kålltorp Göteborg

coolt, betyder det att du har mer än 25 Mbps i UDP... kanske fått 26 iaf...?`men sen var det juh udpn också.

Permalänk
Medlem

Jag bor också vid Kålltorp Göteborg och har 321 meter till telestationen om jag mins rätt.

jag har ca 5 i upload med udp och 11 i download, konstigt att Shadow_ninja har bättre än mig då.

Jag pingar 19ms till gateway.

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

jag fick mitt scream inkopplat i förrgår, på tiden kan man säga...
tp-test ger ca 13/14 dl samt runt 10 ul

dr speedtouch tycker det är lite högre: 16mbit åt båda hållen

har maxat in runt 1,6 mb/s vilket ju är helt ok ~16 ms till gateway
(runt 700 m från stationen gbg/vasa)

har ett problem nu bara, kopplade in en router som jag vanligtvis använder, kom på att den enbart kör 10mbit halv duplex på WAN-porten (netgear rt314)
är det möjligtvis någon som vet någon annan bra router med möjlighet att köra 100/full på wan?

tacksam för svar!

Permalänk

någon som kan kolla om ni har PL mot gateway ? under belastning

Permalänk

Nån som har en länk till nått ställe där man kan tanka hem Dr speedtouch?

Permalänk
Medlem

Kompisen fick sin VDSL inkopplad igår. Han får 7Mbit upp, 13Mbit ner. Samma värden som jag får. Station GBG/Biskopsgården.

Jag testade Dr Speedtouch och fick 15/22Mbit....skumt

http://www.speedtouch.co.uk/downloads/545-570/545-570drspeedt...

Permalänk

tje alltså Dr Speedtouch räknar hur snabb anslutningen mellan MODEM och DSLAM (station). Och det är inget resultat över hur snabb linan är, utan bara hur snabb den teoretiskt kan vara som max.

Det visar ju rätt bra om det är dina kablar/avstånd som sabbar bandbredden (då visar Dr Speedtouch låga värden på anslutningen) eller om det din dator eller bostream som behöver patcha eller tweaka stationen.
Dr Speedtouch bör stämma någorlunda med tptest UDP mot bostreams server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toutatis

...
har ett problem nu bara, kopplade in en router som jag vanligtvis använder, kom på att den enbart kör 10mbit halv duplex på WAN-porten (netgear rt314)
är det möjligtvis någon som vet någon annan bra router med möjlighet att köra 100/full på wan?

tacksam för svar!

Jag kör med denna: http://www.3com.com/prod/se_SE_EMEA/detail.jsp?tab=features&s...

Den fugnerar klockrent! 100mbps full duplex på wanporten. Den finns utan den trådlösa delen också om man inte vill ha den. Jag betal 1060:- inkl moms för routern och ett trådlöst 54mbps kort.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Göteborg/Biskopsgården

OBS OBS OBS

Ringde idag kundtjänst angående urkass upload och dålig ping.
Första gången jag felanmälde var 7:e Maj och idag är det den 30:e.
Killen i kundtjänst sa att detta måste vara fel på just din koppling och varför teknikerna inte kollat upp det visste han inte.
Jag tror inte ett smack på att det är just min koppling för det är väl fler som inte haft över 200Kb/s upload till en och samma källa????? Och jag har ALDRIG varit över 200KB/s med VDSl!!!

Ni som har Göteborg/Biskopsgården som station vänligen ring in till kundtjänst och felanmäl så blir det iaf 2st och då är chansen större att dom ordnar det snabbare om alls.

Vi kommer alla att tjäna på det.
Hur som helst, jag fick honom till att lämna meddelande till teknikerna. Kanske min sista månad hos bostream blir bättre..

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
OBS OBS OBS

Ringde idag kundtjänst angående urkass upload och dålig ping.
Första gången jag felanmälde var 7:e Maj och idag är det den 30:e.
Killen i kundtjänst sa att detta måste vara fel på just din koppling och varför teknikerna inte kollat upp det visste han inte.
Jag tror inte ett smack på att det är just min koppling för det är väl fler som inte haft över 200Kb/s upload till en och samma källa????? Och jag har ALDRIG varit över 200KB/s med VDSl!!!

Ni som har Göteborg/Biskopsgården som station vänligen ring in till kundtjänst och felanmäl så blir det iaf 2st och då är chansen större att dom ordnar det snabbare om alls.

Vi kommer alla att tjäna på det.
Hur som helst, jag fick honom till att lämna meddelande till teknikerna. Kanske min sista månad hos bostream blir bättre..

Vad får du för värden med tptest då? O vad är det du jämför hastighet med?

Permalänk
Medlem

jag har inte haft några problem med nerladdningshastigheter, upp har vart lite sämre.. bara kommit upp i 900kb/s

därimot stör jag på att jag har 17 i ping till min gateway

sitter för övrigt på GBG/Hisingen med 13mbit

Permalänk
Medlem

hur får man reda på om man har scream vdsl eller adsl? bara att ringa supporten och fråga?

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för modem? Eller så kan du ringa och fråga... 510V heter vdsl modemet, vad adsl modemet heter vet jag inte.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!